رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور:

رؤسای دانشگاه‌ها مولدسازی را وظیفه خود بدانند

1402/07/24 - 09:59 - کد خبر: 101284 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که مولدسازی را وظیفه خود بدانند و تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که برای اتمام پروژه‌های عمرانی که آثار تورمی نداشته باشد، مقوله مولدسازی است.

به گزارش نصر، مالی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: مولدسازی در همه کشورها انجام می‌شود و در کشور ما هم از قبل بوده است. در بسیاری از کشورها به ویژه بعد ازسال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسیدند برای استفاده بهره‌ورانه از دارایی‌های خود یک سازمان متمرکز حاکمیتی به نام سازمان ملی مدیریت دارایی تشکیل دهند.
وی در مورد ریشه مولدسازی در ایران توضیح داد: ریشه بحث مولدسازی در کشور ما فروش دارایی بر اساس  قانون محاسبات عمومی مصوب سال ۱۳۶۶ بوده است. این قانون به صراحت اجازه می‌دهد دارایی‌های مازاد فروخته شود. بعد از آن این موضوع با فراز و نشیب‌های فراوان در برنامه توسعه وارد شد. قوانین بودجه سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ همواره اجازه فروش دارایی را به ما می‌دادند؛ اما عملکرد خوبی نداشتیم چرا که مولدسازی صرفاً فروش دارایی نبود.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که مولدسازی را وظیفه بدانند و تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که برای اتمام پروژه‌های عمرانی که آثار تورمی نداشته باشد مقوله مولدسازی است.
وی اظهار کرد: بر اساس قانون از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ قرار بود حدود ۱۶۷ همت هنگام فروش دارایی، منابع کسب شود که به ۱۰ درصد از این عدد هم نرسیدیم.
رحمتی در مورد آسیب‌شناسی موفق نبودن در مولدسازی گفت: دلیل اول این‌ بود که یک نهاد (وزارت اقتصاد و دارایی) و یک قوه (دولت) در مورد مولدسازی تصمیم می‌گرفت. در صورتی‌که در مولدسازی مهم‌ترین ظرفیتی که به وجود آمده، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اجماعی است و هیئت مولدسازی، عصاره سه قوه است.
وی در ادامه ملزومات موفق شدن مولدسازی را بر شمرد و گفت: تعیین معیارهای دقیق تشخیص مازاد بودن دارایی‌ها، تعین سازوکارهای ارزش‌افزایی و استقرار رویه اجرایی، شفاف کردن همه مراحل مولد سازی از طریق درگاه اینترنتی برای عموم مردم و امکان مشارکت، تهاتر رقابتی از طریق بازار شفاف و در دسترس عموم، مقید کردن مصارف به پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، نقش آفرینی تاثیرگذار استان‌ها از طریق کارگروه و مولدسازی استانی، حمایت دستگاه قضا برای حل و فصل پرونده های قضایی قدیمی دارایی‌های دولت، حمایت از اعضا هیئت و مجریان در  خصوص تصمیمات و اقدامات کارشناسی آن‌ها، حمایت از بخش خصوصی و خریداران نسبت به اشتباهات دست اندرکاران مولدسازی می‌توانند در موفقیت مولدسازی کمک کنند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که عملکرد دانشگاه‌ها در مولدسازی تاکنون خوب نبوده است، گفت: ۱۲۴ دانشگاه و حدود ۶۰ موسسه آموزش عالی مصوبه نگرفته‌اند.‌ همچنین دانشگاه‌ها پروژه‌های عمرانی نیمه تمام بسیاری دارند که دولت غیر از مولدسازی هیچ پاسخی برای این پروژه‌ها ندارد.
وی خاطر نشان کرد: فروش و تامین مالی از طریق بازار سرمایه، مشارکت با بخش غیر دولتی، معاوضه، فروش به صورت نقد یا اقساط، واگذاری حق بهره‌برداری طرح برای مدت معین در مقابل تکمیل، تکمیل طرح در ازای تهاتر دارایی‌های مازاد به میزان طلب قطعی پیمانکار و توقف طرح‌های فاقد توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی و تعیین تکلیف دارایی‌های آن؛ از جمله اقداماتی هستند که با مولدسازی می‌توان انجام داد.
رحمتی با بیان این‌که بیش از ۵۷ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد گفت: در ماده ۸ آیین‌نامه، دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف دو ماه از ابلاغ آیین‌نامه نسبت به اعلام دارایی‌های مازاد خود به دبیرخانه جهت طرح در هیئت مولدسازی اقدام کنند. اگر این کار انجام نشود مجری می‌تواند دارایی‌هایی که توسط دستگاه‌های مشمول مازاد اعلام نشود را بررسی کند و موارد مازاد را در حضور نماینده دستگاه مشمول، مازاد اعلام کند.
وی خاطر نشان کرد: این وظیفه سازمان اداری استخدامی است که این سرانه‌ها را بعد از دو ماه ابلاغ کند.
رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های مهم این دولت مسائل علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور است، گفت: از دغدغه‌های دولت این است که مسائل علمی، آموزشی و تحقیقتی به یک استاندارد مطلوب برسد و تا به امروز رشد بسیار خوبی داشته‌ایم. در هیئت هفت نفره مولدسازی همه به دنبال این هستند که ۱۰۰ درصد پروژه‌های دانشگاهی را به آن‌ها برگردانند.
انتهای پیام/
رؤسای دانشگاه‌ها مولدسازی را وظیفه خود بدانند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار