عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا:

مشعل توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه از تبریز روشن خواهد شد

1402/08/02 - 17:23 - کد خبر: 101763 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا با ابراز علاقمندی از توسعه تعاملات با تبریز، گفت: مشعل توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه از تبریز روشن خواهد شد.

به گزارش نصر، نیهات اویسالی در جریان سفر شهردار تبریز و هیات همراه به ترکیه و دیدار با وی، اظهار کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه با قرابت‌های فرهنگی متعدد، نیازمند توسعه تعاملات تجاری هستند.
وی با بیان این‌که آنکارا، دومین شهر بزرگ ترکیه بوده و اتاق بازرگانی این شهر ۱۶۰ هزار عضو دارد، افزود: استان آنکارا یکی از قطب‌های صنعتی کشور بوده و شامل ۱۳ شهرک صنعتی و ۲۲ دانشگاه است؛ به طوری که دانشگاه‌های ما ارتباط مستمری با حوزه صنعت دارند.
وی با اشاره به وجود ۱۴۲ واحد تحقیقاتی و پژوهشی و فعالیت چشم گیر آنکارا در حوزه تولید دارو، یادآور شد: آنکارا در حوزه صادرات نیز سرآمد بوده و به ۲۰۰ کشور جهان صادرات دارد.
اویسالی با اشاره به ضرورت توسعه تبادلات بین آنکار و تبریز، گفت: وجود نیروی انسانی متخصص در دو شهر می‌تواند محور مهمی برای توسعه تعاملات این دو شهر باشد و در این زمینه اتاق بازرگانی آنکارا آماده مشارکت اقتصادی با تبریز است.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا در پایان با بیان این‌که توسعه تعاملات و تبادلات اقتصادی با تبریز برای ما ارزشمند است، خاطر نشان کرد: علاقمند مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری در شهر تبریز با لحاظ انتخاب شریک تجاری مناسب هستیم و این نشست نقشه راه خوبی برای توسعه همکاری‌ها ترسیم می‌کند.
شهردار تبریز نیز در ادامه اظهار کرد: تبریز یکی از شهرهای دارای پیشینه تاریخی ایران است و از لحاظ وسعت جغرافیایی، سومین شهر کشور و قریب به دو میلیون جمعیت دارد.
یعقوب هوشیار افزود: آذربایجان شرقی و تبریز به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور، ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش‌های تولید فولاد، معدن، صنایع و به خصوص صنایع غذایی دارند. قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و چندین دوره پایتخت کشور شدن نیز گواهی بر پیشینه اقتصادی بر شهر تبریز است.
وی با بیان این‌که در حوزه صنایع و تراکتورسازی فعالیت‌های خوبی در آنکارا و تبریز وجود دارد، تصریح کرد: انتقال تجارب و همکاری بیشتر در این حوزه می‌تواند منجر به توسعه همه جانبه طرفین و برداشتن گام اساسی در مسیر توسعه پایدار باشد.
وی با بیان این‌که تبریز دارای ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در حوزه گردشگری است، ادامه داد: ظرفیت بالای ترانزیت هوایی و ریلی و وجود نیروی انسانی متخصص موجب افزایش توجیه اقتصادی و هموار سازی مسیر سرمایه گذاری در تبریز شده است.
هوشیار با اشاره به وجود ظرفیت‌های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی و منطقه آزاد ارس برای سرمایه گذاران ترک، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود، در این زمینه از سرمایه گذران ترکیه‌ای دعوت می‌کنیم در این همایش میهمان مردم تبریز شده و مشارکت فعالی داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای‌ شهر تبریز نیز در این دیدار، گفت: هرچند ایرانیان مقیم کشورهای مختلف در حوزه سرمایه گذاری، ظرفیت کم نظیری هستند اما باید تنها به هموطنان اکتفا نکرده و درصدد جذب سرمایه گذاری از تجار ترکیه نیز باشیم.
وی ادامه داد: پارلمان شهری تبریز آماده توسعه و گسترش همکاری این دو کلانشهر است.
انتهای پیام/
مشعل توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه از تبریز روشن خواهد شد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار