مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

کمبود شدید محیط بان در آذربایجان شرقی

1402/07/30 - 12:37 - کد خبر: 101603 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از سرشماری متفاوت حیات وحش امسال با تجهیزات هوشمند و پهپادی درمناطق تحت مدیریت استان خبر داد و گفت: متاسفانه به شدت با کمبود محیط بان در آذربایجان شرقی مواجه هستیم.

به گزارش نصر، شهنام اشتری در نشست تخصصی با معاونان، روسای ستادی و کارشناسان محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان، اظهار کرد: برنامه سرشماری و آنالیز حیات وحش مناطق تحت مدیریت استان با بررسی جمعیت گونه‌های علف‌خوار شاخص منطقه شامل کل و بز، قوچ و میش و آهو انجام می‌گیرد.
وی افزود: سرشماری در زیستگاه‌هایی مانند پارک ملی و منطقه حفاظت شده ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت شده سهند، کاغذ کنان، پناهگاه حیات وحش کیامکی و مناطق شکار ممنوع سهند، چاراویماق و سایر مناطق مورد پایش و بررسی سالانه از اواخر آبان‌ ماه تا آخر آذر ماه توسط کارشناسان و یگان حفاظت محیط زیست استان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: امسال با توجه به تجهیز مناطق تحت مدیریت به سیستم پایش هوشمند، در نظر داریم که متفاوت از سال‌های قبل با برنامه‌ریزی منسجم و تعیین دقیق مسیرهای شناسایی، زیستگاه‌ها، تعیین مسئول سرشماری و ماموران مجرب یگان حفاظت محیط زیست جهت استقرار در این مناطق اقدام کرده و در راستای رسانه‌ای کردن این امر با برنامه‌ای در قالب افتتاحیه به صورت اجرای مانور موتوری و پهپادی و معرفی سیستم هوشمند مناطق تحت مدیریت استان به استقبال سرشماری حیات وحش برویم.
اشتری ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی ماموران خدوم و تیزبین یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی که طی روزهای اخیر با رصد دقیق مناطق تحت مدیریت استان توانستند تعداد زیادی از شکارچیان و متخلفان را قبل و یا در حین آغاز به شکار و صید دستگیر کنند، اظهار کرد: به شدت با کمبود نیروی محیط‌بان مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت کمبود محیط بان باعث فشار چندین برابری به محیط‌بانان استان ما شده تا جایی که می‌توان گفت هر محیط‌بان تقریبا چندین برابر استاندارد از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت می‌کند و این فشار مضاعف در کار تاثیرگذار بوده و چه بسا خطرات جانی این حافظان شجاع طبیعت را چندین برابر می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان عملیاتی، افزود: اغلب خودروهای عملیاتی، کارایی لازم برای انجام ماموریت‌ها در مناطق صعب‌العبور با شرایط آب و هوایی مختلف را ندارند، بدین جهت پس از چندین عملیات نیز هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری ایجاد می‌شود.
وی با بیان این‌که بالای ۸۰ درصد ناوگان خودرویی حفاظت محیط زیست استان فرسوده شده و نیاز به بازسازی در این زمینه بسیار احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در سال گذشته با حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شده است اما با توجه به فرسوده بودن، ناوگان جوابگو نبوده و نیاز مبرم به نوسازی ناوگان عملیاتی داریم.
 وی از همه واحدهای اداره‌کل خواست تا تمام توان خود را برای برگزاری باشکوه این برنامه تخصصی به کار گیرند. 
انتهای پیام/
کمبود شدید محیط بان در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار