وزیر راه و شهرسازی:

عملیات اجرایی احداث گذرگاه مرزی ایران و آذربایجان آغاز می‌شود

1402/07/14 - 19:02 - کد خبر: 100759 نسخه چاپی

نصر: وزیر راه و شهرسازی که به‌عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان عازم باکو شده است،‌ گفت: عملیات اجرایی ساخت گذرگاه مرزی دو کشور در منطقه آغبند در این سفر آغاز می‌شود.

به گزارش نصر، مهرداد بذرپاش در باره اهداف این سفر افزود: روابط دو کشور با برگزاری جلسه‌های متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان در حال بازگشت به شرایط عادی است.
وی ادامه داد: توافق‌های خوبی در جلسه اخیری که این کمیسیون در شهر آستارا داشت، به تصویب رسید و پیرو دعوت معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان عازم باکو شده‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بازدید از منطقه مرزی در ابتدای این سفر انجام خواهد گرفت تا عملیات اجرایی گذرگاه مرزی که از منطقه آغبند شروع می‌شود، پس از گذشت سال‌ها انتظار با حضور رؤسای کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور امروز آغاز شود.
بذرپاش گفت: پیمانکار پروژه تعیین شده و در این پروژه مسئولیت احداث پل با کشور آذربایجان و مسئولیت احداث جاده با ایران است.
وی افزود: همچنین احداث پل و مسیر ریلی نیز مورد توافق قرار گرفته و با سرمایه‌گذاری آذربایجان توسط این کشور همسایه انجام می‌شود.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با اشاره به تعریف دو سد در منطقه مرزی میان دو کشور ادامه داد: عملیات اجرایی یکی از سدها به پایان رسیده و سد دوم نیز ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مراحل پایانی است.
وزیر راه و شهرسازی به توافق‌های مالی انجام شده میان وزارت نیروی ایران و وزارت آب و برق آذربایجان اشاره کرد و گفت: این توافق هابا حضور نماینده وزیر نیرو در این سفر پیگیری و جمع‌بندی خواهد شد.
وی ادامه داد: میان ایران و آذربایجان درباره وضعیت ترانزیتی و مشکلات کامیون‌های متردد از مرزهای دو کشور به‌ویژه در ایام اوج جابه‌جایی کالاها، توافق‌هایی انجام شده است که در این سفر نهایی می‌شوند.

انتقال پیام رییس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور آذربایجان
بذرپاش گفت: پیام رئیس‌جمهوری کشورمان در دیداری که با رئیس‌جمهور آذربایجان خواهیم داشت، انتقال می‌دهم تا بهبود روابط دو کشور را به دنبال داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرابت‌های فرهنگی و دیرینه میان دو کشور خاطرنشان کرد: برخی مشکلات رخ‌داده نیز در دست بررسی است تا روابط سیاسی به سطح قبل بازگردد.
بذرپاش ادامه داد: تراز تجاری دو کشور در سال‌های گذشته افت داشته که باید مجدداً ارتقا یابد و ازآنجایی‌که بخش زیادی از این روابط مرتبط با حمل‌ونقل و ترانزیت است، به دنبال توافق مثبت در این حوزه هستیم.
وی افزود: توافق سه‌جانبه درگذشته در خصوص فروش برق میان ایران و روسیه و آذربایجان منعقد شده بود و در این سفر آن را نهایی خواهیم کرد تا فرایند خرید و فروش برق بین سه کشور برقرار شود، تکمیل دو سدی که اشاره شد نیز به اجرای این روند کمک می‌کند.

 وزیر راه و شهرسازی وارد جمهوری آذربایجان شد
وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان پس از ورود به این کشور در فرودگاه زنگیلان مورد استقبال شاهین مصطفی یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان قرار گرفت.
 به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، صبح امروز جمعه ۱۴ مهرماه مقارن با ۶ اکتبر در سفری دوروزه به‌منظور پیگیری پروژه‌های مصوب اجلاس کمیسیون در تیر امسال که با حضور شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان برگزار شده بود، به این کشور سفر کرد.
 بذرپاش در ابتدای این سفر دوروزه علاوه بر بازدید از فرودگاه زنگیلان از پل آغبند بازدید خواهد کرد.
 پیگیری روند طرح‌هایی مانند پل جاده‌ای آستارا، تعمیر و مقاوم‌سازی پل فلزی آستارا، ایجاد سایت موقت گمرکات و پایانه مرزی در پل جدید اتومبیل‌رو، تعیین نقطه صفر مرزی برای پل آغبند و ساخت و طراحی این پل از مصوبات اجلاس تیرماه کمیسیون بود که در این سفر مورد تأکید قرار خواهد گرفت.
 ملاقات با الهام علی‌یف رئیس‌جمهور آذربایجان و گفت‌وگو درباره ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور از برنامه‌های بذرپاش در این سفر است.
 وزیر راه و شهرسازی در این سفر با شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رشاد نبی‌یف وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان نیز دیدار خواهد کرد.
 بازدید از فرودگاه زنگیلان، پل آغبند، بندر باکو و منطقه آزاد اقتصادی این کشور از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به کشور آذربایجان است.
انتهای پیام/
عملیات اجرایی احداث گذرگاه مرزی ایران و آذربایجان آغاز می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار