گزارش اختصاصی «نصر» از سفر مدیران شهرداری تبریز به استانبول/ 

شهرداری گزارش سفر به استانبول را به مردم شرح دهد/ نبود شفافیت ریشه اصلی مفاسد

1402/07/29 - 07:33 - کد خبر: 101378 نسخه چاپی

نصر: انتظار می رود شهرداری تبریز با همراهی "شورای انقلابی" صریح و شفاف به مردم توضیح داده و گزارش سفر به استانبول، دستاورد ها، هزینه های سفر و .. را مانند دیگر کلانشهر ها به مردم منعکس نمایند، چرا که شفافیت مانند نوری است که مسائل را روشن کرده و ابهامات را از بین می‌برد؛ اما آیا در شهرداری تبریز اراده ای برای شفافیت وجود دارد؟ 

به گزارش نصر، مسئله شفافیت، یک امر بدیع و تازه مطرح شده نیست چه بسا اینکه فرمایشات امیرالمومنین در نهج‌البلاغه راجع به اصول مدیریت که اشاره موکدی به شفافیت و شفاف سازی شده هم گویای این موضوع است، اما با توجه به اینکه شفافیت یک مسئله و امر پویاست، باید در برنامه‌های سازمانی، تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مدیران توجه ویژه‌ای به این موضوع شود. 
شفافیت به مثابه نور عمل می‌کند و بدون فهم شفافیت قدم از قدم نمی‌توان برداشت، همانند خانه‌ای تاریک و بی‌نظم که بدون نور، هر قدمی (حتی با نیت اصلاح) می‌تواند بسیار خطرناک باشد. لذا شفافیت مانند نوری است که مسائل را روشن کرده و ابهامات را از بین می‌برد. 
اگر نگاه‌مان کمی عمیق و ریشه‌ای باشد می‌توانیم به روشنی درک کنیم ریشه اصلی مفاسد و مشکلاتی که امروزه در کشور با آن روبه‌رو هستیم، نبود شفافیت است.  
شفافیت حق اعطای اطلاعات به مردم است به شرطی که اطلاعات داده شده در زمان و مکان مناسب، با قالب و کیفیت مناسب و به مخاطب مورد نظر ارائه شود‌ و زمانی که این شروط به طور همزمان به وقوع بپیوندد، می‌توانیم بگوئیم که شفافیت حاصل شده است. 
شفافیت مسئولان در نظام اسلامی یکی از وظایفی است که دین مبین اسلام و قانون بر عهده خادمان ملت نهاده است؛ یکی از مهمترین نهادهایی که شرح وظایف و اختیارات آن اهمیت مسأله شفافیت در آن را دوچندان کرده نهاد «شهرداری» است. 
 
زعفرانچی و بجانی برای شرکت در پیش نشست همایش انتخاب شدند 
29 مرداد بود که در جلسه علنی شورای شهر تبریز نامه ای از سوی شهرداری که متن آن در زیر آمده است قرائت شد: 
با سلام - با توجه به برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری  در تبریز در 15 و 16 آبان ماه 1402 و نظر به برنامه ریزی انجام گرفته برای برگزاری اولین پیش نشست همایش در شهر استانبول ترکیه در اواخر شهریور ماه سال جاری، به منظور گفتگو و دعوت از سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان، به ویژه آذربایجانی ها و تبریزی های مقیم خارج کشور، خواهشمند است مقرر فرمایید 2 نفر از اعضای محترم شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان تام الاختیار شورا برای شرکت در این پیش نشست همایش مذکور، به شهرداری معرفی گردد. 
آقایان "سید کاظم زعفرانچی لر" و "یاسین بجانی" با رای اعضای شورا برای شرکت در این همایش انتخاب شدند.  
24 مهر ماه خبری با تیتر " پیش‌ نشست همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری گامی موثر در جذب سرمایه‌گذار" منتشر شد که در آن شهردار تبریز به همراه دو عضو شورای اسلامی شهر و مدیران ارشد شهرداری تبریز، با معبودی‌فر سرکنسول ایران در استانبول دیدار و گفتگو کرده است. 
این سفر جهت پیش نشست همایش در شهر استانبول ترکیه، به منظور گفتگو و دعوت از سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان، به ویژه آذربایجانی ها و تبریزی های مقیم خارج کشور با حضور شهردار کلانشهر تبریز، دو تن از اعضای شورا و برخی از مدیران شهرداری انجام شده است. 
 

در عکس فوق آقایان هوشیار، زعفرانچی لر، بجانی و برخی از مدیران شهرداری تبریز دیده می شود که در این سفر همراه شهردار و اعضای شورا بوده اند. 
در ادامه به بررسی ماموریت های خارجی در شهرداری مشهد می پردازیم که در سامانه "فاش" مقصد ماموریت، سال سفر، مدت زمان، موضوع و ضرورت ماموریت، محل تامین اعتبار، هماهنگ کننده و نهایتا گزارش دستاورد سفر آورده شده است. 
 

در عکس فوق می توان ریز سفر های خارجی مدیران و اعضای شورای شهر مشهد را با تمام جزئیات مطالعه کرد.  
گزارش نصر اضافه می کند؛ انتظار می رود شهرداری تبریز با همراهی "شورای انقلابی" صریح و شفاف به مردم توضیح داده و گزارش سفر به استانبول، دستاورد ها، هزینه های سفر و .. را مانند دیگر کلانشهر ها به مردم منعکس نمایند، چرا که شفافیت مانند نوری است که مسائل را روشن کرده و ابهامات را از بین می‌برد؛ اما آیا در شهرداری تبریز اراده ای برای شفافیت وجود دارد؟

اراده ای برای تحقق شفافیت وجود ندارد 
"روح اله رشیدی" رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز با بیان اینکه خیزی که شورای ششم در ابتدا برای شفافیت داشت حائز اهمیت بود، افزود: اما بعد از گذشت دو سال به تعارف افتاده و علاقمند به ادامه موضوع نشدند.
برای حضور و غیاب اعضای شورا، مذاکرات، آرای جلسات علنی و.. طرحی را ارائه کردیم که با استقبال اعضا مواجه شد اما عملیاتی نشد! علت عملیاتی نشدن این است که اولویت ها تغییر یافته و سهل انگاری صورت گرفته است. 
 عضو شورای شهر تبریز، ادامه داد: کمیته شفافیت به درخواست اعضای شورا راه اندازی شد، بنده نیز یکی از اعضای این کمیته بودم که تاکنون هیچ جلسه ای تشکیل نیافته است! قرار بود مسائل ماهانه پایش شود. برخی شهر ها در شفافیت پیشرو هستند از جمله تهران که در شورای پنجم گام های خوبی در این زمینه برداشته بود که بعدا متوقف شد، مصوبات ماده 5 شهر شیراز بر خلاف شهر تبریز بسیار شفاف عمل کرده و یا در کرمان حوزه نیروی انسانی و قراردادها بسیار خوب عمل کرده است.
وی ادامه داد: معدل کشور در امر شفافیت پایین است و تبریز از نظر کلاس کار ضعیف بوده و متاسفانه اهتمامی برای مسئله شفافیت نداشتیم و عملکرد شورا را در این مورد محل پرسش می دانم. 
 
شفافیت نیازمند ریل گذاری است 
"روح الله دهقان نژاد" رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و حقوقی شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: در بحث سامانه شفافیت پیشرفت هایی داشته ایم که آن را به مردم مخابره نکرده ایم. با شعار اتاق شیشه ای و شفافیت در شورا وارد شدیم و گفتیم که با "فساد فساد" گفتن مشکلی حل نخواهد شد، باید برای این مهم ریل تعریف کنیم که خوشبختانه اکنون برخی از این ریل ها وجود دارد. 
نایب رئیس شورای شهر تبریز افزود: روزی که ما آمدیم گفتند سامانه شفافیت وجود دارد، اما بعد از رونمایی دیدیم که این سامانه نیست و پرتال است و اطلاعات توسط افراد بارگذاری می شود؛ مشخص است که فرد هم اطلاعاتی را بارگذاری می‌کند که مدیرش ناراحت نباشد!  
گزارش نصر در پایان می افزاید؛ اتاق شیشه ای مفهومی است که مدیریت شهری در راستای تحقق آن تبلیغات فراوانی کرده است. البته ایجاد اتاق شیشه ای و شفاف بخودی خود کار پسندیده ای است و اینکه تمام تصمیمات به صورت علنی و شفاف پیش روی مخاطبان و شهروندان باشد بی شک امید اصلاح و عدم فساد و اتفاقات خوشایند دیگری را نوید می دهد. 
شهرداری تبریز تاکنون در شعار دادن برای ایجاد شفافیت موفق بوده است و در پس این شعار هنوز خبری از ایجاد اتاق شیشه ای به درد بخور نیست. 
شهروندان تبریزی مطالبات زیادی از مدیران شهری داشته و انتظار دارند تا مدیران ریز مسائل را در اختیار عموم قرار داده و همچون سایر شهر ها شفافیت را به معنی واقعی در عمل نشان دهند، چرا که از شورای انقلابی جز این انتظار نیست. 
انتهای پیام/ 
شهرداری گزارش سفر به استانبول را به مردم شرح دهد/ نبود شفافیت ریشه اصلی مفاسد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حسن كريم زاد   6 ماه پیش  

يالانان گليب بوجور بيزه شعار وِريب فيلم اوينامييون تبريز شهرداريسيندا يولسوزلوك(فساد)چوخ چوخ دى ،هر كيمين امكانيندا اؤلسا بيدانا يِره گتسين مجوز آلسين يوزده هشتاد ايشلينلر رشوه ايستيرلر ياب بالاجا آداميندان ياب بويوكلرينه جن ،شورا دا ها بو ايشين ايچينده وار
پژوهشیار