رییس مجتمع درمانی باباباغی و مرکز آموزشی درمانی رازی تبریز؛

۸۰ درصد خانه‌های جذامیان باباباغی تبریز در دست بازسازی است

1402/08/03 - 10:14 - کد خبر: 101786 نسخه چاپی

نصر: رییس مجتمع درمانی باباباغی و مرکز آموزشی درمانی رازی تبریز گفت: ۸۰ درصد خانه های سازمانی جذامیان باباباغی در حال بازسازی و مرمت است.

به گزارش نصر، علی اصغرزاده روز چهارشنبه در گفت وگویی، اجرای طرح های بازسازی و بهسازی خانه ها، سالن ها، سرویس های دستشویی و حمام های عمومی مجتمع باباباغی را یکی از برنامه های مهم دانشگاه علوم پزشکی و دولت سیزدهم طی دو سال اخیر اعلام و اضافه کرد: تمام اهتمام و تلاش کارکنان مجتمع بر این است تا در سریع ترین زمان ممکن مسایل و مشکلات ساکنان که سال ها مورد کم توجهی قرار گرفته بودند، رفع شود.
وی با اشاره به تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر مدیران پیشین مجتمع باباباغی به خصوص دکتر محمدحسین مبین که زحمات بسیار زیاد در طول سال های متمادی کشیده بود، یادآور شد: طی دو سال اخیر اقدامات عمرانی و اجرای طرح های مختلف بازسازی و مرمت شدت بیشتری به خود گرفته است و کمک های مالی دولت و نهادهای عمومی و غیردولتی نیز کیفیت بهتری داشته است.
اصغرزاده اصلاحات مهندسی، بازسازی ریشه ای و رسیدگی به وضعیت عمومی خانه های جذامیان را یکی از برنامه های اولویت دار مجتمع باباباغی دانست و با تاکید بر اینکه اجرای این طرح ها بدون مساعدت های بیرون از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی غیرممکن بود، از تلاش ها و کمک های شورای اسلامی و شهرداری تبریز، اتاق بازرگانی، منطقه آزاد ارس، استانداری آذربایجان شرقی، سازمان برنامه و بودجه و خیرین و نیکوکاران قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه مجتمع درمانی باباباغی به عنوان تنها مرکز نگهداری بیماران جذامی کشور، نیازمند همدلی و مساعدت های مالی نهادها، ارگان ها و دستگاه های دولتی، عمومی و غیردولتی است، ادامه داد: در راستای ماموریت سازمانی خود طی یک سال گذشته با حمایت های استاندار و مدیران دانشگاه علوم پزشکی تبریز و نیز یاری نهادهای استانی و کشوری، اقدامات ارزشمندی در جهت ارتقای کیفیت و کمیت خدمات درمانی خود به ویژه در حوزه سلامت روان در بیمارستان رازی و مجتمع باباباغی انجام داده ایم.
اصغرزاده ایجاد و بهره برداری از بخش پوست VIP ، احداث و بهره برداری ساختمان نگهبانی جدید، بازسازی ساختمان همایش، انتقال بخش اداری به فضاهای جنبی بلااستفاده، ایجاد و بهره برداری واحد داروخانه مرکزی و انبار دارویی، احیای آزمایشگاه، بازسازی و بهره برداری از آشپزخانه و رختشوی خانه و نانوایی، بازسازی کامل، تجهیز و بهره برداری موتورخانه بخش های بستری و بازسازی و بهره برداری غسالخانه را از جمله اقدامات اخیر دولت در مجتمع باباباغی بیان کرد.
وی ایجاد حصار بتنی برای بخش های روان جهت هواخوری ایمن بیماران روان را از دیگر اقدامات مهم طی ماه های اخیر در باباباغی اعلام و اضافه کرد: در این راستا تعداد ۲۴۰ بیمار مزمن روانپزشکی با همکاری شهرداری تبریز در بخش های بلااستفاده مجتمع بستری شده اند تا از فضاهای بسته و کوچک بیمارستان رازی رها شده و از فضای آزاد بیشتر بهره ببرند.
اصغرزاده با اشاره به برنامه ها و اقدامات در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی در مجتمع درمانی باباباغی، ایجاد بخش بستری جذام ۲۵ تخته، اورژانس و درمانگاه اختصاصی جذام را از مهمترین این برنامه ها اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه آنچه در توان داریم برای راحتی و رفع مشکلات بیماران جذامی باباباغی انجام می دهیم، گفت: در این مسیر و برای تامین سلامت روان این عزیزان به شدت نیازمند رسانه های گروهی هستیم تا با همت بالای مسئولان و یاری خیرین باری هر چند کوچک از مشکلات آنها برداشته و باباباغی را به محلی راحت جهت گذران زندگی آنها تبدیل کنیم.
اصغر زاده گفت: در حال حاضر تعداد یکصد نفر بیمار جذامی در باباباغی زندگی می کنند که با احتساب افراد تحت تکفل مجموع ساکنان مجتمع ۴۰۰ نفر را شامل می شود.
رییس مجتمع درمانی باباباغی تبریز افزود: از مجموع بیماران جذامی فوق، تعداد ۶۴ نفر را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل می دهد که مسن ترین آنها ۹۶ ساله و جوان ترین شان ۵۰ سال دارد که تمام آنها طی سال های گذشته به طور کامل درمان شده اند.
باباباغی در زمان قاجاریه با توجه به اینکه تبریز در آن دوره ولیعهد نشین بود، تفرجگاه و شکارگاه ولیعهدهای آن زمان بود، تا اینکه در سال ۱۳۱۲ توسط وزارت بهداری وقت خریداری و بیماران جذامی را که تا آن تاریخ در آرپا دره سی واقع در جاده تبریز-اهر ساکن و وضع اسفباری داشتند، با ساخت تعداد ۴۰ اتاق کاهگلی به باباباغی انتقال و در آنجا اسکان داده شـدند.
با گذشت زمان و با مطرح شدن وضع بیماران جذامی در جامعه و زیر فشار افکار عمومی حاکمیت وقت مجبور شد به وضع بیماران جذامی بیشتر رسیدگی کند، تا اینکه در سال ۱۳۴۲ سازمان حمایت از جذامیان تشکیل می شود و تولیت و مدیریت جذامیان را به عهده گرفته و امکاناتی برای جذامیان در نظر گرفته می شود و تعدادی ساختمان خدماتی و درمانی در باباباغی ساخته می شود.
بعد از انقلاب اسلامی و در اجرای سیاست های حمایتی از اقشار مستضعف امکانات رفاهی و درمانی و پشتیبانی در جهت رفاه حال و حمایت از ساکنان باباباغی گسترش می یابد و جیره غذایی مرتب و کامل، احداث ساختمان های رفاهی از جمله حمام ۲۰ نمره ای زنانه و مردانه، تکمیل سالن اجتماعات، ساخت کتابخانه عمومی، اجرای طرح انتقال آب مشروب از شهر، انتقال گاز شهری، ساخت مرکز مخابرات، آسفالت جاده دسترسی، روشنائی محوطه، استخدام رسمی و به کارگیری ۵۰ نفر از فرزندان سالم بیماران در همین مجموعه ایجاد شد.
این مرکز دارای یکصد هکتار عرصه با زیربنای ۳۰ هزار مترمربعی است و به دو صورت آسایشگاهی و بستری اداره می گردد و دارای بخش های پاراکلینیکی بیمارستان شامل درمانگاه عمومی، داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه، درمانگاه های زنان و زایمان، چشم پزشکی، دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی است.
انتهای پیام/ 
۸۰ درصد خانه‌های جذامیان باباباغی تبریز در دست بازسازی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار