سخنگوی شورای نگهبان؛

شورای نگهبان به پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس ورود نکرد/استقبال داوطلبان از این مرحله

1402/07/15 - 13:14 - کد خبر: 100800 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا به مرحله پیش ثبت‌نام ورود نکرده است و هر یک از دستگاه ها به وظایف قانونی خود در رابطه با داوطلبان عمل کرده‌اند، گفت: این مرحله برای اولین‌بار انجام و با استقبال خوب روبرو شد.

به گزارش نصر، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز - ۱۵ مهرماه - در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها که مرحله پیش ثبت نام را موجب کاهش مشارکت می‌دانند، اظهار داشت: پیش‌ثبت‌نام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولین‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعی است که در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد. کما این‌که بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبرو شد.
وی بیان کرد: مرحله پیش‌ثبت‌نام مرحله صحت سنجی مدارک افراد از طریق دستگاه‌های تخصصی است البته همان ۵ یا ۶ موردی است که در قانون آمده‌ است. 
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا به مرحله پیش ثبت نام ورود نکرده است و هر یک از دستگاه ها به وظایف قانونی خود در رابطه با داوطلبان عمل کرده اند از جمله وزارت علوم درباره مدارک تحصیلی، نیروی انتظامی نسبت به نظام وظیفه افراد و یا سازمان امور اداری و استخدامی در رابطه با وضعیت استخدامی داوطلبان نظرات خود را ارائه داده اند و حتی اگر شکایتی و اعتراضی است خود این مراجع با توجه به سوابق و اسنادی که در اختیار دارند موضوع را رسیدگی می‌کنند و به افراد پاسخ می‌دهند.
طحان نظیف اضافه کرد: ما تصور نمی‌کنیم که این موارد اثری در میزان مشارکت داشته باشد، ضمن این‌که ما این موارد را در راستای حقوق داوطلبان و مردم ارزیابی می‌کنیم که به اتقان بیشتر قانون کمک می‌کند.
وی درباره تعداد متقاضیان مرحله پیش ثبت‌نام نیز توضیح داد: در مرحله پیش ثبت‌نام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر می‌شود. اگر این تعداد افراد پیش‌ثبت‌نامی را با تعداد ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته در ادوار گذشته مقایسه کنیم، این تعداد حدود سه برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخابات‌های گذشته محسوب می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت بیشتری به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان در نظر گرفته شده است و این شورا زمان کافی دارد تا موارد را با افرادی که تایید یا احراز صلاحیت نشدند، در میان بگذارد. در ادوار گذشته انتخابات هم این اقدام انجام می‌شد اما اکنون فرصت ما بیشتر شده است.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا ادعایی پیرامون ممنوعیت ثبت نام نزدیکان رییس مجلس در پیش ثبت نام بیان شده و اینکه احتمالا فرد مطرح کننده هم داوطلب انتخابات است، گفت: ما در شورای نگهبان بررسی ویژه یا متفاوتی نسبت به افراد نداریم بلکه بررسی متقن داریم.
به گفته وی برای بررسی صلاحیت‌ها باید اسناد و مدارک در اختیار شورای نگهبان باشد و مبنای ما هم قانون است و اگر افراد اسناد، مدارک و گزارشی در اختیار دارند، این شورا آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

ایرادات شورای نگهبان به مصوبه کنکور جدی است
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مصوبه‌ کنکور و احتمال تایید آن، گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصل و زمان اجرای این طرح جدی است.
طحان نظیف افزود: اینکه مجلس با چه تدبیری می‌خواهد ایرادات را رفع کند موضوعی است که باید در جلسات تخصصی به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه لایحه شورای حل اختلاف که از سال ۹۹ در حال رفت و آمد بین مجلس و این شورا بود، مورد تایید قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین لایحه ساماندهی تجارت مرزی (کوله بری) در شورا بررسی شد که شورا ایراداتی به آن گرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در مورد طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها نیز این شورا هنوز ایراداتی دارد، یادآورشد: طرح تامین مالی تولید و زیر ساخت ها نیز با توجه به حجم این طرح ایرادات و ابهامات زیادی که داشت، علاوه بر شورا، هیات عالی نظارت در نامه ای اعلام کرد که نسبت به موادی از طرح ایراد دارد.
طحان نظیف تصریح کرد: طرح تمدید قانون پنج ساله ششم توسعه مورد مغایرت با قانون قرار گرفت زیرا برخی موارد این مصوبه برای مجمع است.
وی ادامه داد: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفت، اما طرح اصلاح ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه صنعت به تایید شورا رسید.
طحان نظیف افزود: لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مازندران دوغارون و سرخس نیز مورد تایید شورا قرار گرفت، همچنین طرح اصلاح ماده پنج قانون سنجش به دلیل مغایرت با مصوبات شورا عالی انقلاب فرهنگی مورد ایراد شورا قرار گرفت.
وی افزود: طرح شفافیت قوای سه گانه هیات عالی نظارت در نامه ای ایراداتی به این طرح گرفت که ما ایرادات را به مجلس ارائه کردیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای مشارکت در انتخابات گفت: راهبردهای چهارگانه رهبر انقلاب در برگزاری انتخابات بسیار مهم و مبنای عمل دستگاه های مختلف است.
طحان نظیف با اشاره به اینکه از ابتدای سال جلساتی با دستگاه های مختلف برای اجرای راهبردها برگزار شده است، اضافه کرد: شورا در برخی راهبردها نقش مستقیم و در برخی راهبردها نظر غیر مستقیم دارد و در هر صورت هر یک از دستگاه ها باید به وظایف محوله خود عمل کنند و امید است با اجرای صحیح قانون و اعتمادسازی زمینه های مشارکت فراهم شود.
وی در مورد روند ادامه جلسات شورا با تشکل های دانشجویی نیز توضیح داد: برای نخستین بار تشکل های دانشجویی از صحن شورا بازدید کردند و بناداریم این جلسات ادامه پیدا کند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان همچنین نسبت به لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه همکاری‌های امنیتی هم به علت استفاده از واژگان غیرفارسی ایراد گرفت.
طحان نظیف بیان داشت: عملکرد هیات عالی نظارت در خصوص مصوبه شفافیت باید از اعضای این هیات سوال شود البته رییس مجمع توضیحاتی ارائه داد، در هر صورت مصوبات باید فرایند قانونی را طی کند.
وی درباره طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول نیز گفت: آخرین نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه آذرماه سال گذشته ارائه و با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام نظر کند.

لایحه عفاف و حجاب در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار دارد
سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب توضیح داد: موافقان و مخالفان زیادی نسبت به این مصوبه وجود دارد ما جلسات متعددی در این زمینه داشتیم، این موضوع در دستور کار شورا قرار دارد و در نوبت بررسی است  و پس از پایان بررسی نظر را اعلام می کنیم.
انتهای پیام/
شورای نگهبان به پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس ورود نکرد/استقبال داوطلبان از این مرحله خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار