گزارش/

طلسم آزمون استخدامی وزارت بهداشت شکست/ از جذب پرستار تا سرایدار

1402/07/27 - 21:35 - کد خبر: 101463 نسخه چاپی

نصر: سرانجام زمان برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت فرا رسید تا شرایط جذب بیش از ۲۵ هزار نفر در بخش های بالینی و...، فراهم شود.

به گزارش نصر، از سال گذشته شاهد چالش برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت بودیم که پس از کش و قوس‌های زیاد با سازمان‌های امور استخدامی و برنامه و بودجه برای توافق بر سر تعداد استخدامی‌ها و همین طور، تأمین منابع مالی در بودجه سالیانه، سرانجام به روز جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ رسیدیم که قرار است بیش از ۲۵ هزار نفر جذب وزارت بهداشت شوند.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در آزمون امسال ۲۵ هزار و ۱۲۰ نفر جذب می‌شوند که از این تعداد، ۱۴ هزار نفر در حوزه درمان که ۱۰ هزار نفر مربوط به گروه پرستاری، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه درمان و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در حوزه فوریت‌های پزشکی، به کار گرفته می‌شوند.
جذب سرایدار
همچنین قرار است برای اولین بار، وزارت بهداشت نسبت به استخدام سرایدار از طریق آزمون، اقدام کند.
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در همین رابطه گفت: امسال برای نخستین بار شاهد جذب سرایدار خواهیم بود که از این نظر به ویژه در مراکز جامع سلامت طی این سال‌ها دچار نقصان و مشکلاتی بودیم که امیدواریم با جذب ۹۸ سرایدار از طریق آزمون استخدامی، این مشکل نیز مرتفع شود.

وضعیت استخدامی نیروهای جدید
در همین حال، سیف اله مرادی مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت، گفت: ۱۱۱ هزار نفر برای استخدام ۲۵ هزار نفر در وزارت بهداشت، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
وی با اشاره به برگزاری آزمون کتبی و اعلام نتایج آن از سوی جهاد دانشگاهی به وزارت بهداشت، افزود: بعد از اعلام نتیجه، اسامی ۳ برابر ظرفیت پذیرش جهت سیر مراحل مصاحبه تخصصی و گزینش، اعلام خواهد شد.
مرادی با اعلام اینکه قبول شدگان نهایی تا پایان سال استخدام خواهند شد، ادامه داد: در این آزمون برای متقاضیان سه امتیاز ویژه در نظر گرفته شده است.
وی در توضیح سه امتیاز ویژه برای متقاضیان آزمون استخدامی وزارت بهداشت، گفت: کرونا، جوانی جمعیت و بومی بودن، در این آزمون دارای امتیاز ویژه هستند. به طوری که برای بومی بودن داوطلب، نمره کتبی ضرب در ۱.۴ امتیاز می‌شود. همچنین، امتیاز کرونا در بخش‌هایی که داوطلب آزمون حضور داشته به ازای هر ماه ۲ امتیاز و تا سقف ۲۰ امتیاز است که باید توسط گروه ۵ نفره در دانشگاه مربوطه به تائید برسد.
مرادی به امتیاز جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: امتیاز جوانی جمعیت برای متقاضیان متأهل و صاحب فرزند، به این صورت است که به ازای هر فرزند ۲ درصد و تا سقف ۱۰ درصد به نمره آزمون کتبی آنها اضافه می‌شود.
مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: نمره نهایی داوطلب، شامل نمره کتبی و امتیازات کسب شده و همچنین، نمره مصاحبه خواهد بود.
مرادی با اشاره به استعلام از سازمان امور استخدامی برای امتیاز کرونا به داوطلبان بخش خصوصی، گفت: متأسفانه بر اساس استعلام صورت گرفته، امتیاز کرونا و پیام آوران بهداشت شامل بخش خصوصی نمی‌شود.
وی با اعلام اینکه ۶۰ درصد نمره کتبی شامل دروس عمومی و تخصصی است، افزود: داوطلب باید دو ماه پس از ثبت نام در آزمون استخدامی، فارغ التحصیل شده باشد.

سهم اندک پرستاران
کمبود نیروی پرستاری، مهم‌ترین چالش وزارت بهداشت در حوزه نیروی انسانی است که متأسفانه با برگزاری این آزمون هم نمی‌توان امیدوار بود گوشه‌ای کمبود پرستار مرتفع شود. زیرا، هر روز شاهد افتتاح بیمارستان‌های جدید در اقصی نقاط کشور هستیم که این بیمارستان‌ها، بیش از تجهیزات و پزشک متخصص و…، به پرستار نیاز دارد.
افتتاح و بهره برداری از دو کلان بیمارستان و یک بیمارستان کودکان در شهر تهران، خود گواه این واقعیت است که نمی‌توان با این آزمون‌ها برای رفع کمبود پرستار کاری کرد. زیرا، در حال حاضر با کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری اعم از بهیار، کارشناس پرستاری و…، مواجه هستیم.
انتهای پیام/
طلسم آزمون استخدامی وزارت بهداشت شکست/ از جذب پرستار تا سرایدار خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار