استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر ترکیه:

قابلیت‌های ایران و ترکیه بسیار فراتر از سطح روابط کنونی است

1398/02/09 - 12:48 - کد خبر: 1017 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: قابلیت‌های ایران و ترکیه بسیار فراتر از سطح روابط کنونی است و استان آذربایجان شرقی به عنوان یک قطب صنعتی، نقش مهمی در تقویت مناسبات دو کشور دارد.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در دیدار با سفیر ترکیه در ایران، با اشاره به نقش کلیدی تبریز و آذربایجان شرقی در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: این استان با 5 هزار واحد تولیدی و 50 شهرک و ناحیه صنعتی یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی و زبانی آذربایجان شرقی و ترکیه، گفت: تجار و صنعت‌گران تبریزی از گذشته‌های دور ارتباطات نزدیکی با ترکیه داشته‌اند و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای نیز حضور فعالی در آذربایجان شرقی دارند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: تبریز همواره به عنوان پل ارتباطی ایران با ترکیه و اروپا شناخته می‌شود و در تاریخ روابط ایران و ترکیه نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت‌های دو کشور بسیار بالاتر از سطح روابط کنونی است، افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، فرصتی برای تقویت توانمندی‌های داخلی و توسعه روابط با کشورهای همسایه بویژه ترکیه است.

پورمحمدی افزود: البته کسانی که نگاه بدخواهانه به منطقه دارند نسبت به توسعه روابط ایران و ترکیه خوش‌بین نیستند و از این رو دو کشور باید با گسترش همکاری‌ها، مانع از تفرقه‌افکنی‌های بدخواهان شوند.

وی با اشاره ارتباطات خوب دانشگاهی بین دانشگاه‌های تبریز و ترکیه، از برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز به میزبانی دانشگاه تبریز در هفته آتی خبر داد و گفت: با مذاکرات انجام شده، قرار است جمعی از تجار و صنعت‌گران ترکیه نیز هیأت علمی و دانشگاهی این کشور را در سفر به تبریز همراهی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از کمک‌های مادی و معنوی دولت و ملت ترکیه به سیل‌زدگان کشورمان قدردانی کرد.

سفیر ترکیه در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: ما تبریز را به خاطر شهریار و به خاطر دین و زبان مشترک دوست داریم و با مردم این شهر احساس نزدیکی می‌کنیم.

دریا اورس با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه بر پایه حسن همجواری است، گفت: در چند دهه اخیر نگرش مثبتی از سوی دولت‌های دو کشور به توسعه روابط وجود داشته و روسای جمهور ایران در دوره‌های مختلف نسبت به تقویت مناسبات دوجانبه نگاه خوش‌بینانه داشته‌اند.

وی افزود: در شرایطی که برخی از کشورهای منطقه قابل مذاکره نیستند، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ این فرصت را دارند که بر سر یک میز با هم صحبت کنند و دوستی، برادری و همکاری خود را صراحتا اعلام کنند.

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه آماده گسترش همکاری‌ با ایران و آذربایجان شرقی در همه زمینه‌ها هستیم، افزود: در شرایطی که دو کشور با برخی مشکلات اقتصادی مواجه هستند همکاری‌های دوجانبه می‌تواند فرصتی برای حل مشکلات فراهم کند.

اورس تصریح کرد: همه مسئولان دو کشور باید با تمام توان در جهت رفاه و آسایش مردم ایران و ترکیه تلاش کنند که خدمت به مردم، بزرگترین عبادت محسوب می‌شود.

وی همچنین با ابراز همدردی با سیل‌زدگان کشورمان، گفت: کمک به آسیب‌دیدگان سیل در ایران، وظیفه ما به عنوان کشور دوست و برادر بود و امیدواریم مشکلات مردم این مناطق نیز به زودی حل شود.

انتهای پیام/

قابلیت‌های ایران و ترکیه بسیار فراتر از سطح روابط کنونی است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار