۹۰ سال عشق و بخشش

برای کرامت داشتن باید "کریم" باشی/ حاج کریم ریشه در جان ما دارد 

1402/07/22 - 13:23 - کد خبر: 101191 نسخه چاپی

نصر: حاج کریم ۲۰ مهر ۱۳۱۳ به دنیا آمده‌ و هیچ‌وقت ازدواج نکرده است اما بیش از ۶ هزار کودک آفریقایی و ۳۰ هزار کودک ایرانی دارد.

به گزارش نصر، آئین نکوداشت خیر ملی مدرسه ساز با عنوان «تکریم کریم» به مناسبت پاسداشت نودمین سالگرد تولد حاج کریم مردانی آذر و تلاش‌های ایشان در زمینه اقدامات خیر خواهانه، ۲۰ مهر ۱۴۰۲ با استقبال گسترده شهروندان تبریزی و با حضور چهره‌های سرشناس این شهر، مسئولین و دانش آموزان و معلمین مدارس احداث شده توسط حاج کریم مردانی آذر، خیرین مدرسه ساز، فعالین اجتماعی و ...  در مرکز همایش های بین المللی تبریز برگزار شد.
در این مراسم برنامه‌های متعددی چون قرائت قرآن، اجرای موسیقی توسط کودکان و نوجوانانی که در مدارس مردانی آذر تحصیل کردند یا سلامت خود را در بیمارستان ایشان بازیافته‌اند، رونمایی از تمبر اختصاصی خیر بزرگ مدرسه ساز کشور، مجسمه سردیس حاج کریم مردانی آذر و تصویرگری چهره حاج کریم مردانی‌آذر، اجرای اهدای گل و شادمانی به وسیله دانش آموزان مدارس مردانی آذری، نودمین سالگرد تولد وی گرامی داشته شد.
بعضی آدم‌ها بوی امنیت می‌دهند، بعضی‌ها عجیب بوی بهشت می‌دهند، بعضی‌ها واقعا فرشته بی‌بال خدا هستند، بعضی‌ها خالصانه و بی‌ریا راهی جز خدمت به خلق الله و دست به سینه بودن در مرامشان نیست. 
 

بعضی وقت‌ها می‌توان خدا را روی زمین با لباس انسانیت دید و لمس کرد و دستانشان را بوسید و از داشتنشان احساس غرور و افتخار کرد.
آدم‌ وقتی قصه زندگی حاج کریم را می‌شنود، دلش می‌خواهد زانو زده و درمقابلش سجده کند؛ اما سخت پیدا می‌شود کسی که از ته دل با خدا معامله کرده باشد. آری حاج کریم ما، به راستی که کریم است.
وارد سالن همایش خاوران تبریز که می‌شوم، مات و‌مبهوت به جمعیت حاضر نگاه می‌کنم، به قول معروف جا برای سوزن انداختن نبود؛ همه دلی‌و‌برای عشق به پدری آمده بودند که مهر دل به او بسته بودند و کسی دعوت نشده بود؛
دست همه مردم کوچک و بزرگ عکس حاج کریم و متن «حاج کریم دوستت داریم» بود؛ همه‌ با ذوق ‌شوق خاصی چشم‌انتظار ورود حاج کریم بودند.
نوبت آن رسید و حاج کریم وارد سالن شد، هیچ بادیگاردی دوروبرش نبود و هرکسی راحت می‌توانست به ردیف اول رفته و راحت از خنده‌های ته دل حاج کریم عکس بگیرد. 
 

همه یکصدا دست، جیغ و هورا می‌کشیدند، همه سالن پر بود از آوایی که یکصدا تکرار می‌کرد: "بابا کریم دوست‌ات داریم، بابا کریم دوست‌ات داریم".
برادران مردانی آذری با ساختن ۵۰۰ کلاس درس و ۴۰ مجتمع آموزشی شامل مدرسه، هنرستان، مدارس ویژه کودکان استثنایی، مدارس شبانه‌روزی، خوابگاه‌ها و پانسیون‌های دانشجویی و دانش‌آموزی به امپراطور مدرسه‌ساز ایران تبدیل شده‌اند.
از طرفی بیمارستان زهرا مردانی‌آذر، بزرگترین بیمارستان تخصصی کودکان در خاورمیانه است که در فروردین سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری رسید و در این بیمارستان تمام خدمات مورد نیاز کودکان و نوزادان اعم از بیماری‌های داخلی، مشکلات روانی، کاشت حلزون، خدمات روانشناختی، خدمات پزشکی نوین انجام می‌گیرد.
اقدامات خیرخواهانه زیادی نظیر تقبل عمل کاشت حلزون صدها کودک در ایران توسط حاج کریم یکی از هزار اقدام وی است.
یکی از خانم هایی که کناردستم نشسته بود، چشمانش پر اشک بود؛ و مدام با صدای بلند میگفت که این سالن برای این مرد بزرگ، خیلی کوچک است و باید در ورزشگاه صدهزار نفری این جشن را می گرفتند.
یکی دیگر از دختران که لباس محلی پوشیده بود و کف سالن نشسته و در انتظار اجرای نمایش محلی به حاج کریم بود، به خوبی معلوم بود که بغض ته گلویش را فشار می‌دهد؛ با حسرت به حاج کریم نگاه میکرد. ازش خواستم حسش را بهم بگوید. نامش نازنین بود. در حالی که به حاج کریم نگاه میکرد، گفت: «خدا از عمر من بردارد و به عمر پدرم بدهد». همین جمله کافی بود تا خلوص عشق به حاج کریم را از عمق وجودم درک کنم. با خود اندیشیدم که هیچ وقت نیازی به مراسم تکریم حاج کریم نیست چرا که او ریشه در جان همه ما دارد و هر روز و هرثانیه در قلب همه تکریم می‌شود.
ناگفته نماند سازمان صلیب سرخ جهانی پیشتر گزارشی از فعالیت های انسان دوستانه خاندان مردانی آذری منتشر کرده و در صفحه اول ژورنال این سازمان نوشته است: ۱۹۶ نوع کمک‌های انسان دوستانه برادران مردانی آذری بیشتر از کمک‌های انسان دوستانه ۱۹۶ کشور در جهان است.

اولین کلام حاج کریم عبارت از تواضع و فروتنی و مردانگی است
در ادامه مراسم، استاندار آذربایجان‌شرقی در آیین تکریم کریم، خیر مدرسه‌ساز و نودمین سالگرد تولد او اظهار کرد: این مراسم پرجوش و مردمی و با تلاش بچه‌های خودت در مدارس و بیمارستان برگزار می‌شود. 
“عابدین خرم” با بیان اینکه هر کسی در این مراسم نشسته دلی نشسته است، افزود: برای این مراسم به کسی کارت دعوت ارسال نشده هر کسی آمده است با عشق به مردی که همه ارزش‌های انسانی را یکجا جمع کرده است. 
وی با اشاره به اینکه حاج کریم مانند اسم مصمایش کریم و بخشنده است، گفت: حاج کریم امروز آسمان تبریز را درخشان کرده است و این برای ایران و تبریز و تاریخ ما و جغرافیای و جمعیت ما و فرهیختگان و نخبگان ما افتخار بس بزرگ است. 
وی ابراز کرد: ما امروز از مردی صحبت می‌کنیم که تمام مدارج انسانیت و تمام سختی‌ها و مشقت‌ها را به جان دل خریده است که هر کسی  به انسانیت خود فخر کند.
 

خرم با اشاره به ساخت بیمارستان و مدارس و بذل‌های فراوان او اظهار کرد: حاج کریم از مدارج بالای انسانی به مرحله‌ای رسیده است که الان در حال سرازیر شدن از قله است. همان‌طور که خداوند فرموده‌اند انسان‌ها برای فدا شدن برای از جان و مال بگذرد حاج کریم دقیقا مصداق این است. شجاعت و ارادت می‌خواهد که از مال خود بگذرید در حالی که حاج کریم به یک دنیا درس آموخته است آن هم درس ادب و جوانمردی. 
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: همیشه اولین کلام حاج کریم عبارت از تواضع و فروتنی و مردانگی است. 
خرم تاکید کرد: حاج کریم به این مراسم احتیاج ندارد ولی برای ما مسوولان و مردم و همه نیاز است؛ این خصلت برای کشور نیاز است و هم اینکه این کار نشان می‌دهد تا همه به گذشتگان خود احترام بگذارند. 
وی گفت؛ من خادم و دستبوس حاج کریم و امثال او هستم. حاج کریم ۹ دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته است که همگی پر از افتخار بوده است. 
استاندار به رسالت مهم مدیران اشاره کرد و اظهار کرد: همه ما و همه آنهایی که دلشان برای اعتلای ایران و تبریز می تپد، یک رسات داریم و آن عبارت است از اینکه کاری کنیم که سال ها بعد ازخودمان، آثارمان در جامعه بماند و دیگران از آن درس بگیرند بطوریکه این کار را حاج کریم و خیرین انجام دادند.
خرّم افزود: برگزاری چنین مراسماتی برای ما مدیران و  جامعه به شدت نیاز است که این فرهنگ و نهادینه شدن فرهنگ گذشت، ایثا و اخلاص در جامعه بماند، رشد کند، متعالی شود و دیگران بیایند و به گذشتگان خود افتخار کنند.
انتهای پیام/
 برای کرامت داشتن باید سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار