مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت؛

فرهنگ سلامت کشور نیازمند شخصیت‌ پردازی است

1402/07/23 - 12:28 - کد خبر: 101250 نسخه چاپی

نصر: مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: فرهنگ سلامت یک موضوع وسیع و گسترده و نیازمند کار تعاملی و متعهدانه و شخصیت‌پردازی است، اما متأسفانه کمترین اعتبارات به فرهنگ‌سازی اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش نصر، فرشید رضایی درباره ظرفیت‌های شخصیت پردازی برای ارتقای فرهنگ حوزه سلامت اظهار کرد: موضوع اصلی، رفتار است؛ چون همه شخصیت و نتیجه زندگی هر فرد از رفتاری است که بروز می‌دهد.
وی افزود: موضوع اصلی علم آموزش ارتقای سلامت که یک علم بین رشته‌ای است، رفتار است و رفتار بخش مهمی از فرهنگ فردی و قبیله‌ای و اجتماعی محسوب می‌شود.
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: شکل‌گیری یک رفتار به صورت تاب‌آور و پایدار در شرایط مختلف، کار صرفا آموزش نیست و افراد باید در محیطی قرار گیرند که رفتارها در آن متبلور شود؛ اما ساختن محیط و شرایطی که افراد و گروه‌ها بتوانند تأثیر متقابل داشته باشند دقیقا همان جایی است که شخصیت‌سازی ورود می‌کند.
وی با بیان اینکه شخصیت سازی از جهات مختلف روی سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی تأثیر می‌گذارد، گفت: منظور ما از سبک زندگی یک کتابچه و وب‌سایت صرف نیست؛ بلکه سبک زندگی یک موضوع اجتماعی است و از هر فردی به فرد دیگر هم متفاوت است و شخصیت‌های داستانی هم دقیقاً فرد را به چالش‌هایی می‌کشانند تا یک رفتار خاص شکل بگیرد.
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یک شخصیت فرای یک مطلب آموزشی و روایت خالی، تأثیرگذار است؛ چون همزاد پنداری می‌کند و از طریق روش‌های مختلف به شکل‌گیری رفتارهای فردی و گروهی کمک می‌کند.
رضایی گفت: کشورها برای شخصیت‌سازی و شکل‌گیری رفتار سالم در جامعه ابتدا باید جهان بینی و دورنمای خود را از انتظاراتی که از جامعه دارند تعیین کرده و سپس شروع به شخصیت‌سازی کنند. این
وی تصریح کرد: برخی شخصیت‌ها آسیب زننده هستند و در مقابل سود اقتصادی بالایی دارند اما ما در ادبیات فارسی شخصیت‌هایی خلق شده‌ای داریم که ماندگار هستند و به عنوان یک فرهنگ از جغرافیایی به جغرافیای دیگری منتقل شدند.
وی با بیان اینکه فرهنگ سلامت از حیطه‌های مغفول مانده در کشور ماست، گفت: خیلی افراد و سازمان‌ها در شکل‌گیری فرهنگ سلامت اعم از خوب و بد نقش دارند.
رضایی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، از ورود بین بخشی وزارت بهداشت به این حوزه سخن گفت و خاطرنشان کرد: کمیته علمی دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از انجمن جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، آموزش و ارتقای سلامت و حتی از انجمن ارتباطات و فرهنگ نیز افراد را به عضویت گرفته تا گفتمان بین رشته‌ای سختی شکل بگیرد و رنگ و بوی وزارت بهداشت از نگاه غالب تربیت پزشک و پرستار و خانه بهداشت به سمت داستان و کارتون و شخصیت و فرهنگ و علوم انسانی تغییر کند.
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: فرهنگ سلامت یک موضوع وسیع و گسترده و نیازمند کار تعاملی و متعهدانه و شخصیت پردازی است؛ اما متاسفانه کمترین اعتبارات به فرهنگ‌سازی اختصاص پیدا می‌کند.
انتهای پیام/
فرهنگ سلامت کشور نیازمند شخصیت‌ پردازی است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار