مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:

روانشناسان بهزیستی آذربایجان شرقی به ۵۵هزار نفر مشاوره دادند

1402/07/17 - 13:30 - کد خبر: 100931 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سلامت روان جامعه با توسعه برنامه های مربوط به مراقبت های جامعه نگر میسر می شود، گفت: امسال تاکنون روان شناسان بهزیستی به ۱۶ هزار و ۵۱۰ نفر مشاوره حضوری و برای ۳۸ هزار و ۴۹۰ نفر در استان مشاوره تلفنی ارایه کردند.

به گزارش نصر، فرگل صحاف روز دوشنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت روان در نشست خبری با اصحاب رسانه، سلامت روان را یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه و تقویت نقش آفرینی نیروی انسانی هر کشور بیان و اضافه کرد: این خدمات رایگان بوده و خط تلفنی ۱۴۸۰ نیز از ساعت ۸ تا ۲۴ آماده ارایه خدمات به مردم استان است.
وی همچنین در خصوص ضرورت های سلامت روان جامعه، اظهار کرد: جامعه آرمانی و مورد انتظار جامعه ای است که افراد آن در سطح بالایی از سلامت از جنبه های مختلف به خصوص روانی قرار داشته باشند.
وی با اشاره به نامگذاری هفته سلامت روان امسال تحت عنوان "سلامت روان،حق همه مردم است"، بر ضرورت حفظ، ارتقا و تامین آن در برنامه های راهبردی نهادهای مسئول تاکید و اظهار کرد: بر این اساس تقویت راهبری موثر، تهیه خدمات جامعه و مسئولانه به همراه مراقبت های اجتماعی، اجرای راهبردهای ارتقا و پیشگیری، تقویت نظام اطلاعاتی، شواهد و مطالعات سلامت روان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
صحاف از سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت کشور یاد کرد و افزود: طبق ماده ۵۷ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، این مجموعه با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مداخله در بحران های اجتماعی، ارایه خدمات حمایتی و توان بخشی به مددجویان و توانجویان و گروه های آسیب پذیر کودکان، زنان و سالمندان در پی تامیت سلامت روانی جامعه می باشد که بر همین مبنا بهزیستی به عنوان مرجع اصلی صدور پروانه های تاسیس و فعالیت واحدهای مربوطه شناخته می شود.
وی مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست، خانه سلامت دختران و زنان، مجتمع و مراکز خدماتی، کلیلنک ها و اورژانس های مدکاری اجتماعی و روان شناسی و مراکز مشاوره اجتماعی و روان شناختی را از جمله مجموعه های تحت پوشش و نظارت بهزیستی برشمرد که هر کدام به نوبه خود در صدد حل و فصل مشکلات و نیز تامین سلامت روانی جامعه هستند.
صحاف ادامه داد: سازمان بهزیستی بر اساس ماموریت ذاتی و قانونی خود در گستره بزرگ از فعالیت های خود انواع خدمات روان شناسی و روان شناختی به آحاد جامعه ارایه می دهد که بیشتر این خدمات رویکردی پیشگیرانه همراه با توانمندسازی دارند.
به گفته وی شناخت عوامل خطر و محافظ سلامت اجتماعی در تمام افراد جامعه به خصوص گروه های هدف سازمان بهزیستی قابل ارایه است که می تواند برای تصمیم گیران کشوری بسیار مفید بوده و راهگشای رفع بسیاری از مشکلات سلامت روان جامعه باشد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هم اکنون در این استان یکهزار روان شناس با جامعه هدف همکاری دارند، یادآور شد: از این تعداد ۶۰۰ نفر در مراکز غیردولتی و بقیه در مراکز دولتی مشغول فعالیت هستند که در حوزه های ازدواج و آموزش های مربوطه، تقویت و تحکیم بنیان خانواده، فرزندآوری و تربیت فرزند، آموزش مهارت های زندگی، شناسایی آسیب های اجتماعی و پیشگیری و مداخلات انجام وظیفه می کنند.
صحاف ارتباط بهزیستی با جامعه هدف از طریق مشاوره های حضوری و تلفنی را یکی از مهمترین راه های دسترسی مردم به خدمات روان شناختی اعلام و اضافه کرد: سال گذشته تعداد ۳۵ هزار و ۷۸۳ مشاوره حضوری در ۱۷۷ مرکز دولتی و غیردولتی آذربایجان شرقی انجام شد.
وی ادامه داد: در همین مدت تعداد ۷۲ هزار و ۶۸۴ مشاوره نیز توسط ۱۷ مشاور به صورت تلفنی در سطح استان انجام گرفت.
وی یکی از ماموریت های مهم بهزیستی را تلاش برای کاهش طلاق با اجرای طرح "تصمیم" عنوان کرد و افزود: آذربایجان شرقی رتبه برتر کشور را از نظر سازش بین زوجین درخواست کننده طلاق توافقی دارد، به گونه ای که ۲۰درصد مشاوره های ما در این زمینه نتیجه بخش بوده در حالی که متوسط کشوری این آمار ۱۸ درصد است.
صحاف با اشاره به اینکه پارسال تعداد بیش از هشت هزار زوج از طریق سامانه تصمیم با کارشناسان بهزیستی در قالب ۳۶ مرکز مشاوره دولتی و غیردولتی ارتباط برقرار کردند، یادآور شد: این تعداد در ۶ ماهه اول امسال دو هزار و ۷۹۵ ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، ۱۰ اکتبر از سوی فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان روز جهانی بهداشت روان نامگذاری شده است که در ایران از ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه از سوی نهادهای مسئول با هدف ارتقا و افزایش آگاهی های عمومی برنامه های مختلف اجرا می شود.
انتهای پیام/
روانشناسان بهزیستی آذربایجان شرقی به ۵۵هزار نفر مشاوره دادند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار