نگهداری از سالمندان «منع پذیرش شده» و «کارتن‌خواب» در مراکز شهرداری

1402/07/20 - 17:21 - کد خبر: 101131 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن علمی سالمندی کشور با اشاره به اینکه سلامتی در دوره سالمندی اتفاقی نیست و توانمندسازی افراد در دوران سالمندی اهمیت دارد تا سالمندان بتوانند از خود مراقبت کنند، می‌گوید: حدود ۹۰ درصد افراد آرزوی عمر بالا برای خود و عزیزانشان دارند اما بیش از ۷۰ درصد مردم در این دوران سلامتی را تجربه نمی‌کنند.

به گزارش نصر، احمد دلبری، متخصص طب سالمندی و رئیس انجمن علمی سالمندی کشور با بیان اینکه دوره سالمندی به عنوان موهبت و موفقیتی است که به همه افراد اختصاص داده نمی‌شود، گفت: این فرصتی است و ما نباید ناراحت باشیم که سن ما به ۷۰ سال و بالاتر رسیده است؛ کسی که سالم‌تر است به سن بالاتر می‌رسد. دوران سالمندی تدریجی به سراغ ما می‌آید و باید از قبل برای این دوران برنامه‌ریزی داشته باشیم.
به گفته دلبری، حدود ۹۰ درصد افراد آرزوی عمر بالا برای خود و عزیزانشان دارند اما بیش از ۷۰ درصد مردم در این دوران سلامتی را تجربه نمی‌کنند.
رئیس انجمن علمی سالمندی کشور با بیان اینکه سلامتی در دوره سالمندی اتفاقی نیست، اظهار کرد: توانمندسازی افراد در دوران سالمندی اهمیت دارد تا سالمندان بتوانند از خود مراقبت کنند. نقش رسانه و رادیو تلویزیون بسیار مهم است. بسیاری از آموزش‌ها و آگاهی‌ها می تواند در خصوص دوران سالمندی به سالمندان کمک کند تا کمتر دچار مشکلات و بیماری‌ها شوند. رسانه نقش مهمی در خصوص آگاهی دادن در مورد دوران سالمندی دارد که خوشبختانه در دو سال اخیر اقدامات خوبی از سوی رادیو و تلویزیون صورت گرفته است.

رسیدن میانگین سن ابتلا به آرتروز به ۴۰ تا ۵۰ سالگی
وی با اشاره به اینکه میانگین سن ابتلا به آرتروز به ۴۰ تا ۵۰ سال رسیده، تصریح کرد: با آموزش‌ها و تذکر برخی نکات می‌توان در این مورد کمک قابل توجهی به افراد داشت.
دلبری که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، در ادامه با اشاره به اینکه امکان پیشگیری از سکته مغزی وجود دارد، گفت: بیماری آلزایمر که هیچ درمانی ندارد را می‌توان تا ۴۰ درصد از بروز آن پیشگیری کرد.
حسام‌الدین علامه، رئیس سابق دبیرخانه شورای عالی سالمندان با اشاره به نقش سالمندان و مشکلات سالمندی، اظهار کرد: اگر تصویرسازی مثبت شود که سالمندان در کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، مشارکت اجتماعی و مشاوره به نسل در جامعه حضور داشته باشند و اقتصاد خرد و محله محور را راهبری کنند و سالمندی فعال و پویا داشته باشند، سالمندی می‌تواند یک فرصت باشد.
وی افزود: در حال حاضر کشور ۹ میلیون و ۵۲۱ هزار سالمند دارد که جمعیت زنان سالمند حدود ۴۰۰ هزار نفر بیشتر از مردان سالمند است.
به گفته رئیس سابق دبیرخانه شورای عالی سالمندان، سالمندان ۱۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که در سال ۱۴۱۰ برای اولین بار جمعیت سالمندان ایران از ۱۴ درصد عبور می‌کند و ایران رسما کشوری با ماهیت سالمند می‌شود.
علامه در همین راستا با اشاره به اینکه تنها اجرای برنامه هفتم توسعه می‌تواند زیرساخت‌های توسعه را برای پدیده سالمندی در کشور فراهم کند، خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای سالمندان، دبیرخانه‌ای است که بیشتر کار پژوهشی انجام می‌دهد. اصل کار حمایت از سالمندان نیاز به قانون دارد که در این راستا سند جامع سالمندی آماده و برنامه اقدام آن نیز تدوین شده است، اما به دلیل اینکه جلسات شورای سالمندی با حضور ریاست جمهور هیچگاه تشکیل نشده و افراد این شورا ثابت نیستند و هیچ سازمان اجرایی در حوزه سالمندان در کشور وجود ندارد که متولی امور سالمندان باشد، متاسفانه پیاده‌سازی این سند انجام نشده است.
رئیس سابق دبیرخانه شورای عالی سالمندان که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، یادآور شد: لایحه جامع حمایت از سالمندان نیز که پیش‌نویس آن برای همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها فرستاده شده و وظایف و تکالیف همه دستگاه‌ها و متولیان مشخص شده، هنوز بلاتکلیف است.
این درحالیست که دکتر مژگان رضازاده-رئیس دبیرخانه شورای عالی سالمندان در این برنامه با تاکید بر اینکه به دلیل کاهش فرزندپروری در کل کشورها، تمام کشورهای دنیا دچار بحران سالمندی می‌شوند، گفت: کشور آلمان سالمندان خود را به آسیای شرقی صادر و مهاجر جوان می‌پذیرد.
وی افزود: به لحاظ آمار جهانی سن ۶۰ تا ۷۴ سال سن سالمندی جوان و ۷۵ تا ۹۰ سال سالمندی سالمند تعیین شده که در ایران به دلیل امید به زندگی و سطح توانایی افراد و بهداشت روان و مراقبت‌های ویژه این اعداد و ارقام متفاوت است. در گذشته محیط و شرایط به گونه‌ای دیگر بود و افراد استرس‌ها و فشار کمتری داشتند، اما اکنون شرایط و سبک زندگی‌ها تغییر کرده و سالمندان به دلیل تغییر سبک زندگی و مراقبت‌های پزشکی، سالمندی متفاوتی خواهند داشت.

نگهداری سالمندان «منع پذیرش شده» در مراکز شهرداری
از سویی دیگر دکتر احمد احمدی صدر، رئیس سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به نقش سالمندان و مشکلات سالمندی معتقد است: گروهی از سالمندان در کشور وجود دارند که به دلیل بزه‌های اجتماعی دچار اعتیاد شده و لقب معتاد متجاهر داشته و بنا به قانون باید در مراکز درمان اعتیاد نگهداری شوند ولی متاسفانه هیچ نهادی آنها را نمی‌پذیرد به همین جهت مراکز درمان برای اقشار منع پذیرش شده توسط شهرداری راه‌اندازی شده است.
وی افزود: در این مرکز به قشر منع پذیرش شده اعم از بیماران زخم باز، معتادین متجاهر بانو، معلولان اعصاب و روان و … خدمات صد در صد کامل و رایگان از جمله خدمات پزشکی، سم‌زدایی، بازگشت، حمایت از خانواده، صیانت پس از خروج ارائه می‌شود. سالمندان بهبودیافته نیز بایستی در مراکز نگهداری از سالمندان بهزیستی مستقر شوند، ولی علیرغم مکاتبات زیاد انجام شده، تا امروز این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: شهرداری برای اولین بار مرکزی ویژه نگهداری افراد سالمند منع پذیرش که دچار اعتیاد و آسیب شده‌اند راه‌اندازی کرده است.
رییس سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این سالمندان بهبودیافته سرپناهی ندارند و بهزیستی این افراد را نپذیرفت، به همین جهت مراکز جامعه‌پذیری و پس از خروج ویژه سالمندان بهبود یافته راه‌اندازی شده و برای سالمندان آسیب‌دیده اقامت دائمی را پیش‌بینی کرده است تا از برگشت به خیابان‌ها و کارتن‌خوابی دوباره آنها جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به صورت مستقیم توفیق خدمت به سالمندان را ندارد، اما به لحاظ اجتماعی اقداماتی این چنینی را انجام داده، بیان کرد: برای کمک به تامین ابزار و تجهیزات موردنیاز سالمندان مانند، واکر، ویلچر و عصا و … نیز برنامه‌ای پیش‌بینی شده و به مناسبت روز سالمند نیز ۴۰۰ وسیله از این تجهیزات به قشر سالمند نیازمند و کم برخوردار تحت حمایت سازمان خدمات مشارکتهای اجتماعی شهرداری تقدیم می‌شود.
احمدی صدر گفت: برای حمایت از سالمندان باید وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت که متولی امر سالمندان هستند در وسط میدان قرار گیرند. آنجایی که مسئولین و نهادهای حاکمیتی وظایف خود را درست انجام ندهند خیریه‌ها اضافه می‌شوند لذا بایستی مسئولان وظایف خود را درست انجام دهند و در کنار خیریه‌ها به ارتقای وضعیت سالمندان کمک کنند.
انتهای پیام/
نگهداری از سالمندان «منع پذیرش شده» و «کارتن‌خواب» در مراکز شهرداری خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار