در نشست خبری عنوان شد؛

اضطراب و افسردگی در صدر اختلالات روانی

1402/07/17 - 23:13 - کد خبر: 100960 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، از اضطراب و افسردگی به عنوان شایع ترین اختلالات روانی در کشور نام برد.

به گزارش نصر، وحید شریعت، روز دوشنبه در نشست خبری سی و نهمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، درباره میزان شیوع اختلالات روانی در کشور اظهار کرد: طبق مطالعه سال ۱۴۰۰ که در کشور انجام گرفته است حدود ۳۰ درصد مردم در معرض ابتلاء یا مبتلا به نوعی اختلال روانشناختی هستند که این آمار در ۲۰ سال قبل ۲۱ درصد بوده است. بنابراین شیوع اختلالات روانی درصد قابل توجهی در سال‌های گذشته افزایش یافته که البته شیوع بیماری کرونا نیز باعث افزایش اختلالات روانشناختی شده است‌.
وی افزود: مطالعات نشان داد افرادی که عزیزان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند و افرادی که به بیماری مبتلا شده‌اند بیشتر دچار این اختلالات شده بودند.
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه اضطراب و افسردگی بیشترین شیوع را در بین اختلالات روانشناختی داشته‌اند، گفت: میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در استان تهران ۳۷ درصد بوده که حدود هفت  درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
شریعت افزود: شیوع اختلالات روانپزشکی در زنان بالاتر از مردان و در اقشاری مانند افراد بیکار و افراد بی‌سواد و شهرنشین‌ها بیشتر است.
در ادامه، غلامرضا حاجتی دبیر اجرایی سی و نهمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی در صورت عدم تشخیص، ۱۰ تا ۲۰ سال می‌توانند عمر افراد را کم کنند و طبق پیمایشی که در ایران انجام شده، ۶۰ درصد ایرانیان از وجود اختلال روان در خود اطلاع نداشتند.
وی با بیان اینکه خیلی از افراد نمی‌دانند دچار مشکل هستند و آگاه نیستند که باید خدمات سلامت روان دریافت کنند، افزود: سازمان بهداشت جهانی روز جهانی بهداشت روان را برای افزایش توجه مردم و سازمان‌ها در خصوص اهمیت این امر در نظر گرفته است.
دبیر اجرایی سی و نهمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، درباره لزوم حمایت از روانپزشکان و روانشناسان تاکید کرد: خود روانپزشکان و روان درمانگران نیاز به همدلی دارند چراکه گاهی روانپزشک به دلیل همدلی با بیمار دچار فرسودگی می‌شود.
در ادامه، علی ناظری دبیر علمی کنگره روانپزشکی گفت: نقش رسانه‌ها در خصوص آموزش روان به مردم بسیار کمک کننده و تأثیر گذار است و باید در آموزش روان بسیار تلاش کرد.
وی ادامه داد: ۱۱۲ سخنرانی، ۶ کارگاه، ۱۶ و بیش از ۲۰۰ پوستر در کنگره سی و نهم روانپزشکی ارائه می‌شود.
سی و نهمین همایش روانپزشکی ایران از ۱۸ مهر به مدت چهار روز در بیمارستان میلاد و با حضور هزار متخصص و پزشک برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
اضطراب و افسردگی در صدر اختلالات روانی خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار