مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل؛

لغو پروازهای فرودگاه اردبیل کاهش می‌ یابد

1402/07/22 - 13:33 - کد خبر: 101201 نسخه چاپی

نصر: بهره‌برداری از نخستین دستگاه ضد یخ پاش ساخت داخل در فرودگاه اردبیل زمینه و شرایط نشست و برخاست هواپیما از این فرودگاه در فصل‌های سرد سال را فراهم کرد و انتظار می‌رود لغو پروازها از این فرودگاه به علت یخ‌زدگی کاهش یابد.

به گزارش نصر، مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل در آیین بهره‌برداری از نخستین دستگاه پیشرفته ضدیخ‌پاش هواپیما ساخت داخل گفت: این دستگاه که ساخت شرکت لجور اراک است، هفته پیش با حضور استانداران اردبیل و مرکزی تحویل و روز گذشته وارد فرودگاه اردبیل شد.
محمد قصابی با اشاره به کاربرد دستگاه ضدیخ‌پاش هواپیما افزود: اصولا هواپیما در دمای زیر پنج درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند و برای افزایش ایمنی و جلوگیری از سوانح هوایی باید یخ‌زدایی شود.
وی با بیان اینکه با توجه به سردسیر بودن منطقه وجود دستگاه ضدیخ‌پاش هواپیما در فرودگاه اردبیل ضروری بود، اظهار کرد: در نیمه دوم سال و فصل زمستان بیشتر شرکت‌های هواپیمایی به علت سردی هوا و یخبندان مانع پرواز هواپیما به فرودگاه اردبیل می‌شدند و پروازها لغو می‌شد.
مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به اینکه هزینه یخ‌زدایی از هواپیما بسیار زیاد بوده و برای شرکت‌های هواپیمایی مقرون به صرفه نیست، شرکت‌های هواپیمایی بویژه در فصل سرما رغبتی به برقراری پرواز در فرودگاه اردبیل نشان نمی‌دادند.
قصابی افزود: برای حل این مشکل فرودگاه اردبیل در سال ۱۳۹۹ قراردادی برای ساخت دستگاه پیشرفته ضد یخ‌پاش با شرکت صنعتی لجور شهر اراک منعقد شد و این دستگاه توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شد و در واقع ایران به تکنولوژی‌ تولید دستگاه‌های مدرن ضدیخ‌پاش هواپیما دست یافت.
وی در خصوص کیفیت دستگاه ضدیخ‌پاش هواپیما فرودگاه اردبیل گفت: این دستگاه یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ضدیخ‌پاش هواپیما در دنیا است و بدون شک با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند.
مدیرکل شرکت فرودگاه‌های استان اردبیل با بیان اینکه به علت تحریم‌های ظالمانه معدود کشورهای تولیدکننده از فروش این دستگاه به کشورمان خودداری می‌کردند، افزود: برای ساخت این دستگاه که بهتر از نمونه‌های خارجی است، ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده در حالی که قیمت تمام شده نمونه‌های خارجی این دستگاه چندین برابر تولید داخل است.
قصابی اظهار کرد: با بهره‌برداری از دستگاه پیشرفته ضدیخ‌پاش هواپیما در فرودگاه اردبیل، بهانه لغو پرواز هواپیما به این فرودگاه از شرکت‌های هواپیمایی گرفته شد و دیگر هیچ پروازی به علت ترس از یخ زدن هواپیما در فرودگاه اردبیل لغو نخواهد شد.
با توجه به اینکه در ارتفاع بالا، دمای هوا به منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه می‌رسد برای جلوگیری از یخ‌زدگی بدنه هواپیما مواد یخ‌زدا به روی هواپیماها می‌پاشند.
طبق برنامه هر هفته ۵۰ سورتی پرواز از فرودگاه‌ اردبیل به نقاط مختلف کشور از جمله تهران و مشهد دایر است.
انتهای پیام/
لغو پروازهای فرودگاه اردبیل کاهش می‌ یابد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار