خبر/

دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زلزله و ژئوتکنیک لرزه‌ای در تبریز آغاز به کار کرد

1402/07/25 - 13:10 - کد خبر: 101355 نسخه چاپی

نصر: دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زلزله و ژئوتکنیک لرزه‌ای و پنجمین کنفرانس ملی ژئوتکنیک ایران توسط دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و انجمن ژئوتکنیک ایران و با حمایت و همراهی شهرداری تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش نصر، فراخوان این کنفرانس خرداد سال گذشته منتشر شده و بیش از ۲۵۰ مقاله داخلی و بین‌المللی به این کنفرانس رسیده است.
همچنین ۱۳۰ مورد از مقاله‌های وارده به این کنفرانس به صورت شفاهی و یا پوستر طی سه روز آینده ارائه می‌شود.
کارگاه‌های تخصصی دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زلزله و ژئوتکنیک لرزه‌ای و پنجمین کنفرانس ملی ژئوتکنیک ایران، روز پنج‌شنبه با حضور اساتید و محققین دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
این همایش سخنرانانی از کشورهای ژاپن و آمریکا نیز دارد که به صورت وبینار به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
۷۵ میلیون ایرانی در معرض انواع بلایای طبیعی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز در این کنفرانس با بیان اینکه تبریز جزو شهرهای بلاخیز کشور است، گفت: ۷۵میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض بلایای طبیعی هستند.
محمدرضا روشنی با اشاره به اینکه در ایران چهار رشته کوه بزرگ داریم که حدود ۳۰ درصد از مساحت کشور را پوشش داده است، گفت: بیشترین منابع آب و دیگر منابع در دامنه این رشته کوه‌ها هستند.
وی افزود: زندگی در دامنه رشته کوه مخاطراتی همچون احتمال زلزله، سیل و رانش زمین و ریزش کوه و حتی ریزش بهمن به همراه دارد.
روشنی خاطرنشان کرد: بیشتر مردم ایران مجبور به زندگی در مناطق پرخطر هستند که به این موارد حوادث انسان‌ساخت و مشکلات زیست‌محیطی و ترافیکی را هم باید به این مشکلات اضافه کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به دو راهکار مقابله با بلایای طبیعی در شهرها یادآور شد: دو  راهکار کلی برای در امان بودن از بلایای طبیعی وجود دارد؛ یا اینکه دور از حریم خطر باشند، مثل حریم گسل که زیاد قابل دسترس نیست و یا اینکه حادثه و خطر را از محل زندگی دور کنیم که ساخت خانه های ایمن و استاندارد خطر را از ما دور می سازد.
روشنی با بیان اینکه تبریز جزو شهرهای بلاخیز ایران است و احتمال رخداد زلزله، سیل، رانش زمین و حتی روانگرایی زمین در این شهر وجود دارد، یادآور شد: در طول تاریخ چهار هزار ساله تبریز بلایای طبیعی زیادی در تبریز رخ داده و کلی خسارت مالی و جانی را متوجه مردم کرده است.
انتهای پیام/
دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زلزله و ژئوتکنیک لرزه‌ای در تبریز آغاز به کار کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار