گزارش/

جان دوباره صنعت چرم تبریز با راهبرد توسعه و اشتغال

1402/07/16 - 12:21 - کد خبر: 100855 نسخه چاپی

نصر: صنعت چرم میراث بر جای مانده از گذشتگان روزگاری نماد صنعت تبریز بوده و در طول زمان با اقتصاد استان آذربایجان شرقی عجین بود اکنون نیز این صنعت با داشتن ظرفیت های اقتصادی در کانون توجه دولت سیزدهم قرار گرفته و نقاط قوت برای پیشرفت و رفع موانع این صنعت شناسایی شده است.

به گزارش نصر، سفر اخیر رییس جمهور به آذربایجان شرقی و حضور در چرمشهر تبریز به عنوان نخستین محل مورد بازدید آیت الله رییسی بلافاصله پس از ورود به استان نشان از توجه دولت به صنعت چرم، کیف و کفش دارد و نشان می دهد اراده ای قوی برای رفع مشکلات این صنعت وجود دارد.
اجرای طرح زنجیره ارزش یکی از اقدامات مهمی است که در آذربایجان شرقی با هدف افزایش درآمد، اشتغال و بهره وری در صنعت چرم استان آغاز شده و به پیش می رود و در کنار شناسایی رگ های حیاتی این صنعت به دنبال احیای واقعی آن هستند. 
البته اکنون این صنعت در آذربایجان شرقی با وجود اینکه بیشترین چرم گاوی کشور را تولید می کند مشکلات عدیده ای دارد، مشکلاتی که مانع توسعه این صنعت شده است.
در این میان طرح «زنجیره ارزش راهبردی» به عنوان طرحی که این بار به گفته مسئولان دست پر به کمک صنایع آمده است طوری که صنعت چرم نیز یکی از صنایع مورد توجه برای توسعه در این زنجیره قرار گرفته است.
هدف از اجرای طرح زنجیره ارزش شناسایی حلقه های مفقوده و احصا مشکلات صنعت چرم است که در صورت حمایت جدی مسئولان، این صنعت جان دوباره خواهد گرفت.
اگر طرح زنجیره ارزش به خوبی اجرا شود تحولات بزرگی در حوزه اقتصادی آذربایجان شرقی در بخش‌های مختلف به وجود خواهد آمد و تا حدودی مشکل اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و صادرات در این بخش رفع می شود.

قرارگیری صنعت چرم در اولویت توسعه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و با اشاره به اهمیت اجرای طرح زنجیره ارزش راهبردی برای توسعه صنعت چرم گفت: تبریز از گذشته سابقه طولانی در تولید چرم مرغوب در کشور داشته و تجربه کاری بالای مدیران و کارگران، یکی از مزیت های مهم این صنعت در آذربایجان شرقی است.
محمد کلامی افزود: نزدیکی به منطقه آزاد ارس، راه آهن و فرودگاه، وجود نهادهای آموزشی در منطقه، سرمایه گذاری های کلان و تجمع واحدهای تولیدی در منطقه چرم شهر تبریز از دیگر مزایای این صنعت برای توسعه در استان است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی دو هزار و ۳۵۰ نفر در ۲۲۵ واحد در خوشه چرم فعالیت می کنند، اظهار کرد: حجم تولید این واحدها بیش از ۴۰ میلیون فوت (واحد اندازه گیری چرم برابر یک مربع با اضلاع ۲۸ سانتی متر در ۲۸ سانتی متر) و ۷۵ درصد چرم رویه گاوی و ۹۰ درصد چرم اشبالت(چرم ضخیم گاوی یا شتر) کشور در این استان تولید می شود.

چرم آذربایجان شرقی به کشورهای فدراسیون روسیه، چین، هند، ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین قطب تولید چرم تکمیل شده گاوی در کشور است، اضافه کرد: ارزش تولیدات این صنعت حدود دو  هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و ارزش صادراتی آن بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال بوده که این محصولات در حال حاضر به کشورهای فدراسیون روسیه، چین، هند، ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر می شود.
در آذربایجان شرقی دو هزار و ۳۵۰ نفر در ۲۲۵ واحد در خوشه چرم فعالیت می کنند که حجم تولید این واحدها بیش از ۴۰ میلیون فوت است و ۷۵ درصد چرم رویه گاوی و ۹۰ درصد چرم اشبالت(چرم ضخیم گاوی یا شتر) کشور در این استان تولید می شود.کلامی تاکید می کند: با توجه به این که صنعت چرم آذربایجان شرقی ظرفیت‌ زیادی برای توسعه دارد بر این اساس یکی از اولویت‌های توسعه در استان تکمیل زنجیره ارزش صنعت چرم است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مطالعات اولیه زنجیره ارزش صنعت چرم در استان انجام شده است، گفت: در حال حاضر به منظور پیشبرد اهداف تعیین شده در طرح زنجیره ارزش اقدامات لازم در حال انجام است به طوری که در این راستا یک راهبر برای پیشبرد اهداف در زنجیره ارزش توسعه تعیین شده است.
کلامی اظهار کرد: راهبر صنعت چرم موظف است طبق وظایف تعیین شده مسئولیت های خود را به گونه ای انجام دهد تا اقدامات انجام شده دستاورد محور بوده و اثرات فعالیت وی منجر به افزایش درآمد، اشتغال و بهره وری در جامعه هدف شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: راهبر توسعه زنجیره ارزش استان با هماهنگی و نظارت معاون هماهنگی امور اقتصادی استان و ذیل گروه کاری توسعه زنجیره های ارزش استان فعالیت کند.
کلامی می افزاید: به روزرسانی مطالعات زنجیره ارزش، تهیه و تدوین برنامه های عملیاتی و اجرایی برای توسعه زنجیره ارزش و تهیه برنامه های شش ماهه و یک ساله مطابق با رویه های اجرایی ابلاغی، رایزنی، هماهنگی با فعالان بخش خصوصی و دولتی، پیگیری حل مشکلات و مسائل ذینفعان زنجیره ارزش در استان و خارج از استان و پیگیری تامین منابع مالی و اجرایی از بانک ها تنها بخشی از وظایف راهبر برای توسعه صنعت چرم است.
کلامی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اعطای تسهیلات تکلیفی امسال برای فعالان در زنجیره‌های ارزش است، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با جهت دهی تسهیلات و حمایت از این صنایع علاوه بر رشد تولید و اشتغالزایی، زنجیره ارزش صنعت چرم استان تکمیل و احیا شود.
وی گفت: اگر طرح زنجیره ارزش به خوبی اجرا شود تحولات بزرگی در حوزه اقتصادی آذربایجان شرقی در بخش‌های مختلف به وجود خواهد آمد و تا حدودی مشکل اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و صادرات رفع خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی می افزاید: با توجه به این که تکمیل زنجیره ارزش در صنایع تعیین شده برای صنعت استان بسیار مهم است بنابراین به منظور پبشبرد این کار ارزشمند تمام دستگاه ها و بخش خصوصی باید همکاری لازم را داشته باشند.
توسعه صنعت چرم و ایجاد شهرک صنعتی تخصصی در سفر اخیر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی مصوب شد
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان موضوع توسعه صنعت چرم و ایجاد شهرک صنعتی تخصصی چرم با رعایت مسائل زیست محیطی و بررسی مشکلات صنایع چرم و تدوین سریع برنامه ای برای رفع موانع فعالیت این صنایع مصوب شده است.
محمدجعفر عظمائی با اعلام خبری خوش مبنی بر در اولویت قرار گرفتن اعطای تسهیلات بانکی برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات صنایع چرم استان افزود: صنعت چرم در اولویت اعطای تسهیلات بازسازی و نوسازی کمک‌های فنی و اعتباری وزارت صمت قرار گرفته است.
وی تاکید می کند: از ۱۰ زنجیره ارزشی که برای آذربایجان شرقی تعیین شده ۶ زنجیره مربوط به اداره کل صمت است که یکی از این زنجیره ها صنعت چرم است.

هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تکمیل زنجیره ارزش
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که در زمینه تکمیل زنجیره های ارزش، اولویت های سرمایه گذاری در استان منتشر شده است، گفت: جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری به سمت تکمیل زنجیره ارزش هدایت می شود.
عظمائی افزود: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم در هر زنجیره یک یا ۲ رسته تعریف و توسعه دهیم تا شاهد تکمیل زنجیره ارزش در استان باشیم.
 
تبریز، قطب تولید چرم سنگین در کشور
رئیس انجمن چرم آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا و با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در تولید چرم سنگین در کشور دارد، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای چرم در تبریز قرار دارند و این صنعت قدمت تاریخی دارد، تبریز قطب تولید چرم سنگین در کشور است.
مهدی امینی می افزاید: صنایع پایین دستی بسیاری اعم از کیف و کفش، محصولات چرمی، مبلمان اداری و خودرو در استان فعالیت می کنند که تمام این محصولات از چرم سنگین تولید می‌شود.
وی ادامه می دهد: واحدهای صنعتی چرم آذربایجان شرقی پیشران صنایع پایین دستی هستند و اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده اند برای مثال از یک پوست گاو ۱۵ جفت کفش تولید می شود که با در نظر گرفتن مجموع اشتغالی که در این حوزه ایجاد می شود این صنعت بسیار حائز اهمیت است.
رئیس انجمن چرم استان آذربایجان شرقی با بیان این که صنعت چرم به پشتوانه واحدهای چرم سازی استان به عنوان یکی از صنایع مزیت‌دار برای توسعه در زنجیره ارزش انتخاب شده است، می گوید: وجود زیرساخت‌های مناسب، مواد اولیه، کیفیت بالای محصولات تولیدی، وجود صنایع پایین دستی و قدمت صنعت چرم و کفش تبریز از جمله مواردی است که موجب انتخاب این صنعت در زنجیره ارزش استان شده است.
امینی می افزاید: صنعت چرم را به لحاظ توسعه می توان به سه حوزه دانش، تکنولوژی و مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنعت تقسیم بندی کرد.
وی اضافه می کند: از نظر دانش، چرم سازی صنعتی است که نیاز به تجربه دارد که خوشبختانه با توجه به قدمت این صنعت، واحدهای ما تجربه کافی را در این حوزه دارند و بسیاری از فعالان این حوزه، این صنعت را به عنوان کار دباغی از پدرانشان به ارث برده اند.
وی با اشاره به اهمیت ارتقای دانش در افزایش کیفیت محصولات تولیدی تاکید می کند: متاسفانه پس از اعمال تحریم‌ها ارتباط فعالان صنعت چرم استان با مراکز تحقیقاتی دنیا کاهش یافته که این موضوع موجب کاهش قدرت رقابت پذیری با رقبا شده است.
رئیس انجمن چرم آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر در صنعت چرم، نوسازی و بازسازی ماشین آلات صنعتی به چالشی برای فعالان این حوزه تبدیل شده است.
امینی اظهار کرد: ماشین آلات این صنایع به دلیل استفاده مداوم از آب و مواد شیمیایی زود مستهلک می‌شوند که در این زمینه برای بازسازی و نوسازی نیاز به سرمایه داریم.
وی می افزاید: در حال حاضر صنایع چرم استان با مشکلات عدیده ای اعم از نبود نقدینگی کافی، تسهیلات بانکی، بروز نبودن دانش، تکنولوژی و مواد اولیه مواجه هستند که امیدواریم با اجرای طرح زنجیره ارزش و تکمیل حلقه های مفقوده شاهد تحولات اساسی در این حوزه باشیم.
 
ضرورت حمایت دولت از صنایع چرم آذربایجان‌شرقی
یک تولیدکننده چرم در تبریز در گفت و گو با ایرنا می گوید: در حال حاضر با وجود شرایط کنونی تلاش می کنیم واحدهای خود را پا بر جا نگه داریم ولی مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد به نوعی مانع توسعه فعالیت این صنایع می شود.
علی شاهگلی با اشاره به برخی از مشکلات صنعت چرم در استان می افزاید: بیشتر ماشین آلات مورد استفاده در این صنایع وارداتی هستند و قطعات مورد نیاز نیز به دلیل وجود تحریم‌ها در زمان بسیار طولانی به دستمان می رسد.
وی اظهار می کند: مسئولان باید در خصوص بازسازی و نوسازی ماشین آلات صنعتی حمایت جدی داشته باشد.
این تولیدکننده چرم با اشاره به اهمیت وجود مرکزی علمی و یا یک دانشکده‌ای که با دنیا در ارتباط باشد، می گوید: نیازهای علمی این صنعت در کشور برآورد نمی‌شود و در این زمینه ضعف داریم این در حالی است که دولت وظیفه دارد تا زیرساخت‌های این صنعت را فراهم کنند.
شاهگلی می افزاید: متاسفانه با وجود قدرت بالای صنایع چرم و کیف و کفش و صنایع پایین دستی و اشتغال زایی که در این حوزه وجود دارد یک مرکز علمی برای بروز رسانی اطلاعات وجود ندارد که این یکی از حلقه‌های مفقوده برای توسعه است.
وی ادامه می دهد: اگر دانش علمی در این صنایع نهادینه نشود بدون تردید قدرت رقابت پذیری برای حضور در بازارهای جهانی را نخواهیم داشت.
وی می گوید: صنعت چرم تبریز در گذشته در دنیا شناخته شده بود ولی در حال حاضر متاسفانه کشورهای منطقه جایگاه این صنعت را گرفته اند برای مثال کشور ترکیه با حمایتی که از فعالان صنعت چرم کرده است به یکی از بازارهای مطرح دنیا تبدیل شده است.
این تولیدکننده چرم اظهار کرد: ما ادعا داریم تبریز شهر چرم و کیف و کفش است ولی متاسفانه در این زمینه اقدامی برای ارتقای جایگاه این صنایع انجام نمی‌شود.

ماشین‌آلات فرسوده صنایع چرم در انتظار حمایت دولت
شاهگلی به وضعیت ماشین آلات فرسوده صنعت چرم اشاره می کند و می افزاید: ماشین آلات صنایع چرم سازی استان باید نوسازی شود ولی حمایتی از سوی مسئولان در این زمینه انجام نمی شود.
وی با اشاره به اهمیت کیفیت بالای پوست در تولید چرم مرغوب گفت: در سال‌های گذشته پژوهش های بسیار خوبی در زمینه تولید مواد اولیه و احصا وظایف دستگاه‌های مرتبط با این صنعت انجام شده بود ولی به دلیل کمبود اعتبار این اقدامات تداوم نیافت.
این تولیدکننده چرم تاکید کرد: اگر پوست سالم و با کیفیت به دست تولیدکنندگان برسد بدون تردید چرم مرغوبی به بازار ارائه می کنیم ولی متاسفانه از لحاظ کیفیت مواد اولیه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.
شاهگلی یکی دیگر از مشکلات صنعت چرم را تهیه مواد شیمیایی مرغوب وارداتی دانسته و می افزاید: از لحاظ دانش، تکنولوژی، مواد اولیه و مواد شیمیایی و از لحاظ پوست خام مشکل داریم و با این وجود انتظار داریم بتوانیم جایگاه خود را در منطقه حفظ کنیم که این موضوع با این شرایط امکان ندارد.
وی اضافه می کند: باید با برنامه ریزی مدون و دقیق وظایف تمام نهادها در این حوزه مشخص شود و دستگاه ها به صورت قانونمند به وظایف خود عمل کنند.
وی با بیان این که تاکنون واحدهای صنعت چرم استان با تلاش و همتی که داشتند توانسته اند روی پای خود بایستند، می گوید: فعالان صنعت چرم استان نسبت به سایر کشورها بسیار فعال و تلاشگر هستند و ظرفیت بسیاری برای توسعه دارند.
شاهگلی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنایع چرم استان می افزاید: دولت باید زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت را فراهم کند تا فعالان این حوزه بتوانند بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.
این تولیدکننده چرم ادامه می دهد: در حال حاضر در این واحد صنعتی ۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و سالانه دو میلیون فوت چرم در این واحد تولید می شود.
 انتهای پیام/ 
جان دوباره صنعت چرم تبریز با راهبرد توسعه و اشتغال خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار