عرضه شیرخشک بدون کد ملی نوزاد ممنوع است

1402/07/20 - 12:24 - کد خبر: 101107 نسخه چاپی

نصر: بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، شیرخشک از پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲، فقط با کد ملی نوزاد در داروخانه ها عرضه می شود.

به گزارش نصر، کمبود شیرخشک در چند ماه گذشته و فروش قاچاق آن در کشور، سازمان غذا و دارو را بر آن داشت تا یک راهکار برای توزیع درست شیرخشک در سطح داروخانه‌ها پیشنهاد بدهد.
محمود آل بویه مدیرکل فرفراوفرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به کمبود شیرخشک، گفت: از ۲۰ مهر ۱۴۰۲ هر فردی که برای تهیه شیرخشک به داروخانه مراجعه می‌کند باید کد ملی نوزاد و تاریخ تولد او را بداند چون همه شیرخشک‌ها باید در سامانه تیتک ثبت شود تا از قاچاق این اقلام جلوگیری شود، این موضوع شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود.
در چند ماه گذشته، اخبار و گزارش‌های زیادی از اقصی نقاط کشور مبنی بر کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها داشتیم. در حالی که همان شیرخشک هایی که والدین برای نوزاد و کودک خود می‌خواستند، در مکان‌هایی غیر از داروخانه قابل تهیه بود، البته نه با همان قیمت داروخانه؛ بلکه به مراتب گران‌تر، اما مجبور بودند ه خاطر فرزندشان، شیرخشک را با هر قیمتی تهیه کنند.
منوچهر دادگرنژاد مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که در حال حاضر مشکلی در تأمین شیرخشک وجود ندارد، گفت: با توجه به تأمین شیرخشک از مسیر تولید داخل و واردات، به زودی نیاز بازار در زمینه شیرخشک مرتفع خواهد شد.
وی افزود: تولیدکنندگان شیرخشک با تمام ظرفیت در حال تأمین بازار هستند و تولیدات آنها روزانه در کشور توزیع می‌شود.
مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید سال جاری و نیاز تعیین و به صورت ماهانه بازنگری می‌شود.
وی افزود: هدف اصلی ما تأمین شیرخشک مورد نیاز کشور، روان شدن فرآیند توزیع و البته مقابله با قاچاق این فرآورده مهم غذایی است.
حالا قرار است از امروز (۲۰ مهر ۱۴۰۲)، شاهد عرضه شیرخشک با کد ملی نوزاد در سطح داروخانه‌ها باشیم. آن طور که مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، عنوان داشته است؛ قرار نیست هیچ محدودیتی در عرضه شیرخشک وجود داشته باشد. هرچند که سازمان غذا و دارو، تاکید دارد که توزیع شیرخشک‌ها از طریق سامانه تیتک رصد خواهد شد تا تخلفی صورت نگیرد؛ با این حال لازم است که نظارت‌های نامحسوس از طریق بازرسان این سازمان به عمل آید تا اگر تخلفی بود، برخورد شود.
انتهای پیام/
عرضه شیرخشک بدون کد ملی نوزاد ممنوع است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار