گزارش/

پیش به سوی حذف مدارس کانکسی و فرسوده در آذربایجان شرقی

1402/08/03 - 10:07 - کد خبر: 101785 نسخه چاپی

نصر: بیش از هشت هزار مدرسه و مرکز آموزشی با ۲۵هزار کلاس درس در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۲۰درصد آنها فرسوده یا غیرمستحکم بوده و نیاز به بازسازی کامل دارد، اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان به عنوان متولی با استفاده از منابع و اعتبارات دولتی و مشارکت خیران مدرسه ساز به دنبال حذف مدارس کانکسی و ایجاد محیطی امن برای دانش آموزان است.

به گزارش نصر، امسال ۱۰۵ مدرسه نوساز شامل ۳۳۱ کلاس درس با هزینه کرد سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی تحویل آموزش و پرورش شد که گام مهمی برای حذف مدارس غیرایمن در استان به شمار می رود.
هرچند تا حذف کامل مدارس کانکسی (اتاقکی) و فرسوده در آذربایجان شرقی فاصله بسیار است اما این نوسازی و مقاوم سازی مدارس که با همکاری و مشارکت خیران در حال انجام است این نوید را می دهد که در آینده نزدیک همه مدارس استان برای تحصیل فرزندان این مرز و بوم، امن و زیبا خواهد شد.
در کنار مدارس فرسوده، ۳۱۹ مدرسه کانکسی(اتاقکی) نیز در آذربایجان شرقی وجود دارد که طبق برنامه ریزی انجام شده و در قالب طرح شهید پناهی، حدود ۶۶ مدرسه کانکسی استان که بالای ۱۰ نفر دانش آموز دارند ساماندهی خواهد شد و استان در حذف این گونه مدارس، یک گام دیگر به هدف نزدیک تر می شود.
تکمیل مدارس نیمه تمام در آذربایجان شرقی که تعداد آنها ۸۰۰ مدرسه است نیز می تواند در تحقق حذف مدارس فرسوده و غیرمستحکم موثر واقع شود و در این ارتباط، دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات لازم و به موقع، گام های موثری برداشته است.

تصویب ۲۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط گفت: در دولت سیزدهم ۲۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام این استان مصوب شد.
جبارعلی ذاکری اظهار کرد: در سفر نخست رئیس جمهور ۹ هزار میلیارد ریال و در سفر دوم ۱۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان شرقی به تصویب رسید.
وی ادامه داد: با اعتبارات مصوب از سوی دولت بخش اعظمی از مدارس نیمه تمام آذربایجان شرقی تکمیل و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.
ذاکری گفت: توسعه فضاهای آموزشی در استان را به جد پیگیر هستیم تا در آینده شاهد برچیده شدن مدارس سنگی و کانکسی (اتاقکی) و مقاوم سازی مدارس استان باشیم.

۲۰ درصد فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی غیرمستحکم هستند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد مدارس استان غیرمستحکم هستند، افزود: در یک سال گذشته به اندازه همه سال های گذشته، تعدادی از مدارس فرسوده و غیرمستحکم را بازسازی و نوسازی کرده ایم.
فرهاد فرهودی گفت: امسال ۱۰۵ طرح آموزشی شامل ۳۳۱ کلاس درس با سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه کرد در استان بهره برداری و به آموزش و پرورش تحویل شد که از رقم هزینه شده، یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال از سوی خیران و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از اعتبارات دولتی تامین شد.
وی با بیان اینکه سیاست آموزش و پرورش، توانمند سازی و تجهیز مدارس دولتی همچون دانشگاه های دولتی است، گفت: همانگونه که دانشگاه های دولتی مجهز و توانمند هستند مدارس دولتی نیز باید سرآمد دیگر مدارس باشند و در یک برنامه چهار ساله، تلاش خواهیم کرد تا مشکلات سخت افزاری مدارس دولتی را برطرف کنیم.
فرهودی اظهار کرد:تا پایان سال ۱۴۰۲، حداقل ۱۲۰ طرح شامل ۴۰۰ کلاس درس و با اعتبار سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع، امسال ۳۳۵ مدرسه و فضای آموزشی شامل بیش از ۷۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش می شود که دستاورد بزرگی است و با اقدامات صورت گرفته در زمینه مدرسه سازی در سالجاری با همه سال های گذشته برابری می کند.
وی ادامه داد: بر اساس آمار، متوسط سرانه آموزشی در کشور ۵.۲۲ متر مربع و در آذربایجان شرقی ۵.۱۷ متر مربع است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲، متوسط سرانه آموزشی استان با تکمیل طرح های در دست اجرا، از متوسط سرانه آموزشی کشور بیشتر شود و به ۵.۶۱ متر مربع برای هر دانش آموز برسد.

۶۶ مدرسه کانکسی تا پایان سال ساماندهی می شود
فرهودی در مورد مدارس کانکسی استان افزود: در قالب طرح شهید پناهی، ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در استان شروع شده و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۲، ۶۶ مدرسه کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در آذربایجان شرقی ساماندهی شوند و ساماندهی دیگر مدارس کانکسی نیز با توجه به قرار گرفتن در مناطق سخت گذر، در برنامه های سال آینده گنجانده شده است.
وی اضافه کرد: مدارس کانکسی فضای مطلوبی برای آموزش نیستند از این رو تلاش خواهیم کرد همانگونه مدارس خشتی را در استان جمع آوری کردیم این مدارس را نیز جمع آوری کنیم ضمن اینکه در برخی موارد به دلیل کمبود دانش آموز، مجبور به استفاده از این نوع مدارس هستیم.
فرهودی بیان کرد: سیاست ما حذف ۹۰ درصد از مدارس کانکسی بوده که به همین منظور حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که اولویت ما سوق دادن خیران به این سمت است.
وی، کمبود فضاهای آموزشی در مناطق محروم روستایی و شهری استان را از جمله مشکلات عمده عنوان کرد و گفت: از اعتبارات محرومیت زدایی حدود چهار هزار میلیارد ریال به این موضوع اختصاص یافت که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته و ساخت مدارس در مناطق محروم شهری و روستایی از اولویت های این اداره کل است.

انقلاب بزرگ در انتظار مدرسه سازی آذربایجان شرقی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان ۱۶ هزار میلیارد ریال برای بازسازی و احداث فضای آموزشی مصوب شد، گفت: اگر بتوانیم این اعتبارات را که برای دو سال در نظر گرفته شده جذب کنیم انقلاب بزرگی در فضای آموزشی استان و رفع محرومیت از چهره این حوزه صورت خواهد گرفت.
فرهودی ادامه داد: همچنین در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان، وزیر راه و شهرسازی قول دادند تا یک مدرسه ۹ کلاسه در شهر جدید ساخته شود که با بهره برداری از طرح های آموزشی، بخش زیادی از نیاز به فضای آموزشی در این شهر برطرف می شود.
وی با بیان اینکه در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز مصوب شده بود، گفت: یکهزار میلیارد ریال از این رقم از محل مشارکت خیران، ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی بود که می بایست در مدت دو سال جذب می شد که توانستیم این کار را انجام دهیم.

۲۹۰ مدرسه نیمه تمام خیرساز در استان وجود دارد
فرهودی با بیان اینکه مدارس نیمه تمام مشکل عمده نوسازی و تجهیز مدارس استان است و هزینه زیادی به دولت تحمیل می کند، افزود: هزینه بخش عمده این مدارس با خیران است و طبق مصوبه دولت چنانچه خیران ۵۰ درصد هزینه ساخت و ساز را تقبل کنند، سازمان نوسازی موظف به تهیه هزینه باقی مانده و تکمیل این مدارس است.
وی ادامه داد: اعتبار سال های قبل تکمیل ۵۰ تا ۶۰ طرح را کفاف می کرد که امیدواریم با همت دولت سیزدهم اعتبارات افزایش یابد تا بتوانیم ظرف دو سال آینده پروژه های نیمه تمام خیرساز را تکمیل کنیم.
فرهودی خاطرنشان کرد: بیشتر طرح های خیرساز استان سه و چهار کلاسه است که برای تکمیل این مدارس حدود ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کاهش طرح های نیمه تمام آموزشی آذربایجان شرقی به ۵۵۰ مورد
فرهودی با اشاره به اینکه طرح های نیمه تمام آموزشی در حدود ۸۰۰ طرح نیمه تمام آموزشی بود که توانستیم ۲۵۰ طرح را تکمیل کنیم و تحویل آموزش و پرورش دهیم، گفت: در مدت سه سال آینده پروژه‌های نیمه تمام تکمیل می شود که در افزایش سرانه آموزشی موثر است.
وی متذکر شد: باید به نوسازی مدارس توجه ویژه داشته باشیم زیرا تحصیل در مدارس جدید و ایمن، حق هر دانش آموز ایرانی است.
حدود پنج هزار و ۵۰۰ فضای آموزشی دولتی و دو هزار و ۷۰۰ مدرسه غیردولتی در آذربایجان شرقی وجود دارد و این استان از نظر تعداد فضاهای آموزشی جزو پنج استان برتر کشور به شمار می رود.
انتهای پیام/
پیش به سوی حذف مدارس کانکسی و فرسوده در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار