رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد:

آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه دارای بالاترین تنوع ژنتیکی ارقام بذری در کشور

1402/07/27 - 10:23 - کد خبر: 101455 نسخه چاپی

نصر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:استان های آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه دارای بالاترین تنوع ژنتیکی ارقام بذری در کشور هستند و ارقامی که برای مناطق سرد و معتدل معرفی می‌شود از استان ماست.

به گزارش نصر، روستایی در جلسه طرح جهش تولید اظهار کرد: برای اینکه پایداری تولید تداوم یابد نیاز به بسترسازی است که خوشبختانه با مدیریتی که در استان آذربایجان شرقی فراهم شده است این کار صورت گرفته است.
وی افزود: برای رسیدن به پایداری تولید کارشناسان حتما باید نسبت به مدیریت مزرعه اقدام کنند اگر در زمان کشت به تغذیه، کود پایه و سم دقت نکنیم سال بعد دچار مشکل می‌شویم و الان زمان تصمیم‌گیری است و بهترین زمان است که تنش‌ها را کنترل کنیم. 
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تدوین شده و در اختیار سازمان‌های جهادکشاورزی قرار گرفته است در حبوبات و جو رقم‌های خوبی معرفی شده است که امسال با برنامه‌ریزی که انجام شده است کشت می شود. 
روستایی بیان داشت: پایگاه‌های نوآوری که سال گذشته در استان ایجاد شد در سطح کشور بی‌نظیر بود امسال هم علاوه بر آنها می‌خواهیم سایت‌های ترویجی- توسعه را گسترش بدهیم تا الگویی برای استان‌های دیگر نیز باشد.
وی گفت: پایداری تولید در شرایط دیم یکی از مولفه‌هایش مقاومت به تنش‌های محیطی است و خوشبختانه آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه جزو استان‌هایی هستند که بالاترین تنوع ژنتیکی رقم در آن‌ها وجود دارد ارقامی که برای مناطق سرد و معتدل معرفی می‌شود از استان ماست.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: ۴۶ رقم گندم معرفی شده است که بالای ۹۰ درصد در استان کشت می‌شود و علاوه بر این ارقام هفت لاین جدید تا آخر سال برای گندم معرفی می‌شود که توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر به عرصه رفته است.
انتهای پیام/
آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه دارای بالاترین تنوع ژنتیکی ارقام بذری در کشور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار