رییس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا؛

تبریز قطب دوم پیوند مغز استخوان نیمه‌سازگار در ایران است

1402/08/02 - 14:33 - کد خبر: 101746 نسخه چاپی

نصر: رییس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مرکز فطب دوم پس از تهران در پیوند استخوان نیمه سازگار در ایران است.

به گزارش نصر، دکتر بابک نجاتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی جزء سه مرکز برتر پیوند استخوان نیمه سازگار در کشور است، گفت: تا به امروز تعداد ۳۹۰ پیوند در استان انجام شده است که یک سوم آنها پیوند آلوژن (دهنده دیگر) را شامل می شود.
وی با بیان اینکه پیوند مغز استخوان در تبریز بیش از هشت سال قبل راه اندازی شده است و این پیوند به شکل های مختلف از جمله از خود بیمار، فامیل بیمار و یا از غیر فامیل بیمار که سازگار باشند یا ناسازگار، انجام می شود، اظهار کرد: با پیشرفت های این علم طی دو سال اخیر، به تدریج از افراد نیمه سازگار نیز این پیوندها در تبریز انجام شده است که این نوع پیوندها بعد از تهران در تبریز انجام می شود و در کل دنیا نیز در مراکزی محدود این عمل صورت می گیرد.
نجاتی یادآور شد: اعمال جراجی پیوند استخوان نیمه سازگار نیازی به جستجو از بانک های جهانی، هزینه های فراوان انتقال سلول و طی کردن مراحل دیگر نیست و مرگ و میر آن نیز در حدود ۴۰ درصد در طول دو سال است.
به گفته وی پیوند استخوان نیمه سازگار می تواند ۶۰ درصد بیماران را نجات دهد.
نجاتی درباره پیوندهایی که از خود بیمار به عمل می آید، گفت: ۸۵ درصد این پیوندها موفقیت آمیز است و تحقیقات و نتایج آنها نیز در وزارت بهداشت موجود است و در ادامه این پژوهش ها و تحقیقات و روش های درمانی فرایند سلول درمانی نیز به خدمات مرکز پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی اضافه شده است که در بیماری های خونی و غیرخونی کمک کننده است.
وی اظهار کرد: در تبریز همه انواع پیوندهای مغز استخوان انجام می شود و بیمار پیوندی نداریم که نیازمند مراجعه به مناطق دیگر کشور باشد و در مرکز درمانی امام رضا بیمارانی از اکثر استان ها و حتی کشورهای جمهوری آذربایجان و عراق را نیز میزبان هستیم و این نشانگر دقت عمل و عملکرد مثبت پزشکان و همکاران در بخش پیوند است.
نجاتی با اشاره به حضور متخصصانی از آذربایجان شرقی در دومین سمینار سرطان جوانان کشور که به تازگی برگزار شد، گفت: با تلاش همکاران مرکز سلول درمانی و پژوهش های انجام شده، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جشنواره ملی مورد تقدیر قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مباحث این سمینار در خصوص بیماری سرطان خون به خصوص در جوانان بود، ادامه داد: اکثر مردم بر این باور هستند که بیماری سرطان اکثرا در افراد مسن بروز می کند ولی وقتی گروهی از جوانان ۲۰ تا ۳۵ سال جامعه را در نظر می گیریم، طیف عظیمی از این افراد به سرطان ها مبتلا می شوند.
نجاتی شایع‌ترین سرطان‌های جوانان در کشور را شامل سرطان‌های خونی حاد و بعد سرطان‌های خونی مزمن با شیوع کمتر برشمرد و افزود: سرطان‌های کلیه (ویلمز)، تومورهای نوروژنیک، لمفوم سارکوم و پستان در جوانان و کودکان نیز دیده می‌شود.
وی گفت: با توجه به اینکه جوانان جزء اقشار فعال جامعه هستند، درگیری آنها با بیماری‌های سخت آسیب‌های روحی و روانی متعددی را برای خانواده‌ها در پی دارد از این رو توجه به این گروه ضروری است.
این متخصص پیوند مغز استخوان با تاکید بر پیشرفت تکنولوژی های جدید و تغییر سبک زندگی در دنیای مدرن، اظهار کرد: علل افزایش بیماری سرطان در بین اقشار جوان جامعه رعایت نکردن سبک تغذیه ای، ورزش نکردن و بی تحرکی است.
انتهای پیام/
تبریز قطب دوم پیوند مغز استخوان نیمه‌سازگار در ایران است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار