عباسی؛

جشنواره فانوس چراغ راهی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

1402/07/24 - 17:56 - کد خبر: 101327 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان‌ شرقی گفت: جشنواره هنری و رسانه ای فانوس مسیر و چراغ راهی برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جدید و هنرمندان در تراز انقلاب اسلامی است.

به گزارش نصر، امیردریادار رضا عباسی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، از برگزاری آیین های افتتاح و پایانی هفتمین جشنواره فانوس در تبریز خبر داد و با بیان اینکه این جشنواره ۲۴ مهر ماه با مراسمی آغاز و با برپایی مراسم اختتامیه در تالار پتروشیمی و اهدای جوایز به آثار و نفرات برتر به پایان می رسد، افزود: تعداد ۵۹ اثر در بخش های مختلف این جشنواره از سراسر کشور مورد تجلیل قرا می گیرند.
وی اظهار کرد: جشنواره یاد شده یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح ملی است که در حوزه‌ هنر و رسانه میزبانی آن بر عهده آذربایجان شرقی است و معتقدیم قاب رسانه از منظر هنری می‌تواند انتقال دهنده این فرهنگ غنی و ارزش‌های ناب دفاع مقدس به زبان جهانی باشد.
امیر عباسی با اشاره به اینکه در جنگ نامتعارف که امروز با آن مواجه هستیم، با تمام مختصات پیچیده‌ای که دارد جبهه نبرد مشخص نیست و در این میدان اصحاب هنر و رسانه افسران جنگ نوین هستند، نقش هنرمندان و خبرنگاران در مقابله با هجمه های سنگین دشمنان را مهم و تعیین کننده خواند.
وی بهره‌گیری از قاب متنوع و جذاب هنری، گفتمان سازی هنر دفاع مقدس مبتنی بر منویات فرمانده کل قوا، تبیین دستاوردهای دفاع مقدس در قاب هنر و رسانه، تبدیل دانش ضمنی به دانش تصویری، ارتقاء کیفیت تولیدات هنری و سینمایی، گسترش ارتباط و جذب هنرمندان شیفته فرهنگ شهادت، ارتباط موثر و جذاب با نسل جوان را از اهداف شش گانه جشنواره فانوس برشمرد.
امیر عباسی ادامه داد: به گواه تاریخ دستاوردهای بسیار ارزشمندی از هشت سال دفاع مقدس در ایران وجود دارد که تبیین این دستاوردها در ابعاد مختلف کاری بسیار ارزشمند است و باید بکوشیم با همکاری رسانه‌ها این دستاوردها به سمع و نظر مردم برسد.

۵۹ اثر به بخش نهایی و تجلیل راه یافتند
دبیر اجرایی این جشنواره نیز از ارسال ۱۰ هزار و ۷۰۰ اثر در موضوعات و بخش های مختلف به دبیرخانه های استانی خبر داد و گفت: در مرحله استانی تعداد ۴۶۰ اثر منتخب برگزیده شد که در نهایت با نظر هیات داوران تعداد ۵۹ اثر به بخش نهایی و تجلیل راه یافتند.
مصطفی محدثی خراسانی افزود: از مجموع آثار راه یافته به مرحله پایانی، تعداد ۲۰ اثر حائز رتبه اول، ۲۲ اثر حائز رتبه دوم شده و ۱۷ اثر نیز رتبه سوم را کسب کردند که در آیین اختتامیه از آنها تجلیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف ما از برگزاری جشنواره فانوس این است که دامنه حوزه مفهومی دفاع مقدس را از تعریف محدود همیشگی آن گسترش داده و جوانان نیز به عنوان تولید کننده و نیز به عنوان مخاطب به این عرصه ورود کنند، ادامه داد: این جشنواره با هدف بیان بخشی از گنجینه لایزال معارف دفاع مقدس طرح ریزی شده و برای ایجاد انگیزه برای هنرمندان جهت فعالیت در این زمینه برگزار می‌شود.
محدثی خراسانی اظهار کرد: دفاع مقدس فقط معطوف به هشت سال جنگ تحمیلی نیست که آن سال‌ها به تاریخ پیوسته باشد، بلکه این دوران در لحظه لحظه زندگی ما جریان دارد و همین طوفان الاقصی همه مسلمانان جهان را دوباره بیدار کرده و درس دفاع مقدس و مقاومت به جهانیان می‌دهد.
انتهای پیام/
جشنواره فانوس چراغ راهی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار