مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

وقف، نشانه تکریم انسان و ماندگاری است

1402/07/16 - 17:28 - کد خبر: 100887 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: وقف، نشانه تکریم انسان و ماندگاری است. این سنت، انسان را از مرز خودخواهی خارج و به دگرخواهی می‌برد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی یکشنبه، ۱۶ مهرماه در آیین اختتامیه مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و تجلیل از حافظان و قاریان برتر این دوره در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم در استان به نیکی برگزار شد و امیدواریم که متسابقین استان در مرحله کشوری و بین المللی باعث افتخارآفرینی برای کل کشور شوند.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به دلیل رسالت پیامبر اکرم(ص)، افزود: در پاسخ به این سوال که با وجود پیامبران گذشته همانند عیسی مسیح، موسی کریم و ابراهیم خلیل چه نیازی بود که مولود ماه ربیع الاول، ۵۷۰ سال بعد از ولادت مسیح متولد شود؟ باید گفت که دلایل عظیم قرآنی وجود دارد که حضرت محمد (ص)، این عصاره خلقت، برتر از پیامبران گذشته است.
وی ادامه داد: وقتی قرآن کریم به لسان حضرت عیسی(ع)، بشارت می‌دهد که پیامبری خواهد آمد، آغازگر دلایل برتری خاتم الانبیا(ص) است. در بشارت، یک تازگی و نوآوری وجود دارد. این‌که پیامبر گذشته، آمدن پیامبری در آینده را بشارت می‌دهد، یعنی پیامبری که تازه می‌آید، سخن تازه‌ای دارد.
حسینی گفت: اگر پیامبر اعظم(ص) برتر از پیامبر گذشته نبود پس دلیلی نیز بر بشارت عیسی مسیح نبود.
وی افزود: هر پیامبری برای خود رهاوردی دارد. مثلا رهاورد، حضرت موسی(ع) تورات، حضرت عیسی(ع) انجیل و پیامبر اکرم (ص) نیز قرآن کریم است که کتاب قرآن بر کتاب‌های گذشته سیطره دارد و حتی می‌گوید که کتاب‌های گذشته تحریف شده است. تاریخ مسیحیت نیز می‌گوید که اناجیلی چون چهارگانه معروف وجود دارند که ۱۸۰ سال بعد از حضرت عیسی(ع) تدوین شده‌اند و با دیدن تحریفات آن‌ها گاهی شرم می‌کنیم در حالی که خداوند سبحان بر حفظ قرآن از تحریف وعده داده است.
وی، دلیل سوم برتری پیامبر اکرم(ص) را بحث خاتمیت ایشان عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص)، خاتم سلسله پیامبران بوده و رسالت را به ختم رساند و ایشان خاتم الانبیا هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی تشریح کرد: هر ۲۵ پیامبری که در قرآن کریم آمده‌اند، هر یک دارای ویژگی‌هایی هستند. در حالی که تمامی آن‌ها با عنوانی چون عبدالرزاق و عبدالباسط بودن معرفی هستند، یوسف صدیق، ایوب عبدشکور و ابراهیم بت شکن اما قرآن کریم وقتی به پیامبر(ص) می‌رسد، می‌گوید که ایشان عصاره تمام خوبان عالم و اسوه بر تمام عالم است.
وی تاکید کرد: یکی از سنت‌های حسنه پیامبر(ص)، سنت حسنه وقف است و ایشان نخستین واقف جهان اسلام بوده و در امتداد آن نیز امیرالمونین(ع) واقف شدند و این سفره را باز کردند تا به ندای فطرت بشریت جواب دهند.
وی با بیان این‌که افراد با وقف اموال خود، وارثانشان را از محدوده بستگان خارج کرده و به موقوفه الائمه می‌رساند، افزود: اکنون موقوفات خواجه رشیدالدین فضل الله ۷۰۰ سال بعد، موقوفات قائم مقام فرهانی ۲۰۰ سال بعد و موقوفات خانم خیرالنسا ۲۰۰ سال بعد از فوت آن‌ها همچنان پابرجا بوده و به نیات آن‌ها در راه خیر عمل می‌شود.
حجت الاسلام احمد نیکنام، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم تعداد ۱۵۶۴ نفر از استان ما در رشته‌های مختلف مرحله شهرستانی شرکت کرده بودند.
وی با بیان این‌ها نتایج مرحله استانی هشت رشته آوایی مشخص شده و امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرند، افزود: از برگزیدگان رشته‌های مفاهیمی نیز به زودی تجلیل خواهد شد.
وی با اشاره به حضور داوران برجسته کشوری و استانی در این دوره از مسابقات، ادامه داد: امسال به همت سازمان اوقاف، بخش داوری، خیزی به سمت کیفی شدن برداشته و داوران مسابقات هرساله مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌گیرند که رتبه داوری استان در سطح عالی قرار دارد.
نیکنام با تقدیر از زحمتکشان برگزاری مراحل شهرستانی و استانی این مسابقات، گفت: مسابقات امسال به صورت منطقه‌ای در شهرستان‌ها برگزار شد و اکنون در راستای انجام آمادگی‌های اولیه برای شرکت متسابقین برتر مرحله استانی در مرحله کشوری، دوره‌هایی برگزار شده است.
وی هم‌چنین از برگزاری دوره‌های مجازی آموزشی برای کسب مقام‌های برتر در مرحله کشوری خبر داد.
حسین قربانی، رییس هیات داوران مسابقات قرآن کریم در آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: باید به بخش اجرایی اداره کل اوقاف در این دوره از مسابقات دستمریزاد گفت که با توجه به بودجه و اعتبار چندانی که وجود ندارد، متقبل هزینه‌هایی شدند.
وی افزود: بنا به اذعان ناظران مسابقات که از طرف سازمان در تبریز حضور یافته بودند نیز استان ما در بخش اجرایی موفق بوده است.
وی در خصوص انتقاداتی که نسبت به برگزاری این مسابقات وجود دارد، افزود: قبلا این مسابقات به شکل محفل برگزار می‌شد و جمعیت بالایی فقط برای حضور در جمع قرآنی می‌آمدند و یک محفل قرآنی داشتیم اما اکنون صرفا فقط خود متسابقین در مسابقات حضور می‌یابند که قطعا می‌توان برای این امر چاره‌ای اندیشید.
قربانی با بیان این‌که مسابقات قرآنی به محل پرورش قاری تبدیل شده است، گفت: نمرات و امتیازات از حدود چهار سال گذشته استانداردسازی شده است و حداکثر تفاوت امتیاز متسابق در تبریز و تهران ۱۰ درصد است.
وی هم‌چنین از ارزیابی داوران مسابقات در تهران خبر داد و افزود: تایید کیفیت داوری، قوت قلبی به متسابقین است که بدانند نمرات را خودشان کسب کرده‌اند و سلیقه داور در این راستا مطرح نیست. بنابراین استانداردسازی نمرات باعث می‌شود تا صحت مسابقات تایید شود.
وی در خاتمه بر مشکلات آیین نامه‌ای مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: متاسفانه تفاوت تغییرات آیین نامه‌ امسال نسبت به سال قبل که باید اطلاع رسانی می‌شد، انجام نگرفت و در این راستا تعدادی از متسابقین دچار مشکل شدند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از نفرات برتر مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در آذربایجان شرقی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/
وقف، نشانه تکریم انسان و ماندگاری است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار