از اصلاح تعرفه تا جمع‌آوری تشکیلات هزینه‌بر و ادغام با همراه اول؛

بررسی راهکارهای خروج شرکت مخابرات از بحران مالی

1402/07/23 - 17:02 - کد خبر: 101268 نسخه چاپی

نصر: کسری بودجه در قانون بودجه کشور هم وجود دارد، اما در رابطه با شرکت مخابرات اگر تشکیلات بی استفاده که هزینه بر هم هستند تعیین تکلیف شوند، بخشی از این مشکل بحران مالی رفع خواهد شد.

به گزارش نصر، در حالی که مشکلات شرکت مخابرات ایران در پرداخت معوقات بازنشسته‌ها و حقوق پرسنل ادامه دارد، عدم رضایت کاربران از خدمات ارائه شده توسط این شرکت علی الخصوص خدمات اینترنت پرسرعت و مشکلات ماه‌های اخیر تمدید پروانه این شرکت از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، باعث شده است تا با نگاه جدی‌تری مشکلات این شرکت و راهکار رفع موانع توسعه بررسی و مورد بازبینی قرار گیرد. 
به گزارش سیتنا، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در گفت‌وگویی که فروردین ماه سال جاری با سیتنا داشت، پیرامون هزینه حداقل نگهداری خطوط مخابرات و تغییرات تعرفه‌ای، گفت: برای دریافت مصوبه افزایش تعرفه از کمیسیون تنظیم مقررات، به ما گفته شد باید تعهد توسعه هم داشته باشید.
عددی که در کمیسیون مصوب شد به طور میانگین 14 هزار و 800 تومان در آذرماه 1400 بود و این میانگین عملی نشد تا شهریور 1401. عددی که ابلاغ شده و ما از مشترکین دریافت می کنیم میانگین درآمد ما را برای هر خط به 9000 تومان رسانده است که باز هم اختلاف داریم. همچنین در روستاها افزایشی نداشته ایم با اینکه هزینه ها در این مناطق بیشتر از شهرهاست، اما ما طبق سیاست عمل کردیم.
از طرف دیگر زارع، معاون مالی شرکت مخابرات ایران، گفته است: درآمد ماهیانه شرکت هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان است که در نهایت موجب کاهش ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان شده که عدم پرداخت کامل و به موقع حقوق نیز از این بابت است. کسر بدهی های مربوط به چندسال گذشته و عدم امکان تهاتر به علت زیان و کمبود ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان، موجب ایجاد نقصان های مالی شدیدی در مخابرات شده است.

اصلاح تعرفه، راه حل رفع مشکل شرکت مخابرات ایران 
در همین راستا فرامرز رستگار، دبیر و نائب رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران، در گفت‌وگویی پیرامون راه حل رفع مشکل شرکت مخابرات ایران در کسری بودجه و پرداختی‌ها، گفت: تعرفه ها باید اصلاح شود، تجهیزات و خدمات روز به روز گران تر می شوند و به تناسب آن‌ها باید تعرفه ها نیز تغییر کند.
وی، افزود: اگر اصلاح تعرفه در شرکت های دیگر همچون همراه اول و ایرانسل لحاظ نشود، آنها هم دچار مشکل شرکت مخابرات ایران می‌شوند.

باید تشکیلات اضافی شرکت مخابرات ایران تعیین تکلیف شود 
محمدرضا محمدخانی، معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون مشکل کسری بودجه شرکت مخابرات ایران، گفت: تشکیلات به این بزرگی قطعا هزینه بالایی هم دارد، ساختارهای غلط در تمام سیستم‌های دولتی و غیر دولتی وجود دارد که هزینه بر هم هستند. در شرکت مخابرات واگذاری یا باقی راه حل‌ها اشتباه است و باید تشکیلات اضافی برداشته شوند. 
وی، افزود: هزینه ساختمان‌های شرکت مخابرات بالا است و نیروی انسانی زیادی در این ساختمان‌ها مشغول هستند. آیا شرکت مخابرات می‌تواند از تکنولوژی به جای نیروی انسانی استفاده کند؟ 
محمدخانی، اظهار کرد: مخابرات باید به دولت برگردد، ساختمان‌های اضافی جمع شوند و نیروی انسانی دورکاری انجام دهد و مخابرات هم تعهد دهد که تمام تسهیلات این نیروها را پرداخت می‌کند. در این صورت وقتی هزینه اضافی برای ساختمان‌ها نکند، می‌تواند بخشی از کسری بودجه را حل کند. 
معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس، تاکید کرد: کسری بودجه در قانون بودجه کشور هم وجود دارد، اما در رابطه با شرکت مخابرات اگر تشکیلات بی استفاده که هزینه بر هم هستند تعیین تکلیف شوند، بخشی از این مشکل رفع خواهد شد.

تلفیق همراه اول و شرکت مخابرات، چاره حل مشکلات شرکت مخابرات ایران است 
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون مشکلات بودجه‌ای شرکت مخابرات، گفت: در واگذاری شرکت مخابرات دو بخش وجود داشت، بخش پولدار که همراه اول بود و آینده دار و بخش کابلی که شرکت مخابرات ایران بود؛ زمانی که گوشت و استخوان از هم جدا می‌شود، مشخص است که مشکل هم به وجود می‌آید.
 وی، خاطرنشان کرد: مخابرات داکت و سیم برای زیرساخت کشور در اختیار دارد. اگر واقعا به دنبال رفع مشکل شرکت مخابرات هستیم باید همراه اول و شرکت مخابرات با هم تجمیع شوند و یک هلدینگ قوی جدید تشکیل شود و دارایی عظیمی که در اختیار همراه است، به مخابرات هم داده شود.
 باستانی، اظهار کرد: واگذاری شرکت مخابرات کاری سخت و بی نتیجه است؛ چراکه این مشکلات پس از واگذاری هم وجود خواهد داشت، اما اگر تلفیق همراه اول و شرکت مخابرات صورت گیرد، عقب ماندگی‌های شرکت مخابرات جبران خواهد شد.
انتهای پیام/
بررسی راهکارهای خروج شرکت مخابرات از بحران مالی خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار