مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

شبستر بیشترین درصد جمعیت سالمند آذربایجان شرقی را دارد

1402/07/15 - 12:08 - کد خبر: 100790 نسخه چاپی

نصر: مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیشترین سهم جمعیت سالمندی آذربایجان شرقی اختصاص به شهرستان شبستر دارد که ۱۷ درصد جمعیت این شهرستان را شامل می شود و شهرستان چاراویماق نیز کمترین درصد جمعیت سالمند استان را دارد.

به گزارش نصر، ناصر رهبری روز شنبه در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۲.۸ درصد جمعیت آذربایجان شرقی را سالمندان تشکیل می دهد، تلاش برای سالم ماندن این افراد را عامل مهم در افزایش هزینه های درمانی کشور برای بازسازی فکری و جسمی سالمندان توصیف کرد.
وی ادامه داد: اغلب سالمندان به دلیل کهولت سن دچار بیماری های عروقی و جسمانی بوده و نیازمند تجهیزاتی همچون عینک، پروتزهای دندانی و داروهای مختلف هستند که همه این موارد هزینه هنگفتی را بر کشور تحمیل خواهد کرد که در این میان مسئولان باید در راستای حل این مشکل از هم اکنون تدبیری مناسب اتخاذ کنند.
رهبری اظهار کرد: بر اساس اخرین آمارهای موجود حدود ۱۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی را افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می دهد که از این نظر بعد از استان های گیلان، مازندران و اصفهان در رتبه چهارم قرار داریم و این علامتی هشداردهنده به شمار می رود.
ضمن هشدار نسبت به رشد سریع جمعیت سالمند آذربایجان شرقی، گفت: افزایش تصاعدی جمعیت سالمند در کشور و استان نیازمند اتخاذ تدابیر فوری است.
رهبری عامل سیر صعودی جمعیت سالمند در جهان را افزایش بهداشت و درمان و کاهش زاد و ولد دانست و افزود: ایران نسبت به میانگین جهانی از رشد قابل توجهی برخوردار است به طوری که در سال ۱۳۸۰ میانگین جمعیت سالمند در آذربایجان شرقی ۷/۶درصد بوده که در سال ۱۴۰۲ با رشد ۵/۲ درصدی مواجه شده است.
وی بر لزوم تدبیر و چاره‌اندیشی مسئولان در زمینه نرخ صعودی جمعیت سالمندی در کشور تاکید و اضافه کرد: ظرف ۲۵ سال آینده حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد و با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد نیز در جامعه کودک و نوجوانان هستند باید ۵۰ درصد باقی مانده در راستای مسئولیت های اجتماعی در عرصه های مختلف کشور حضور فعالی داشته باشند.
رهبری از ایجاد کانون های دوستدار سالمند به همت دانشگاه علوم پزشکی برای اولین بار در تبریز خبر داد و افزود: اولین کانون های دوستدار سالمند تبریز در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد که در این کانون ها مراکز بهداشتی به طور رایگان خدمات ارائه می‌دهند و سالمندان با همنوعان خود در دوره های مختلف و متنوع مانند کلاس های زبان انگلیسی، آشپزی، کامپیوتر، هنری و ورزشی شرکت می‌کنند.
وی تفاوت اصلی کانون های دوستدار سالمند با خانه سالمندان را عدم اقامت و زندگی دائمی سالمندان در این مراکز عنوان کرد و ادامه داد: ۶ مورد از این مراکز در شهر تبریز و ۱۴ مورد نیز در شهرستان های مختلف استان قرار دارند که به سالمندان خدمات ارائه می‌دهند.
بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰، جمعیت استان آذربایجان شرقی چهار میلیون و ۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر است.
انتهای پیام/ 
شبستر بیشترین درصد جمعیت سالمند آذربایجان شرقی را دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار