معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

ثبت جهانی روستای کندوان به اقتصاد هویت بنیان کشور جامه عمل می پوشاند

1402/07/27 - 14:18 - کد خبر: 101477 نسخه چاپی

نصر: معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه کندوان آذربایجان شرقی در فهرست بهترین روستای های گردشگری جهان ثبت شد، گفت: نشان نخستین روستای جهانی می تواند به اقتصاد هویت بنیان ما جامه عمل پوشاند.

به گزارش نصر، مریم جلالی روز پنجشنبه در مراسمی که به همین مناسبت در محل روستای کندوان با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار کرد: ثبت روستای گردشگری کندوان نمایش قدرت خانواده ایرانی است که نشان از بزرگی ماست، تاریخ مردم و سبک زندگی مردم آذربایجان بسیار قوی و دارای سابقه طولانی است.
جلالی با تبریک به مردم ایران در روستای کندوان که از صخره زمختی، روح زندگی آفریده اند، گفت: باید شاکر خدا باشیم که این موفقیت را نصیب ما کرده است.
معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه این ثبت جهانی باید ظرفیت های عشق و گام دوم انقلاب برای ایجاد تمدن نوین را هموارتر کند، گفت: جهان نمی تواند چشم بر توانایی های گردشگری و تاریخ ایران ببندد.
وی اظهار کرد: انسانیت در ایران اهمیت دارد و همه چیز با آن تعریف می شود باید از این امتیاز و مسئولیت بیشتر بهره مند شویم.



مظاهر گردشگری منطقه باید بیشتر در جهان معرفی شود
عضو هیات رییسه و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه مردم کندوان بسیار فراتر از اهمیت گردشگری است به همین دلیل صنعت گردشگری منطقه هم رونق گرفته است.
روح الله متفکرآزاد اظهار کرد: از تلاش های میراث و مسولان استانی تشکر می کنم و از وزارت میراث درخواست دارم در کتابچه های گردشگری ایران نامی از آذربایجان نداریم باید برنامه ریزی در این خصوص انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: مظاهر گردشگری آذربایجان باید بیشتر در جهان معرفی شود.
به گزارش ایرنا، در جریان برگزاری اجلاس جهانی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد(unwto) در سمرقند ازبکستان، نشان نخستین روستای گردشگری جهان به روستای صخره ای و تاریخی کندوان در آذربایجان شرقی تعلق گرفت.
پرونده روستای کندوان پس از گزینش از بین هشت روستای داخلی و رقابت با چند مکان گردشگری از کشور های مختلف، در نهایت در اجلاس سازمان مزبور با حضور وزرای گردشگری جهان تصویب و نهایی شد.
روستای صخره ای کندوان به عنوان روستایی زیبا، تاریخی و گردشگری به خاطر تداوم زندگی در کران های کله قندی زیبا، همچنین آب معدنی گوارا و درمانی اش از شهرت جهانی برخوردار شده و هشت سال است که در نوبت ثبت جهانی در یونسکو نیز قرار دارد، امید می رود با انتخاب بهترین روستای گردشگری جهان روند ثبت جهانی در یونسکو نیز تسهیل و تسریع شود.
روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.
این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.
روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در انتظار ثبت جهانی است.
انتهای پیام/
ثبت جهانی روستای کندوان به اقتصاد هویت بنیان کشور جامه عمل می پوشاند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار