به بهانه روز جهانی پرندگان مهاجر؛

۱۳ درصد پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند

1402/07/24 - 14:22 - کد خبر: 101314 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه  ۱۳ درصد از کل پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند، گفت: لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع و یا مسیرهای اصلی پرواز از جمله مهم‌ترین راهکارهاست.

به گزارش نصر، اسدالله حاتمی در گفت‌وگویی با اشاره به روز جهانی پرندگان مهاجر، اظهار کرد: شعار امسال "آب و اهمیت آن برای پرندگان مهاجر" است.
وی افزود: به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال ۲۰۰۶ میلادی توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) اقدام به نام‌گذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر بوده و سایر اهدافی که از برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی پرندگان مهاجر می‌توان انتظار داشت این است که مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد، باشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس در سراسر دنیا فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.
حاتمی با اشاره به توصیه‌هایی برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه‌های آنان، بیان کرد: ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه‌های پرندگان، لزوم اجرای طرح‌های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع و یا مسیرهای اصلی پرواز، ساخت برج‌های کوتاه تر و کاهش فرکانس چراغ‌ها، حذف چراغ‌های غیرضروری، عدم استفاده از شیشه‌های رفلکس و ساخت سازه جدید خارج از مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان به خصوص گونه‌های در معرض خطر و پرندگان شکاری از توصیه‌هاست.
وی با اشاره به اهمیت پرندگان خراسان جنوبی، بیان کرد: ۱۳ درصد از کل پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند. طبق اطلاعات موجود از ۵۲۴ گونه پرنده کشور، زیستگاه ۱۵۳ گونه در خراسان جنوبی است که ۱۱۰ گونه مقیم و بقیه مهاجر هستند.
حاتمی ادامه داد: نزدیک به  ۷۰ گونه از پرندگان در استان زادآوری می‌کنند که می‌توان آن‌ها را بومی استان دانست. شماری از این گونه‌ها مهاجر هستند و عده‌ای دیگر مهاجر عبوری هستند که استان در سر راه طولانی آنها قرار دارد.
وی تصریح کرد: این گونه‌ها در سطح وسیعی  از مناطق خشک و بیابانی استان پراکنده‌اند. تنها با توجه به نقش پرندگان در طبیعت است که می‌توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی آنها پی برد. گسترش مطالعات اکولوژیک زمینه و امکانات بسیاری برای آشنایی با نقش ویژه و با اهمیت پرندگان فراهم کرده است. مطالعه در زمینه کنترل بیماری‌ها و آفات کشاورزی توسط پرندگان اهمیت آنها را دوچندان کرده چراکه از جمله مهم‌ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: جنبه‌های مختلف اهمیت پرندگان باعث شده که پرنده شناسان و برنامه‌ریزان منابع طبیعی بکوشند تا اطلاعات خود را در زمینه‌های علمی، آموزشی و تفریحی پرندگان هرچه کامل تر کنند تا بتوانند به نحو مطلوب‌تری از این ارزش‌ها به نفع جوامع انسانی بهره‌برداری کنند.
حاتمی ادامه داد: پرندگان از ثروت‌های طبیعی و ملی کشور به شمار می‌روند که متاسفانه تعداد آن‌ها به دلیل تبدیل و تخریب اکوسیستم‌ها بسیار کاهش یافته است. شکار بی رویه و کثرت سلاح‌های گرم سبب شده است بسیاری از پرندگان که در گذشته در ایران وجود داشتند، اکنون به ندرت مشاهده شوند.
وی با اشاره به آبگیرهای استان، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، نیزار خور، رودخانه تجنود، رودخانه و سد مهوید، رودخانه و سد برکوه، دره بید، کال نی، سد کریت، سد بیهود، رودخانه فرخی، رودخانه و  سد حاجی آباد، رودخانه مردان شاه، رودخانه اسفشاد، رودخانه قرقاب(قورقوری)، رود شور نهبندان، رود شور قله ریگ، رود سیاهو و ماهیرود و رود گزدز آبگیرهای خراسان جنوبی برای ورود پرندگان هستند که حفاظت از آن دارای اهمیت است.
انتهای پیام/ 
 ۱۳ درصد پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار