عملیات «طوفان الاقصی» چرا شروع شد؟

1402/07/15 - 15:12 - کد خبر: 100818 نسخه چاپی

نصر: تصاویر فرار صهیونیست ها با لباس شخصی، کشته شدن سربازان مرزی، غنمیت گرفته شدن ماشین و حتی تانک های اسرائیلی در پاسگاه های مرزی همگی نشان از عمق غافلگیری صهیونیست ها دارد.

به گزارش نصر، اکتبر برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها یادآور ایام جنگ کیپور در سال ۱۹۷۳ است. جنگی که مصر و سوریه با غافلگیری تمام در روزی که یهودی‌ها در تطعیلات عید بودند، آغاز کردند و ضربات سنگینی را به صهیونیست‌ها زدند.
امروز صبح نیروهای مقاومت فلسطین در یک عملیات دقیق و هماهنگ ضمن عبور از مرزهای غزه و ورود به شهرک‌های اشغالی در اطراف نوارغزه، در کمتر از نیم ساعت بیش از ۵ هزار راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.
تصاویر فرار صهیونیست‌ها با لباس شخصی، کشته شدن سربازان مرزی، غنمیت گرفته شدن ماشین و حتی تانک‌های اسرائیلی در پاسگاه‌های مرزی همگی نشان از عمق غافلگیری صهیونیست‌ها دارد.
در جنگ‌های پیشین و تنش‌های سال‌های اخیر، روزهای قبل آن بارها فضاسازی و هشدارهایی از سوی مسئولین و رسانه‌های صهیونیستی داده می‌شد. اتفاقی که در روزهای اخیر در سطح پایین هم رخ نداد. 
حملات غافلگیر کننده امروز، دولت نتانیاهو را در برابر یک شکست اطلاعاتی و امنیتی قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که در روزها و ساعات گذشته هیج نشانه‌ای از طرف اسرائیلی دال بر پیش بینی چنین حمله‌ای و به تبع آن آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود ندارد. در گذشته در چنین مواقعی، معمولاً ارتش اسرائیلی قبل از حملات فلسطینی، هشدارهای لازم را به شهرک‌های پیرامونی نوار غزه می‌داد، اما این بار چنین اتفاقی نیفتاد و حتی گنبد آهنین هم مثل دفعات قبل عمل نکرد.
دلیل حمله مقاومت؟
اما چرایی اقدام مقاومت را می‌توان در پیام صوتی بی سابقه محمد ضیف پیدا کرد. فرمانده نیروهای القسام، شاخه نظامی حماس گفت: «زنان معتکف در مسجد الاقصی را مورد حمله قرار دادند و حرمت این مسجد را زیر پا گذاشتند در حالی که قبلاً به آن‌ها هشدار داده بودیم. دشمن اشغالگر به مسجد الاقصی دست درازی کرده و به معراجگاه پیامبر اسلام (ص) هتاکی کرد. صدها فلسطینی امسال در نتیجه جنایات اشغالگران صهیونیست شهید و مجروح شدند. دشمن پیشنهاد ما برای مبادله انسان دوستانه اسرا را نپذیرفت و هر روز جنایات آن در کرانه باختری ادامه دارد. آغاز عملیات "طوفان الاقصی" را اعلام می‌کنیم.»
پس می‌توان خط قرمز مسجدالاقصی (مانند نبرد سیف القدس در رمضان ۲۰۲۱) و عدم تن دادن اسرائیل به تبادل اسرا را از اصلی ترین دلایل شروع نبرد مقاومت دانست.

سناریو جدی است؟
جدا از حجم حملات و اسیر گرفتن و کشته شدن صهیونیست‌ها ناشی از ورود نیروهای مقاومت به سرزمین‌های اشغالی، پیام محمد ضیف رهبر نیروهای قسام (شاخه نظامی حماس) نشان داد، حماس و مقاومت به دنبال یک عملیات کوتاه و چند ساعته نیست.

او در پیام صوتی اش نیم ساعت پس از شروع نبرد آورده است:
«بیش از ۵۰۰۰ موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کردیم. از امروز به بعد، همکاری امنیتی (تشکیلات خودگردان) با دشمن صهیونیستی پایان می‌یابد. امروز ملت دوباره در مسیر خیزش، مقاومت و بازگشت قرار می‌گیرد. از ساکنان قدس می‌خواهیم علیه دشمن اشغالگر به پا خیزند. برادرانمان در مقاومت اسلامی در لبنان، عراق، سوریه و یمن را به یاری مقاومت در فلسطین فرامی‌خوانیم. زمان آن رسیده تا مقاومتی عربی متحد و یکپارچه شود. از همه دعوت می‌کنیم به سمت فلسطین رخت ببندند. زمان پایان اشغالگری فرا رسیده است. از امت اسلامی و عربی می‌خواهیم به سمت مرزهای فلسطین حرکت کنند.»
درخواست‌های محمد ضیف به خوبی نشان می‌دهد که دوران جدیدی آغاز شده است و مقاومت به دنبال ضربه‌های اساسی به رژیم صهیوینستی است.
 
نتیجه
سناریو حماس و مقاومت بسیار به واکنش صهیونیست‌ها بستگی دارد، اما آنچه مشخص است آن است که در یک غافلگیری کامل، مقاومت ابتکاری را عملیاتی کرده است که سابقه نداشته است. عبور از مرز، به دست گرفتن گذرگاه‌ها و حداقل ۳ شهرک در ۵ ساعت همگی نشان از آغاز دوران جدیدی برای مقاومت است.
انتهای پیام/
عملیات «طوفان الاقصی» چرا شروع شد؟ خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار