دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد:

براساس قانون معتاد مجرم است نه بیمار/ 150 هزار نفر، جمعیت معتادان آذربایجان شرقی

1402/07/25 - 10:00 - کد خبر: 101333 نسخه چاپی

نصر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در مرکز ماده 16 تبریز، حدود 500 معتاد متجاهر از مرکز استان و سایر شهرستان ها جمع آوری و نگهداری می شود و تعداد معتادانی که در مراکز درمانی استان حضور دارند، حدود 70 هزار نفر است ولی برآورد می شود 150 هزار نفر جمعیت کل معتادان استان باشد

به گزارش نصر، امیر رنجبر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفتگوی اختصاصی با نصر ابتدا در خصوص سازوکارهای این مجموعه در نحوه برخورد با پدیده مواد مخدر گفت: بر اساس ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر شناخته می شود و چندین دستگاه نیز به عنوان اعضای ستاد به وظایف خود عمل می کنند. در استان ها رئیس شورا استاندار می باشد و 21 دستگاه استانی در کمیته های مختلف فعالیت می کنند که بخش نرم افزاری در کاهش عرضه مواد مخدر قرار می گیرد و در بخش سخت افزاری حوزه انتظامی و قضایی برای مقابله با این موضوع تلاش می کنند.

آذربایجان شرقی رتبه 28 در شیوع  مواد مخدر
وی در خصوص وضعیت استان آذربایجان شرقی در شیوع مواد مخدر اظهار داشت: تقاضای مواد مخدر هم در عرصه جهانی و هم کشوری رو به افزایش است که این وضعیت در استان آذربایجان شرقی نیز صدق می کند و در عرصه بین المللی 26 درصد تقاضای مواد مخدر نسبت به ده سال گذشته افزایش یافته است. استان آذربایجان شرقی براساس آخرین شیوع شناسی در رتبه 28 کشوری قرار گرفته و 22/1 میزان شیوع اعتیاد در استان و میانگین سنی افراد مصرف کننده 15 الی 64 سال می باشد. البته چنین آمارهایی به این معنی نیست که از وضعیت فعلی رضایت وجود دارد بلکه اکنون با افزایش بی رویه مواد مخدر و مواد روانگردان و تغییر الگوی مصرف در بین جوانان و نوجوانان شاهد هستیم که بسیار نگران کننده است.
رنجبر با اشاره به برنامه ریزی ها در خصوص جلوگیری از افزایش عرضه مواد مخدر و روانگردان خاطرنشان کرد: افزایش بی رویه تقاضا باعث نگرانی شدید خانواده ها شده است لذا اقدام عملی و نقشه مبارزه در استان  تهیه و تدوین نقشه خطرپذیری محلات آسیب پذیر شروع می شود. به نوعی محلات آسیب پذیر در شهرها و روستا ها شناسایی و با دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری از شیوع آن جلوگیری می شود.

آذربایجان شرقی در مسیر ترانزیت مواد مخدر
وی با اظهار نگرانی از شیوع مواد روانگردان افزود: اگر واقعیت های موجود در جامعه به درستی تبیین نشود، قطعا راهکار درستی برای حل کردن آن پیدا نمی شود. برای مبارزه با مواد مخدر نزدیک به 4 هزار شهید در کشور تقدیم کردیم که 44 نفر از این شهدا مربوط به استان آذربایجان شرقی است. استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های خروجی مواد مخدر محسوب می شود و در اصلی ترین مسیر ترانزیت قرار گرفته است. معمولا با دو هدف ترانزیت و توزیع قاچاق های مواد مخدر در استان کشف می شود.در سال گذشته میزان کشفیات استان حدود 5 تن بود که امسال تا این لحظه حدود سه تن می باشد و در حال حاضر کشفیات روبه افزایش است. افغانستان یکی از کشورهای اصلی تولید مواد مخدر در مجاورت ایران قرار گرفته است و یکی از استان های این کشوراقدام به تولید مواد روانگردان و بخصوص شیشه می کند. با حضور طالبان نیز میزان کشت 32 درصد افزایش یافته است بطوریکه در سال 2000 میزان مواد مخدر تولید شده در کشور افغانستان حدود 200 تن بود که در حال حاضر این رقم به 9 هزار تن رسیده است که تهدید بزرگی برای همسایگان این کشور بخصوص برای ایران محسوب می شود. در حال حاضر نیز این کشور اقدام به تولید مواد روانگردان می کند که یکی از علت های اصلی میزان افزایش این مواد در جهان است.
نگهداری از 500 معتاد متجاهر در استان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در خصوص مرکز نگهداری ماده 16 تبریز تصریح کرد: در این مرکز حدود 500 معتاد متجاهر از مرکز استان و سایر شهرستان ها جمع آوری و نگهداری و پس از تعطیلی مرکز جوانان نیز از بخش های این مرکز برای نگهداری معتادان استفاده می شود. در قانون معتاد مجرم محسوب می شود و اگر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه نکند مجرم و تحت تعقیب محسوب می شود و در صورت مراجعه به مراکز هشت گانه بیمار محسوب شده و روند درمانی را دنبال خواهد کرد. در حال حاضر 200 مرکز ارائه خدمات درمانی در استان وجود دارد که از طریق دارو درمانی این افراد را کنترل می کنند. معتادانی که قادر به دریافت خدمات از این مراکز نیستند مطابق قانون معتاد متجاهر شناخته شده و در مراکز ماده 16 باید درمان شوند. در استان آذربایجان شرقی یک مرکز وجود دارد  و 17 مرکز دیگر به عنوان مجری تبصره دو ماده 16 شناخته می شوند که می توانند در صورت داشتن شرایط اقدام به نگهداری معتادان کنند. در گذشته هیچگونه گرمخانه ای در تبریز وجود نداشت که امروزه چهار گرمخانه در تبریز در حال آماده شدن است که یکی از این مراکز با ظرفیت 150 نفر آماده بهره برداری است. در حال حاضر نیز به طور شبانه روزی اقدام به بررسی مناطق آسیب پذیر در تبریز می کنیم و مکان هایی که احتمال تجمع معتادان وجود دارد آنها را کنترل می کنیم.

مواد روانگردان جدید، پدیده بسیار خطرناک شایع در جامعه
وی ادامه داد: درمان مواد های مخدر صنعتی جدید بسیار سخت بوده و ای کاش افرادی که تمایل به تجربه چنین موادی دارند از سختی ها و پیچیدگی های مربوط به درمان آگاهی داشتند. کسانی که اقدام به تولید چنین موادی می کنند دارای اتاق های فکر که شامل روانشناس، جامعه شناس، شیمیدان و ... هستند و می دانند چه نوع ماده مورد نیاز جوانان را تولید کنند. تعداد معتادانی که در مراکز درمانی استان حضور دارند، حدود 70 هزار نفر است ولی برآورد می شود 150 هزار نفر جمعیت کل معتادان استان باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: اخیرا مواد روانگردان جدیدی مصرف می شود که متاسفانه شروع آن استان ما بوده است و علت آن هم ورود این ماده از کشور ترکیه به ایران است که همین موضوع سبب شده استان های شمالغرب کشور بیشترین با این ماده درگیر شوند.
وی در ادامه افزود: این ماده روانگردان به وسیله یک گیاه است که در ترکیه تولید می شود و بدلیل قیمت پایین و دسترسی فراوان به راحتی در اختیار جوانان قرار می گیرد.
رنجبر در خصوص حالت های ناشی از این ماده روانگردان خاطر نشان کرد: پس از مصرف این ماده، فرد دچار یک حالت اسلوموشن شده و وارد توهمات می شوند. بسیاری از این افراد به دلیل کنجکاوی اقدام به مصرف چنین موادی می کنند که به مرور به آن اعتیاد پیدا می کنند. دلیل آنهم این است که مولکول های موجود در این ماده شبیه سلول های مغزی است و شبیه سازی صورت می گیرد. تصاویری که اخیرا در فضای مجازی هم منتشر می شود مربوط به مصرف چنین موادی است که در ذهن خود تصاویری را شبیه سازی می کنند. مصرف چنین موادی به سلول های مغزی آسیب می زند و مغز آنها قفل می شود.
وی افزود: به مرور باید مصرف زیادتر شود تا به لذت های قبلی دست یابند که همین موضوع بر بخش های ادراکی مغز اثر می گذارد و این تاثیر مخرب بر روی مغز ایجاد می کند.
رنجبر با بیان اینکه برای تولید چنین موادی تحقیق می شود، بیان داشت: تولید کنندگان چنین موادی در خصوص علاقه مندی های جوانان تحقیق می کنند تا میزان فروش محصولات خود را افزایش دهند. متاسفانه اکثرا نوجوانان به دلیل کنجکاوی بیشتر در معرض مصرف موادهای روانگردان قرار می گیرند و همین موضوع باعث ابتلا به اعتیاد می شود.
 انتهای پیام/
براساس قانون معتاد مجرم است نه بیمار/ 150 هزار نفر، جمعیت معتادان آذربایجان شرقی حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار