سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی در گفتگو با نصر مطرح کرد:

توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری استان در گرو همگرایی بین سازمانی / کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر

1398/10/02 - 23:00 - کد خبر: 10128 نسخه چاپی

نصر: سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه زیرساخت های ارتباطی، فناوری و هوشمندسازی استان فقط با افزایش همگرایی بین سازمان های مختلف استان، ممکن می شود.

به گزارش سرویس فناوری نصر، مهدی خرامش با حضور در تحریریه آژانس خبری تحلیل نصر، از توجه ویژه و نگاه تخصصی این رسانه به حوزه فناوری تقدیر کرد و گفت: یکی از بارزترین عوامل موفقیت یک رسانه این است که نگاهی تخصصی به رویداد های حوزه های مختلف و تحلیل مسائل روز داشته باشد و نصر این ویژگی را دارد.
وی در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگار سرویس فناوری این رسانه شد و با اشاره به اهداف اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای ارائه بستر و فراهم نمودن زیر ساخت های فنی این حوزه در آذربایجان شرقی، افزود: در آذربایجان شرقی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه آذربایجان، زیرساخت، پست، مدیریت شعب پست بانک و پژوهشکده رانشگرهای فضایی زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و وظیفه اداره کل ارتباطات و فناوری آذربایجان شرقی ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف زیر مجموعه وزارت و همچنین کنترل، نظارت و بازرسی این واحدها است.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های گسترده این اداره کل شاید هنوز به خوبی بین فعالان این حوزه و مسئولان شناخته نشده است، ادامه داد: بخش خصوصی فعال در این حوزه  شرکت هایی از جمله مخابرات، مدیریت شمالغرب ایرانسل، مدیریت شمالغرب رایتل، نمایندگی شرکت‌های وب و دیگر شرکت های  FCP و ارتباطات ثابت هستند و اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت بسیار گسترده تری از این مجموعه ها دارد.

 خودکفایی 70 درصدی کشور در تولید تجهیزات ارتباطی شبکه ثابت
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی در ادامه به ابهاماتی که با فعال شدن شبکه ملی اطلاعات در ذهن مردم به وجود آمده است، اشاره کرد و از جزئیات و ویژگی های این شبکه سخن گفت.
وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات پروژه‎ای ملی برای توسعه شبکه زیرساختی امن و پایدار در کشور است، افزود: این شبکه از سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا تشکیل شده است و به نوعی  زیرساخت اصلی دولت الکترونیکی در کشور محسوب می شود.
وی اضافه کرد: با وجود قطعی اینترنت جهانی در سطح کشور، دسترسی به بسیاری از سایت های داخلی امکان پذیر بود و هیچ گونه وقفه ای در فعالیت های بانک، ادارات و بخش خصوصی که دارای زیرساخت های داخل کشوری هستند ایجاد نشد، پس با توجه به خودکفایی 100 درصدی تولید تجهیزات امنیتی شبکه ملی اطلاعات و بیش از 70 درصد خودکفایی تولید تجهیزات ارتباطی شبکه ثابت در داخل کشور ، استفاده از این شبکه می‎تواند ضامن برقراری امنیت و عدم دسترسی بیگانگان به فضای سایبری در داخل کشور باشد.
خرامش به دستاوردهای مهم شبکه ملی اطلاعات در کشور نیز اشاره کرد و گفت: پیاده سازی و راه اندازی این شبکه باعث افزایش کیفیت ارتباطات داخلی به بیش از 80 برابر شبکه اینترنت و همچنین کاهش 50 درصدی هزینه ارتباطات داخلی نسبت به اینترنت شد.
 

کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر از اولویت های ماست

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت های این اداره کل برای توسعه زیرساخت ارتباطی و اتصال به شبکه ملی اطلاعات در مناطق روستایی و کم‌¬برخوردار اشاره کرد و هدف از اجرای این پروژه‌ها را کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی دانست.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به اینکه طرح پایش روستاهای آذربایجان شرقی نیز در همین راستا انجام شد، اظهار داشت: در این پایش‎ها، بانک اطلاعاتی مستندی از وضعیت روستاهای استان و استفاده‎کنندگان از شبکه ملی اطلاعات بدست آمد که با استفاده از آن، برنامه‎ریزی مدونی برای بهبود ارتباطات در مناطق روستایی انجام می‎شود.
وی با اعلام اینکه دوهزارو 710 روستا در آذربایجان شرقی دارای سکنه هستند و دوهزارو 540 مورد از آنها دارای زیرساخت های ارتباطاتی هستند، گفت: دوهزارو 399 روستا از خدمات تلفن خانگی بهره مندند، همچنین در  حال حاضر در اکثر روستاها اینترنت ADSL و های وب در دسترس بوده و حتی در برخی نیز دیتای  ایرانسل و همراه اول هم برقرار است . 

 ظرفیت بالای استان در ارائه بسترهای لازم برای ارائه پهنای باند
وی در ادامه ضمن اشاره به ایجاد بسترهای لازم برای ارائه پهنای باند، گفت : هم اکنون پهنای باند ورودی بین المللی استان 410 گیگابیت بر  ثانیه است که تنها 340 گیابیت بر ثانیه آن واگذار شده است و 70 گیگابیت بر  ثانیه آن نیز مازاد و آماده واگذاری است.
خرامش با بیان اینکه طبق آخرین آمار که در بهمن ماه سال 97 جمع آوری شده است، 68 هزار و920 کیلومتر فیبر  نوری در سطح کشور پیاده سازی و اجرا شده است، افزود: این اداره کل در حال فراهم سازی بستر نسل 5 با گسترش فیبر نوری در مسیرهای مختلف استان است و حتی در برخی مسیرها فیبر نوری در دو سمت جاده پیاده سازی شده است تا در صورت بروز حادثه های غیر مترقبه از قطعی شبکه ارتباطی پیشگیری شود.
وی گفت: آذربایجان شرقی دومین استان در کشور است که 102 کیلیومتر فیبر نوری در حال اجرا داشته و برنامه ریزی های لازم نیز برای توسعه این امر به عنوان یکی از زیرساختهای دسترسی به  نسل 5 ارتباطی و همچنین استفاده از سلول های پشت بامی به عنوان راهکاری سریع برای توسعه شبکه ارتباطی سیار همانند کشورهای پیشرفته جهان در سطح شهر نیز صورت گرفته است.

 فرکانس های رادیویی دکل های مخابراتی مضر نیستند
وی با اشاره به وجود بیش از 750 سایت تلفن همراه در سطح شهر تبریز اظهار داشت: تک تک سایتهای تلفن همراه استان توسط سازمان انرژی اتمی کشور با استفاده از تجهیزات فنی لازم مورد پایش قرار گرفته و میزان تشعشعات آنها طبق استاندارهای جهانی اندازه گیری می شوند و تاکنون در هیج جای دنیا گزارشی مبنی بر ضرر این دکل های مخابراتی منتشر نشده است و این فرکانس های رادیویی هیچ آسیبی به سلامت انسان وارد نمی کنند.
وی همچنین به وضعیت ارتباطات سیار استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود بیش از 5 میلیون مشترک فعال ضریب نفوذ استان 126.89 درصد می باشد وی ادامه داد: با توجه به ارتقای شبکه تلفن همراه استان به تکنولوژی  نسل های بالاتر در حال حاضر 62 شهر استان دارای ارتباطات نسل 4، سه شهرستان تبریز، مراغه و مرند نیز به  نسل 4.5 مجهز است.
 
پوشش گسترده ارتباطات سیار جاده های اصلی، فرعی و ریلی استان
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی نیز اشاره کرد و اضافه کرد: در آذربایجان شرقی سه هزار و 383 کیلومتر جاده اصلی و فرعی وجود دارد که  همراه اول در سطح این جاده ها دو هزار و 982 کیلومتر و درصد نفوذ 88.15 و ایرانسل با دو هزار و 219 کیلومتر و درصد نفوذ 66،  پوشش نسل 2 دارند.
وی افزود:سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در جاده ریلی استان که بالغ بر 630 کیلیومتر است، به ترتیب دارای 459 کیلومتر، 410 کیلومتر و 238 کیلومتر پوشش هستند.
خرامش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به واسطه گسترش استفاده از تلفن همراه، تلفن ثابت دیگر جایگاه اصلی خود را از دست داده است، گفت: در حال حاضر پنج میلیون و 700 سیم کارت شرکت های ایرانسل، همراه اول و رایتل در سطح استان فعال است که گویای گستردگی پوشش شبکه تلفن همراه در آذربایجان شرقی می باشد، همچنین قریب به یک میلیون و 600 هزار  تلفن ثابت در سطح استان با ظرفیت نفوذ  39.46 درصد که از میانگین کشوری نیز بالاتر است، دایر  است.
 توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری استان در گرو همگرایی بین سازمانی
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود  به اهمیت  تسریع پروژه هایی که در راستای هوشمند سازی تبریز باید برنامه ریزی شوند اشاره کرد و افزود: دیگر شهر هوشمند یک نگاه لوکس مدیریتی نیست و در جامعه یک ضرورت به حساب می آید تا باعث بهبود شاخص ها و افزایش بهروری در مدیریت شهری  شود اما متاسفانه شهر تبریز از این قافله عقب مانده است.
وی با ابراز ناراحتی از عدم هماهنگی و همکاری بین سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی و ارگان های دیگر با بیان اینکه انتظار بیشتری از مسئولان عامل دارد، اظهار داشت: طرح های جوانان و بخش خصوصی در این حوزه بسیار است و می توان از ظرفیت های بومی استان برای توسعه بحث هوشمند سازی شهر استفاده کرد.
وی ادامه داد: استان های مشهد و فارس به علت همگرایی بین سازمانی در این بحث پیشرو هستند این در حالی است که زیرساخت ها و بسترهای لازم برای اجرای این پروژه ها مدت ها است که در تبریز فراهم شده است.
وی اضافه کرد: متأسفانه عوامل مسئول در بحث مدیریت هوشمند شهری از ظرفیت پهنای باند و زیرساخت های استانی فقط برای دوربین‌های نظارتی و ارتباطات درون سازمانی استفاده می‌کند.
انتهای پیام/
توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری استان در گرو همگرایی بین سازمانی / کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار