معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

آخرین وضعیت خانه پدری استاد شهریار در خشکناب

1402/07/16 - 10:53 - کد خبر: 100847 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضعیت خانه پدری استاد شهریار گفت: برای بهبود وضعیت این خانه همه ارگان ها باید دست به کار شویم.

به گزارش نصر، وحید نواداد در گفت و گو با خبرنگار نصر افزود: معمولاً باب شده که سالی دو بار در این خانه مراسمی برگزار شود و صرفاً کاربرد این خانه برای اجرای آن مراسم‌هاست.
وی ادامه داد: اکنون شرایط به گونه‌ای نیست که همواره مراجعه کننده زیادی در آن خانه شاهد باشیم .از طرفی چون جمعیت روستا بسیار پایین است ، از اهالی روستا کسی متولی این کار نیست و با اوضاع نامناسب جاده ها ، گردشگر خاصی در آن خانه مراوده ندارد.
نواداد در خصوص کف سازی این روستا نیز اظهار داشت: کف سازی در بخشی از روستا انجام شده ولی در خصوص قسمت باقی مانده ، جلسه ای با بنیاد مسکن داشتیم. درخواست ما از بنیاد مسکن این بود که آن کف سازی را تا خانه شهریار ادامه دهند. متاسفانه در بازدید اخیری که از این خانه داشتیم، هنوز این طرح اجرا نشده بود و این راه خاکی شرایط را برای سامان گردشگری منطقه سخت کرده است.
وی اذعان داشت: در صورتی که رایزنی‌ها برای سنگ فرش و بهسازی مسیر خاکی به بار بنشیند،  برای خانه استاد کاربری‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده است که به اجرا در می‌آید.
نواداد تاکید کرد: در حال حاضر این خانه یک مکان - رویداد است؛مکانی است که استاد شهریار بخشی از دوران کودکی خود را در آنجا گذرانده و بعدها با ادای دینی با خلق منظومه فولکلر حیدربابایه سلام به زبان مادری این روستا را به تصویر کشیده است که موجب شده ما با تصویرسازی منظومه حیدر بابا آن روستا را پیش چشم بکشیم.
وی افزود: حال این مکان- رویداد باید با کاربری فرهنگی متناسب با خود استاد به مجموعه خانه موزه و یا موزه مردم شناسی بدل شود؛ مجموعه‌ای که با شعر و ادب ارتباط بیابد و یا به معرفی استاد و فضای اشعار حیدربابای سلام بپردازد.
نواداد در خصوص اهمیت نوسازی این مجموعه فرهنگی تاکید کرد: استاد شهریار همواره فرهنگ معاصر ما را غنی کرده و آباد کردن این روستا کار کوچکی است  که در حفظ فرهنگ و اصالت شهریار و تبریز می توانیم انجام دهیم.
انتهای پیام/
آخرین وضعیت خانه پدری استاد شهریار در خشکناب نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار