مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

تولید 17 میلیون قطعه ماهی زینتی و آغاز پرورش ماهی خاویار در آذربایجان شرقی

1402/07/17 - 16:27 - کد خبر: 100944 نسخه چاپی

نصر: مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اولین بار در برخی نواحی استان پرورش ماهی خاویار آغاز شده است، گفت: در تولید ماهیان زینتی نیز استان ما با پرورش ۱۷ میلیون قطعه ماهی رتبه هفت کشور را در اختیار دارد.

به گزارش نصر، جواد گوزلی امروز در جشنواره ساج بالیغی در شهرستان میانه با بیان اینکه سالانه ۹ هزار و ۶۱۱ تن ماهی در آذربایجان شرقی پرورش داده می‌شود، اظهار کرد: باید در کنار آبزی پروری آبزی مصرفی را نیز به عنوان یک غذای سالم در میان مردم ترویج دهیم.
وی با بیان اینکه  اولین بار در برخی نواحی استان پرورش ماهی خاویار آغاز شده است، افزود: در تولید ماهیان تزئینی نیز استان ما با پرورش ۱۷ میلیون قطعه ماهی زینتی رتبه هفت کشور را در اختیار دارد.
گوزلی با بیان اینکه شیلات استان آماده همکاری و مساعدت برای تسهیل امور سرمایه گذاران در بخش آبزی پروری است ادامه داد: ما آمادگی خود برای حمایت و کمک به صاحبان این استخر‌ها برای پرورش ماهی به شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم.
گوزلی افزود: مدیریت شیلات به منظور اجرای اولویت های وزارت جهادکشاورزی برنامه‌ریزی کرده است تا در عرض چهار سال، تولید آبزیان را به حداقل دو برابر برساند. 
وی با اشاره به اینکه ایران مقام اول دنیا را در پرورش ماهیان سردآبی به خود اختصاص داده است ادامه داد: اهمیت آبزی مصرفی بر هیچ کس پوشیده نیست و ما به سمت ماهی درمانی می رویم. آبزی مصرفی جز ضروریات جامعه است. 
گوزلی اظهار کرد: در شهرستان میانه پتانسیل برای سرمایه گذاری در حوزه شیلات وجود دارد، مدیریت شیلات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز همراه سرمایه گذاران هستند تا موانع را برطرف کنند.
 مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به کم آبی، سال۲۰۵۰ بنام سال انقلاب آبی نامیده شده است و در دنیا ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز انسان ها از بخش آبی تامین خواهد شد. 
 وی اظهار کرد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می شود و برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ ۴۰ هزار لیتر آب مصرف می شود اما برای تولید یک کیلوگرم گوشت ماهی ۴۰۰ لیتر آب مصرف می شود.

دوسوم آب آذربایجان شرقی در شهرستان میانه است
سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان میانه نیز در خصوص برگزاری این جشنواره بیان کرد: برای فرهنگ‌ سازی در زمینه افزایش مصرف ماهی در سفره ایرانیان و همچنین ثبت پخت ماهی به روش ساج بالیغ برگزار شد.
رضا شکوری با بیان اینکه این جشنواره با هدف ترویج شیوه پخت ساج بالیغ برگزار شده است گفت: این روش پخت قدیمی می‌تواند زمینه های رونق پرورش ماهی را بیشتر کند.
وی ادامه داد: در این شهرستان ۴۹ واحد پرورش ماهی فعال است و دوسوم آب استان را داریم اما رتبه سوم شیلات استان را داریم که شایسته نیست.
 شکوری خاطرنشان کرد: با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید در این زمینه آینده خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم.
وی انعکاس ظرفیت پرورش ماهی را در رسانه هارا مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: امیدواریم گام‌های بلندتری برای اعتلای بخش شیلات استان برداریم.
شکوری، ادارات و ارگان های همکاری کننده در این جشنواره را عنوان کرد و گفت: ادارات میراث فرهنگی ،شهرداری، شورای شهر، محتمع فولاد میانه، نیروی انتظامی، اداره برق، اداره گاز و اداره آب و فاضلاب همچنین شیلات استان، در این جشنواره همکاری کردند.

تولید یک هزار و یکصد تن انواع ماهی در شهرستان میانه
سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه میانه در جشنواره ساج بالیغی با بیان اینکه میانه بیش از ۴۹ واحد پرورش ماهی دارد گفت: در این واحد‌ها سالانه بیش از یک هزار و یکصد تن انواع ماهی سردآبی و گرم آبی تولید می‌شود که رتبه سوم استان آذربایجان شرقی در تولید شیلات از آن میانه است.
 فرید قشلاقی با اشاره به اینکه دو سوم آب استان در شهرستان میانه است افزود: با این وجود باید میانه بتواند رتبه اول را به دست آورد و ما در این خصوص آماده حمایت از آبزی پروران و سرمایه گذاران هستیم.
وی به قدمت بیش از صد ساله پخت ماهی به روش ساج که به ساج بالیغی در میانه معروف است اشاره کرد و ادامه داد: این روش منحصر به فرد میانه بهترین و سالم‌ترین روش پخت ماهی است که ما سعی داریم با برپایی این جشنواره علاوه بر تشویق مردم به استفاده از این ماده غذایی ارزشمند ساج بالیغی را معرفی و به عنوان اثر معنوی ناملموس ملی به ثبت برسانیم.
در ادامه این جشنواره پخت ماهی به شیوه ساج بالیغی به روش زنده انجام شده و پذیرایی از حاضران صورت گرفت و در حاشیه این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و عرضه سوغاتی های مختلف صورت گرفت.
لازم به ذکر است جشنواره پخت ماهی در پارک فرهنگیان شهرستان میانه برگزار شد.
انتهای پیام/
تولید 17 میلیون قطعه ماهی زینتی و آغاز پرورش ماهی خاویار در آذربایجان شرقی خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار