مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی مطرح کرد:

پشت پرده بحران آب تبریز/ از گلایه مردم تا رفع چالش کم آبی

1402/07/27 - 14:42 - کد خبر: 101480 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه نصر پاسخگوی سوالات مدیر مسئول این آژانس خبری شد و در خصوص چالش های تامین آب در یک سال گذشته سخن گفت.

به گزارش نصر، محمد خانی با اشاره به اینکه یک سال، استان در شرایط سخت و استثنایی قرار داشت و با افت ۲۵ درصدی منابع آب روبرو بود، گفت: متاسفانه وضعیت بارش باران آذربایجان شرقی در سه سال گذشته مناسب نبود و با کاهش میزان بارندگی منابع آبی استان نیز ضعیف شد. 

وابستگی منابع آب تبریز به بارندگی
وی با بیان اینکه اکثر منابع تامین اب شرب استان وابستگی کامل به بارش باران دارد، افزود: با کاهش بارندگی، بافت زیرین زمین و ضخامت ابرفت ها کاهش میابد و ذخیره بسیار پایین می یابد و از این رو کاهش سالانه بارش، سریع در میزان آب اثر می گذارد.
خانی با بیان اینکه در چندین شهرستان اذربایجان شرقی  شدیدا شاهد کمبود اب بودیم، افزود: آب ذخیره شده در سد نهند و ستارخان اهر نیز از این بحران بی نصیب نمانند و با بحران شدید کم آبی مواجه شدند.
وی در ادامه به منابع تامین آب تبریز اشاره کرد و گفت: آب این کلانشهر از سه منبع زرینه رود، سد نهند و چاه های دامنه سهند تامین می شود که در یک سال گذشته منبع عظیم آبی همچون سد نهند دچار خشکی کامل شد و بحران آب در تبریز شروع شد.
 

مدیرعامل آبفای استان با بیان اینکه ظرفیت این سد به اندازه بارش های سالانه تامین می شود و در سال بعد اورد رودخانه نشان از میزان ذخایر آن می دهد، ادامه داد: در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش میزان اب در سد نهند بودیم و مکاتبات با وزارت نیرو شروع شده بود، حوالی عید جلسه بحران تشکیل شد و پس از بررسی و تحقیق در فروردین منتظر بودجه لازم برای حل بحران بودیم که در اردیبهشت مشخص شد باید عملیات فوریتی  اغاز شود.
وی اضافه کرد: توزیع اب به عهده شرکت اب و فاظلاب استان است و در این مدت امکان کوتاه افزایش منابع برای شرکت اب منطقه ای استان نبود، شرکت آبفای استان مسئول مستقیم تامین اب با حفر ۳۰ حلقه چاه در دامنه سهند شد تا به اندازه میزان خشک شدگی سد نهند، اب تامین شد.
وی با تاکید بر اینکه حفر چاه در دامنه های سهند بیشتر شبیه تزریق یک مسکن برای گذر از بحران بود، گفت: قطعا منابع آبی یک کلانشهر را نمی توان با حفر چاه تامین کرد چراکه در این منابع زیر زمینی نیز افت وجود دارد و به دلیل جلوگیری از بحرانی دیگر علاوه بر حفر چاه، سهم صنعتی استان را تا زمان گذر بخران جایگزین نیاز اب شهری کردیم.

هزینه سه هزار میلیارد تومانی توسعه پمپاژ آب در تبریز
این گزارش حاکی است، خانی در ادامه به دلایل قطعی آب چند روزه در برخی از مناطق تبریز اشاره کرد و از جزئیات این مشکل پرده برداشت.
وی با بیان اینکه با وجود تامین اب و رفع بحران کم ابی در کلانشهر هنوز به برخی مناطق اب نرسیده بود، گفت: مشکلی که ایجاد شد ناشی از طریق جهت ایستگاه پمپاژ از قسمت پایینی شهر بود که  ترکیدگی برخی لوله های انتقال اب را در پی داشت.
وی با اشاره به اینکه تغییر ناگهانی جهت انتقال اب در تبریز باعث شد فشار بسیاری به برخی از لوله های انتقال وارد شود، گفت: تغییر جهت جریان در بازه زمانی کوتاه کاری غیر ممکن بود ولی آن را ممکن کردیم و اما صدماتی به لوله های بذهی مناطق وارد شد.
وی اضافه کرد: برای ایجاد یک شبکه جدید انتقال و توسعه پمپاژ آب در سطح کلانشهر ۳ هزار میلیارد هزینه نیاز است  که متولی ان اب منطقه ای است.
مدیرعامل آبفای استان با بیان ینکه بحران آب  سه اورده برای تبریز داشت، گفت: اکنون اب زرینه رود به تمام نقاط شهر منتقلمی شود، چاه های مرغوب هربی و سعیداباد در شمال و شرق وصل شدند و توانایی توزیع اب در مناطق مختلف بالا رفت تا سد نهند در آینده به عنوان ذخیره مطرح باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۹ درصد اب تبریز گوارا است و بیشتر مناطق مشکل پمپاژ ندارند، گفت: هنوز در برخی مناطق که از نظر ارتفاع در سطح بالاتری قرار دارند و یا ساختمان های چند طبقه در محلاتی هستند که قدرت پمپاژ اب پایین است، کمی دچار مشکل هستند، که باید ظرفیت تولید و تامین بالا برود تا مشکل حل شود.
خانی با بیان اینکه در هیچ یک از پروژه های آبفای استان حالت موقت نداریم و همگی برای توسعه زیرساخت ها اجرا شده است، گفت: قبل پیک مصرف تاسیسات زیر بنایی و اضافه کردن منابع تولیدی جدید ایجاد می شود و  در حال حاضر این توانایی وجود دارد که مسیر تاکین اب تبریز در هر جهتی تغییر کند.

پا پس نکشیدم تا بحران آب را حل کنم
این گزارش حاکی است، مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی در پاسخی صریح به سوال مدیر مسئول آژانس خبری نصر مبنی بر عدم استفا در بحرانی ترین شرایط کمبود اب در استان گفت: اگر پا پس می‌ کشیدم مردم گرفتار تر از وضعیت کنونی در اوج بحران آب می شدند و  مطمئنم در ۲۸ سال گذشته هیچ‌کس جز من  توانایی مدیریت بحران آب را نداشت.
وی اضافه کرد: قرار نیست بخاطره یک سری فشارها از مسئولین خود استفا دهم و اگر هم قرار برکناره گیری بنده بود، این کار را پیش می بردم، بحران را حل میکردم و سپس کنار می رفتم.

کیفیت آب شرب، خط قرمز شرکت آبفای استان
وی با بیان اینکه کیفیت آب خط قرمز این شرکت است و در آزمایشگاه مرکز شمالغرب مداوم سنجش می شود، افزود: هر روز ۱۵۰۰ مورد ازمایش انجام می شود و به صورت هفتگی ازمایش های مشترک با شبکه بهداشت داریم.
وی با اشاره به اینکه استاندارد اب تبریز از نظر سبکی و کیفیت رتبه دوم در کشور را دارد، ادامه داد: چاه های تبریز و زرینه رود کیفیت بالایی دارند، اما اب نهند سنگین تر است و طمع متفاوتی دارد اما هیچ مشکل بهداشتی ندارد.
خانی با بیان اینکه با اجرا رینگ کامل در تبریز میتوان اب را به یک کیفیت در سطح کلانشهر انتقال داد، افزود:  اما فعلا این امکان وجود ندارد اما در تلاش هستیم رینگ را تکمیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب به ۷ شهر  با پمپ ابرسانی می کند  و به همین دلیل روزانه دچار مشکل ترکیدگی لوله می شود، گفت: این دلیل ها سبب می شود مقداری سرعت خدمت رسانی  پایین باشد، که اتمام پروژه ارس یکی از راهکارهای حل مشکل است.
مدیر عامل آبفای استان با بیان اینکه دوازده سال قبل مشکل بحران آب تبریز را پیش بینی کرده بودیم، گفت: مکاتبات  بسیاری انجام دادیم و تمام  اتفاقات را اعلام کردیم، اما با وجود بررسی این مشکلات توسط مشاوران کشوری که افت منفی اب را در سال ۹۵ قطعی کردند، بازهم راهکاری ارائه نشد و بودجه مورد نیاز تزریق نشد.
انتهای پیام/
پشت پرده بحران آب تبریز/ از گلایه مردم تا رفع چالش کم آبی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   امید   7 ماه پیش  

قرار نیست بخاطره یک سری
بخاطرِ یک سری
این ه در متن اشتباه است

پاسخ   پژمان   7 ماه پیش  

فعلا که امروز یعنی ۲۷ مهر آب توانیر شمالی از صبح قطع است و دیروز هم بعد از ظهر قطع بود .
پژوهشیار