رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز خبر داد:

بهسازی بیمارستان رازی با ۳۶ میلیارد تومان 

1402/07/25 - 13:46 - کد خبر: 101350 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز گفت: گونه سرمایه گذاری در این حوزه می تواند آینده روانی جامعه را تضمین کرده و افراد نیازمند به درمان های این بخش راحت درمان شده و وارد جامعه شوند.

به گزارش نصر، “علی اصغرزاده”  در حاشیه همایش سلامت روان که در مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز برگزار شد، ضمن بازدید خبرنگاران از روند بازسازی ‌‌اجرای پروژه‌های عمرانی این بیمارستان اظهار کرد: مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز پس از بیمارستان رازی تهران دومین مجموعه بزرگ کشور به مساحت بالغ بر ۸.۵ هکتار به‌شمار می‌رود و علاوه بر خدمت رسانی به مردم آذربایجان شرقی، به بیماران استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و سایر استان‌های نزدیک نیز خدمات ارائه می‌کند.
وی افزود: ۸۵۰ نفر در این مرکز مشغول به فعالیت در بخش‌های مختلف این بیمارستان رازی هستند؛ البته گفتنی است این شیفت ۲۴ ساعته است و در مراکز مختلف رازی، باباباغی، کلینیک امام خمینی(ره) کار می‌کنند. 
اصغرزاده با اشاره به اینکه بیمارستان روانپزشکی رازی قدمت ۵۰ ساله دارد، افزود: قدمت زیاد این بیمارستان باعث شده تا چند ساختمان قدیمی به بازسازی نیاز داشته باشد که یکی از این ساختمان ها همان ساختمان نوبر بود که در سال ۷۴ افتتاح شده بود. لازم‌به ذکر است که طرح‌های بهسازی، نوسازی و توسعه‌ای این مرکز پس از ۴۸ سال توسط دولت سیزدهم شروع شده است.
وی از تخصیص ۳۶ میلیارد تومان برای بازسازی، به سازی و تعمیرات بیمارستان رازی تبریز خبر داد و گفت: اقدامات عمرانی در دست اجرا در این مجموعه در تاریخ بیمارستان بی مانند است و تلاش می‌کنیم تا دهه فجر سال‌جاری بخش مهمی از این طرح‌ها به پایان رسیده و آماده بهره برداری شود.
رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریزگفت: با کمک‌ و‌نگاه ویژه استانداری و سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای اسلامی و شهرداری تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اتاق بازرگانی، منطقه آزاد ارس، نهادها و موسسات خیریه نهایت همکاری را تاکنون به انجام رسانده اند.
اصغرزاده اذعان کرد: در سال ۷۴ یک قانون خودگردان بیمارستان‌ها تصویب شد و این خودگردانی بیمارستان در بیمارستان ما سخت است؛ با توجه به بدهی‌های بیمه‌ها منجر شده کمی اوضاع سخت شود. این در حالی لست که حتی همکاران و پرستاران از معوقات کارانه و اضافه کاریشان گلایه دارند و به حق هم است. اما چگونه یک بیمارستان روانی می‌تواند خودگردان باشد؟ اکثر اقشار ما کم درآمد هستند و نمی‌توان هزینه‌ای پرداخت کنند. این‌در حالی است که گاها دکتران و پرستاران این بیمارستان از جیب خودشان برای تعدادی از خانواده های بی بضاعت این بیماران هزینه می‌کنند تا به خانه‌شان بازگردند.
وی تصریح کرد: در بیمارستان رازی ۶ بخش وجود دارد که هر بخش را به سه بخش تخصصی و فوق تخصصی بستری هر کدام با ظرفیت ۴۰ تخت که قبلا این بخش ها در یکدیگر ادغام و بیش از ۱۷۰ تخت را در بر می گرفت، تفکیک کرده و‌در حال حاضر هر بخش ۲۴۰ بیمار با ۱۴۰ سرپرستار وجود دارد.
رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز عنوان کرد: طراحی مجدد اورژانس استاندارد با آخرین فناوری های روز روان شناسی، احداث‌ساختمان ام‌آر‌ای، احداث لابی مجهز به متراژ ۵۰۰ مترمربع، بخش فوق تخصصی روان پزشکی، راه اندازی سامانه سرمایشی مجموعه با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال که از بدو تاسیس تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نشده بود، بازسازی داروخانه مرکزی و آزمایشگاه، نوسازی سالن اجتماعات به ظرفیت ۱۸۰ نفر، ایجاد واحد آموزش و مراقبت و پیگیری پس از ترخیص بیماران روانی، ایجاد ساختمان گفتاردرمانی، شوک درمانی، رادیوگرافی، آزمایشگاه، اخذ مجوز موسسه خیریه بیمارستان رازی (تشکل مردم نهاد)، جذب دانشجو در مقطع تکمیلی در رشته ارشد روانشناسی بالینی بزرگسالان و کودکان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بیمارستان رازی، ایجاد سالن جلسات در بیمارستان، ایجاد چهار کلاس‌های رفلکس روان و با استانداردهای جهان، احداث بخش آندوسکوپی، از جمله طرح های به اتمام رسیده و در دست اجرای بیمارستان رازی است.

ارجاع ۳۵۰ بیمار روانی مزمن به آسایشگاه باباباغی
اصغرزاده اظهار کرد: ۳۵۰ بیمار روانی مزمن و بی سرپرست که قدمت قدیمی در این بیمارستان داشتند، به باباباغی ارجاع داده شدند.
وی افزود: خطر فرار و جانی برای بیماران منجر شد تا مجوز یک بیمارستان ۳۵۰ تخته را در باباباغی (در ساختمان‌های بلااستفاده) را بگیریم تا این بیماران روانی مزمن به آنجا منتقل شوند.
رئیس مرکز آموزش و درمانی رازی تبریز ادامه داد: زمانی تعداد جذامیان به قدری بود که روزی ۶۰۰ نفر ویزیت می شدند اما در حال حاضر تنها ۲۰ نفر جذام در باباباغی ساکن هستند.
اصغرزاده راه‌اندازی بخش ام آی آر را یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم در مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم ۴۵میلیارد تومان برای خرید این دستگاه از کشور هلند هزینه کرده که مدرن‌ترین دستگاه بعد از بیمارستان کودکان و امام رضا(ع)است و با تعرفه‌های دولتی برای استفاده عموم مردم به کار گرفته کی‌شود.
وی با بیان این که ماهانه ۶۰۰ نفر به اورژانس این بیمارستان مراجعه می‌کنند و خروجی افراد از این بیمارستان کمتر است، تصریح کرد: ۷۰ درصد این بیماران در بخش‌های مختلف بستری می‌شوند.
اصغرزاده تاکید کرد: تلاش کردیم تا تفکیکی بین مجرم و بیمار در بیمارستان ایجاد شود؛ در دادستانی و شعبه‌های قضایی حتما باید روانپزشک باشد تا تشخیص بستری بدهد. 
وی ادامه داد: حوزه سلامت و روان یک بخش مظلوم است و باید کاری کنیم تا زحمات این عزیران فعال در بخش سلامت روان دیده شود. هر گونه سرمایه گذاری در این حوزه می تواند آینده روانی جامعه را تضمین کرده و افراد نیازمند به درمان های این بخش راحت درمان شده و وارد جامعه شوند.

30 درصد مردم درگیر نوعی اختلال روانی هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که یکی از موارد مداخله مثبت در بحث روان، آشنا شدن با قرآن و مفاهیم دینی است، گفت: سلامت روان فردی در جامعه با آشنایی قرآن و مفاهیم دینی بهبود پیدا کرده و به کاهش استرس در همه‌ی مسائل افراد منجر می‌شود.
“جواد احمدیان”  اظهار کرد: پیشگیری و آموزش بهداشت روان باید در اولویت قرار گیرد. اگر صبر کنیم و در چنین مسائلی مداخله نکنیم، کار از کار می‌گذرد و مهار آن غیر ممکن می‌شود.
وی با اشاره به این‌که آموزش مشکلاتی که افراد از بدو تولد به آن دچار می‌شوند، انجام نمی‌گیرد، گفت: ما باید مشکلات افراد را از زمان به دنیا آمدن آن‌ها لحاظ کنیم و نسبت به آن‌ها آموزش‌هایی ارائه دهیم تا فرد بداند در مواجه با مشکلات چگونه به آن غلبه کند.
وی ادامه داد: باید موضوع سلامت روان را به صورت پیشگیرانه مطرح کنیم تا کار به جایی نکشد که مداخله روانشناسی به روانپزشکی تغییر پیدا کند. باید آموزش‌های لازم برای والدین انجام گیرد تا فرزند سالم را تحویل جامعه داده و استرس‌های حین تحصیل و کنکور، مشکلات ورود به خانواده و فرزندآوری آن‌ها کاهش پیدا کند.
احمدیان با بیان این‌که یکی از ضروریات زندگی بشر، آرامش است، گفت: وقتی سلامت تعریف می‌شود، آن را سلامت بهداشت، سلامت جسمی، روحی روانی و اجتماعی تلقی می‌کنند بنابراین سلامت جسم و روان لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
انتهای پیام/
بهسازی بیمارستان رازی با ۳۶ میلیارد تومان  سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار