وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران:

سیاست غلط تامین معلم به جای تربیت معلم امروز اثر خود را نشان داده است

1402/07/12 - 15:43 - کد خبر: 100674 نسخه چاپی

نصر: وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست تامین معلم به جای تربیت معلم امروز اثر خود را نشان داده است و این دولت می‌خواهد این سیاست را برگرداند به تربیت معلم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را امسال ۲۰ درصد افزایش دادیم سال آینده هم این کار را خواهیم کرد ولی این کسری دو ساله ایجاد نشده که دوساله هم برطرف شود.

به گزارش نصر، رضامراد صحرایی وزیر و آموزش و پرورش در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ما در آموزش و پرورش یک کمبود سنواتی داریم اگر آماری بخواهیم بدهیم مبتنی بر استاندارها باشد، قریب به ۲۰۰ هزار معلم است.
وی افزود: کاری که همکاران ما در این دوره کردند ستودنی است ما خرداد تیر مرداد و شهریور مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فرآیند ساماندهی و سازماندهی را انجام دادیم. ۷۵ هزار معلم جدید داریم می‌گیریم. باقی معلمان را از طریق معلمان فعلی‌مان به کارگیری پیشکسوتان و بازنشستگان و دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار داریم و با همه طرفیت‌های از این دست داریم جبران می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کمبودی که الان با آن مواجه هستیم نیاز به تسریع دارد. ۷۵ هزار ردیف استخدامی داشتیم که از این تعداد ۲۵ هزار تا مربوط به دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی بود که وارد شدند و دو ردیف استخدامی ما مربوط به معلمان ابتدایی و هنرستان‌ها و دبیران متوسطه هست، اجرا شد. ابتدایی اعلام نتیجه شد ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شدند تکمیل ظرفیت خواهیم داشت این به این دلیل است که در تکمیل ظرفیت باید باز از نو دفترچه صادر شود تا همه امکان شرکت داشته باشند پیش‌بینی ما این است که بتوانیم تا آخر مهر ماه تکمیل ظرفیت را تمام کنیم.
وی ادامه داد: در مورد دبیران هنوز اصلا اعلام نتیجه نشده است دلیل اصلی این کسری که شاهدش هستیم این است که نتایج یکی از آزمون‌های ما به طور کامل اعلام نشده است. ولی اینکه بگویند معلم در کلاس نداریم را باید اصلاح کنند. همه آموزش و پرورش معلم دارد. در این وزارتخانه رده شغلی همه ما معلم است از دبیر تا وزیر. لذا وقتی کلاسی خالی است باقی معلمان ما می‌روند کلاس را پر می‌کنند و کار تدریس بچه‌ها ادامه پیدا می‌کند تا معلم اصلی به آنها ملحق شود.
صحرایی تاکید کرد: دلیل این را هم رسانه‌ها بدانند مگر این کسری در دو سال این دولت ایجاد شده؟ این کسری زمانی شروع شد که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان که دانشگاه راهبردی نظام است به زیر چهار هزار نفر آمد. امروز آثار آن سیاست غلط را داریم در آموزش و پرورش‌مان می‌بینیم. سیاست تامین معلم به جای تربیت معلم امروز اثر خود را نشان داده است و این دولت می‌خواهد این سیاست را برگرداند به تربیت معلم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را امسال ۲۰ درصد افزایش دادیم سال آینده هم این کار را خواهیم کرد ولی این کسری دو ساله ایجاد نشده که دوساله هم برطرف شود اگرچه این دولت در انجام کارهای جهادی و قدم‌های چند پله‌ای ظرفیت خود را نشان داده است و ان‌شاالله تا پایان دولت به جایی برسیم که مساله کامل حل شود.
وی در مورد آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان گفت: پیش از این گفته بودیم که موضوع رتبه‌بندی معلمان و رسیدگی به اعتراضات را تا پایان شهریورماه رسیدگی خواهیم کرد. چرا که رتبه بندی چند مرحله دارد و بخش رتبه بندی معلمان در شهرستان‌ها تعیین تکلیف شده است.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بررسی اعتراضات در شهریورماه آغاز شد و در مهرماه رسیدگی به این اعتراضات انجام و نسبت به پرداخت‌ها اقدام شد. ولی فرآیند رتبه بندی برنامه پیوسته و دائمی آموزش و پرورش است. توصیه می کنم مکانی که برای رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی در دبیرستان البرز درست شده را بازدید کنید. بیش از یکصد نفر به صورت دو شیفت در حال بررسی نظرات معلمان و اعتراضاتشان هستند و ماهی ۵۰ الی ۶۰ هزار حکم صادر می شود. قریب به یک میلیون معلم داریم و آنچه که وعده کرده بودیم پایان مرحله رسیدگی به اعتراضات در کمیسیون های اولیه بود و در هیات ممیزه این فرایند ادامه دارد و در حال انجام است.
صحرایی با تاکید بر اینکه پرداخت‌ها بر اساس رتبه‌بندی بوده و پرداخت‌های جدید هم مبتنی بر احکام جدید است، گفت: همکارانی که  اعتراضاتشان وارد شده بوده کارشان انجام می‌شودو همکاران ما در آموزش و پرورش مطلع هستند احکام چه گروه‌هایی صادر شده است. 
وی در پاسخ به سوالی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: معلمان اعتماد نسبت به این صندوق را از دست دادند و باید این اعتماد بازگردد. من مدافع تمام و کمال حقوق معلمان هستم. در آنجا یک پرداخت غیر متعارفی انجام شده بود و دستور دادم که هم رسیدگی کنند و هم دلیل شکل‌گیری این پرداخت‌ها گزارش شود و هم افراد دیگری که این کار در مورد آنها اتفاق افتاده را گزارش دهند که هنوز این مورد گزارش نشده است.  صندوق ذخیره فرهنگیان برای فرهنگیان است و باید روش و منش اداره آن به گونه‌ای باشد که احساس کنند این صندوق سودمند است. در حال حاضر این حس در میان تعداد زیادی از فرهنگیان نیست و ان‌شاءالله روند اصلاح ادامه دارد.
انتهای پیام/
سیاست غلط تامین معلم به جای تربیت معلم امروز اثر خود را نشان داده است ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار