خبر/

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی

1402/07/19 - 11:53 - کد خبر: 101043 نسخه چاپی

نصر: با استفاده از کد ملی به‌‌سادگی می‌توانید از وضعیت نظام وظیفه خود مطلع شوید. در این مطلب نحوه استعلام وضعیت سربازی را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

به گزارش نصر، خدمت نظام وظیفه فرایندها و مسائل مختلفی دارد و به دلیل حساسیت این دوران برای مشمولین، یکی از نیازهای اساسی، مطلع بودن از وضعیت خدمت سربازی پیش از اعزام، حین خدمت و حتی پس از اتمام دوران خدمت است.
با توجه به این که پیگیری کردن وضعیت خدمت به شیوه حضوری نیازمند صرف وقت و هزینه برای مراجعه به نهادهای ذی‌ربط است، شاید برای بسیاری افراد پیگیری کردن این موضوع سخت باشد؛ اما طراحی سامانه‌ای که امکان پیگیری و استعلام آنلاین وضعیت خدمت نظام وظیفه را ممکن کند می‌تواند فرایند پیگیری را ساده‌تر و سریع‌تر کند.
خوشبختانه مدتی است که این سامانه آنلاین راه‌اندازی شده و متقاضیان دریافت استعلام وضعیت نظام وظیفه می‌توانند از طریق آن به راحتی در جریان وضعیت خدمت خود قرار بگیرند. روش دیگر هم استفاده از سرویس پیامک است که از طریق آن می‌توانید به سرعت از وضعیت خدمت خود مطلع شوید. اگر سؤالتان این است که چطور می‌توانید به کمک روش‌های مذکور این استعلام را دریافت کنید، این مطلب را بخوانید تا چگونگی انجام این کار را برایتان توضیح دهیم.

استعلام وضعیت نظام وظیفه
مشمولین خدمت سربازی لازم است بدانند چه زمانی به خدمت اعزام می‌شوند، چقدر کسری یا اضافه خدمت دارند یا شرایط امریه سربازی‌شان چگونه است. این افراد برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها لازم است به مرجعی دسترسی داشته باشند که اطلاعاتشان در آن ثبت شده باشد.
سایت خدمات انتظامی، یا همان سامانه‌ای که به نام سامانه سخا شناخته می‌شود همان مرجعی است که می‌تواند به همه‌ی این سؤالات پاسخ دهد و در مجموع، امکان استعلام وضعیت نظام وظیفه را فراهم کند.
یک روش غیرحضوری دیگر استفاده از سرویس پیامک است. این روش شما را از مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ یا سازمان نظام وظیفه بی‌نیاز می‌کند، همچنین آنلاین نیست و برای استفاده از آن نیاز به اینترنت ندارید.
زومیت در این مطلب قصد دارد روش‌های اطلاع از وضعیت خدمت نظام وظیفه را به شما آموزش بدهد.

استعلام وضعیت نظام وظیفه از طریق سامانه سخا
برای این که بتوانید از امکانات سایت خدمات انتظامی یا همان سامانه سخا استفاده کنید شرط اول این است که در این سامانه ثبت نام کنید. برای آشنایی با نحوه ثبت نام در این سامانه و کار با آن مطلب سامانه سخا؛ آموزش ثبت نام و کار با سایت خدمات انتظامی را بخوانید.
پس از این که در سامانه سخا ثبت نام کردید و امکان دسترسی به حساب کاربری خود در این سامانه را داشتید می‌توانید از یکی از خدمات آن که استعلام وضعیت نظام وظیفه است استفاده کنید. برای دریافت این استعلام از دو روش می‌توانید استفاده کنید: ۱- استعلام با استفاده از کد ملی ۲- استعلام با استفاده از کد سخا.

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی:
یکی از راه‌هایی که شما به‌‌عنوان یکی از کاربران سامانه خدمات انتظامی برای ورود به سامانه سخا دارید، ورود با استفاده از کد ملی است. برای کار با سامانه سخا به نشانی www.sakha.epolice.ir مراجعه کنید و در صفحه‌ی ورود، کد ملی، رمز ورود و کد امنیتی را وارد کنید و روی گزینه ورود کلیک کنید.

اگر رمز ورود خود به سامانه را فراموش کرده‌اید، لازم است روی گزینه «فراموشی کلمه عبور» کلیک کنید. در این صورت وارد صفحه جدیدی می‌شوید که لازم است کد ملی و شماره موبایل خود را در آن وارد کنید، سپس روی گزینه «ارسال پیامک» کلیک کنید. به این ترتیب، یک رمز برای ورود به شماره موبایل شما پیامک می‌شود. با وارد کردن این رمز می‌توانید وارد حساب کاربری خود در سامانه سخا شوید.
پس از ورود به سامانه، در منوی سمت راست صفحه خدمات مختلفی را مشاهده می‌کنید. «خدمات الکترونیک» اولین گزینه در فهرست خدمات است؛ روی آن کلیک کنید. با انتخاب این گزینه انواع مختلف خدماتی که سامانه سخا به صورت الکترونیک ارائه می‌کند مانند وظیفه عمومی، درخواست مجوز خروج از کشور، عودت کارت، گذرنامه و... به شما نمایش داده می‌شود.
برای استعلام وضعیت خدمت نظام وظیفه لازم است در میان خدمات الکترونیک مختلف موجود در سامانه سخا روی گزینه «وظیفه عمومی» کلیک کنید. چند گزینه مختلف به شما نمایش داده می‌شود که از میان آن‌ها باید روی گزینه «استعلام» کلیک کنید.
 

استعلام وضعیت خدمت نظام وظیفه
با انتخاب گزینه‌ی استعلام، اطلاعات مختلفی درباره وضعیت خدمت سربازی شما نمایش داده می‌شود که با مطالعه آن‌ها می‌توانید از وضعیت کلی نظام وظیفه خود مطلع شوید.
استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد سخا:
به جز امکان دریافت استعلام وضعیت خدمت نظام وظیفه ،افراد می‌توانند پیش، حین و پس از دوران سربازی خود بنا بر نیازی که دارند از طریق کد سخا اقدام به ورود به سامانه خدمات انتظامی کنند و از خدمات آن استفاده کنند.
کد سخا یک کد پنج رقمی است که تمام مشمولان پس از پست کردن دفترچه اعزام خدمت به سربازی دریافت می‌کنند. لازم است مشمولان این کد را به خاطر بسپارند یا نزد خود نگه‌دارند تا در موارد لازم بتوانند به آن دسترسی داشته و از این کد استفاده کنند.
هنگامی که قصد دارید وارد حساب کاربری خود در سامانه سخا شوید در یکی از روش‌های ورود به این کد پنج رقمی نیاز دارید. شما لازم است به سامانه سخا به همان نشانی www.sakha.epolice.ir مراجعه کنید و در صفحه ورود در بخش نام کاربری «شماره ملی» خود و در قسمت کلمه عبور «کد سخا» را وارد کنید. در ادامه کد امنیتی نمایش داده شده را هم تایپ کنید و روی گزینه‌ی ورود کلیک کنید.
 

پس از ورود به سامانه همان مراحلی را که پیش‌تر توضیح دادیم طی کنید. یعنی در منوی سمت راست وارد بخش «خدمات الکترونیک» شوید، سپس روی گزینه‌ی «وظیفه عمومی» کلیک کنید و در نهایت گزینه‌ی «استعلام» را انتخاب کنید تا اطلاعات موجود درباره وضعیت خدمت سربازی به شما نمایش داده شود.

استعلام وضعیت نظام وظیفه از طریق پیامک
اگر تمایلی به استفاده از روش‌های آنلاین ندارید یا به اینترنت دسترسی ندارید تا بتوانید از طریق سامانه سخا وضعیت خدمت نظام وظیفه خود را استعلام بگیرید می‌توانید از دیگر روش غیرحضوری که برای این کار درنظر گرفته شده است استفاده کنید.
با استفاده از این سامانه پیامکی مشمولان می‌توانند درخواست‌هایی مانند تاریخ بررسی پرونده یا تأییدیه، عودت، صدور کارت، ارسال به شورا، دعوت به شورا و درخواست برای استعلام را ثبت کنند. هر یک از این درخواست‌ها یک عدد دارد که لازم است به شماره مذکور در قالب پیامک ارسال شود. برای این که بدانید هر یک از این درخواست‌ها چه عددی دارد باید یک علامت سؤال (؟) را در قالب پیامک به شماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ ارسال کنید.
پس از ارسال علامت سؤال به مشمولان پیامکی ارسال می‌شود و اعلام می‌کند که چنانچه مایل به دریافت استعلام وضعیت نظام وظیفه خود هستند لازم است عدد 1 را به همراه کد ملی و کد سخا به شماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ پیامک کنند.
با ارسال کد ملی و کد پنج رقمی سخا، فرد از سوی این سامانه پیامکی، یک پیامک حاوی اطلاعات مورد نیاز دریافت می‌کند.
انتهای پیام/
استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار