گزارش نصر از روز جهانی ناشنوایان؛

فریادی که هیچ گوش شنوایی نشنید/ هاله پر از سکوت دنیای ناشنوایان 

1402/07/13 - 10:19 - کد خبر: 100657 نسخه چاپی

نصر: ناشنوایی معلولیتی پنهان که دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است.

به گزارش نصر، تصورش را بکنید، آوایی از تارهای صوتی تان بیرون نمی آید، مترجمی هم ندارید که بتواند حرف شمارا بازگو کند، دنیایتان را هاله‌ای از سکوت فرا گرفته باشد و قرار نباشد که تااخر عمر صدای هیچ ‌پرنده‌ای، رودخانه ای، بارونی، آهنگی را بشنوید.
تصورش را بکنید که صدای زبان شما همان حرکات اشاره توسط انگشتانتان باشد اما عموم مردم متوجه زبان شما نباشند و‌نتوانید در اماکن عمومی با مردم هم‌صحبت شوید و یا حق خود را مطالبه کنید و قرار است با لب‌خوانی متوجه حرف مردم شوید.
آری تصور داشتن چنین شرایطی برای ما بسیار دشوار است اما قشری که از نعمت حس شنوایی محروم بوده و تنها پل ارتباطی آن‌ها با اطرافیان، زبان اشاره است، با چالش های جدی و بزرگ‌تر به هنگام حضور در اجتماع و به خصوص در بحث مطالبه‌گری و پیگیری حق و حقوقشان مواجه هستند 
ناشنوایی معلولیتی ناملموس و پنهان است و چون این زبان در جامعه به رسمیت شناخته نشده، ناشنوایان را با چالش‌هایی برای تحصیل، اشتغال و حتی انجام برخی کارهای روزمره در مکان‌هایی مانند دادگستری، نیروی انتظامی، مراکز مشاوره، مراکز آموزشی مواجه کرده است و پایین بودن میزان استخدام ناشنوایان نسبت به سایر معلولان، می‌تواند گواهی بر همین موضوع باشد.
حضور رابط ناشنوایان در صداوسیما و همچنین مراکز حقوقی و قضایی و درمانی، جزو نیازها و درخواست‌های به حق ناشنوایان است؛ درخواست و نیازی که این روزها آن‌طور که باید و شاید در رسانه‌ ملی جدی گرفته نمی‌شود.
برخی ناشنوایان  اعلام کردند که زبان اشاره حتی در مدارس استثنایی هم به رسمیت شناخته نمی شود و افراد ناشنوا از این گلایه مند هستند که استاندارد یکسانی برای زبان اشاره وجود ندارد.
طرح اعزام مترجم از سال ۱۳۹۵  در استان شروع شد و چون اجرای این طرح در استان موفق بود، از سال  ۱۴۰۱ اجرای آن به صورت کشوری نیز پیشنهاد شده است. اما معلوم نیست این طرح در استان آذربایجان شرقی تا چه حد پیش رفته و یا اینکه چند مترجم در تبریز وجود دارد؟ 

اشتغال و مسکن معلولان الویت اصلی سازمان بهزیستی است
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: مهم‌ترین موضوعی که باید در حوزه افراد دارای معلولیت بر روی آن تمرکز شود و سازمان‌ها هم در این زمینه فعالیت‌های خود را بیشتر کنند، اشتغال و مسکن معلولان است.
“فرگل صحاف” در آیین گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و روز جهانی زبان اشاره در تبریز، اظهار کرد: افراد عزیزی که از نعمت شنوایی محروم هستند توانمندی‌های بیشتری از افراد عادی کسب کرده‌اند که توانسته‌اند مابین افراد جامعه زندگی کنند. 
وی با بیان این‌که آسیب شنوایی شایع ترین معلولیت در بین معلولیت‌ها است، ابراز کرد: از علت موارد ناشنوایی ۲۵ درصد به دلایل ناشناخته، ۵۰ درصد به دلایل ژنتیکی و ۲۵ درصد سایر موارد مانند (زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و....) بوده است.
وی اظهار کرد: بهزیستی یک سازمان تخصصی است که با اولویت قرار دادن برنامه‌های غربالگری شنوایی و توانبخشی‌های گفتاری و شنیداری، تجهیزات توانبخشی از جمله سمعک را به همراه  کمک هزینه کاشت حلزون، تعمیر و تعویض قطعات کاشت و خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون برای کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده‌های آن‌ها ارائه می‌کند. 
صحاف گفت: اکنون تعداد ۸۷ هزار افراد دارای معلولیت در استان داریم که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۸۶ نفر یعنی ۱۶ درصد معلولان، ناشنوا هستند. 
وی عنوان کرد: سطوح مختلف کم‌شنوایی به عنوان کم‌شنوایی خفیف، متوسط، شدید یا عمیق مشخص می‌شود که در آذربایجان شرقی سطح متوسط ناشنوایی شایع است. 
وی در خصوص خدمات بهزیستی برای افراد ناشنوا، گفت: از کل ناشنوایان استان نزدیک به ۱۲ هزار و ۶۵۴ نفر مستمری دریافت می‌کنند و برنامه ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی برای افراد ناشنوا داریم. 
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: مراکز توانبخشی بالای ۱۵ سال است که به افراد ناشنوا خدمت کرده و هم‌چنین از کارگاه‌های تولیدی که ناشنوایان را به کار می‌گیرند، حمایت می‌کنیم. در زمینه ارائه خدمات کاریابی و اشتغال به افراد کم‌شنوا و ناشنوا در قالب پشتیبانی شغلی خدمات می‌دهیم. 
وی اذعان کرد: آذربایجان شرقی جزو استان‌های دارای بالاترین مرکز پشتیبانی شغلی است که تعداد سه مرکز پشتیبانی در استان از سال ۹۸ شروع به فعالیت کرده‌اند.
وی به چالش‌های بهزیستی برای ناشنوایان اشاره کرده و گفت: تهیه وسیله‌های توانبخشی برای افراد ناشنوا از جمله سمک و باتری سمک که در سال ۱۴۰۱ قریب به ۲۰ درصد کل اعتبارات تخصیص داده شده به مرکز توانبخشی برای تهیه این عوامل هزینه شده است، از جمله این چالش‌ها است که تعداد ۷۸۳ سمک و ۱۶ هزار قطعه باتری با اولویت‌بندی به دانش آموزان و دانشجویان تحویل داده شده است.
صحاف در خصوص پیگیری‌های سازمان بهزیستی در زمینه کاشت حلزون شنوایی نیز بیان کرد: از سال ۸۶ اعتبار قابل توجهی با پیگیری‌های به عمل آمده به امر کاشت حلزون اختصاص یافت و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۱ نفر با حمایت ما از کاشت حلزون بهره مند شده‌اند.
وی اضافه کرد: ارائه خدمات هنری و هنر درمانی هم جزو خدماتی است که ما با نمایش درمانی و موسیقی درمانی در این مرکز توانبخشی به این عزیزان خدمت می‌کنیم.
وی ادامه داد: خدمات مراقبت و ارائه خدمات توانبخشی در منزل جزو فعالیت‌های دیگری است که برای افراد چند معلولیتی به کار می‌رود و افرادی که علاوه بر محرومیت از نعمت ناشنوایی سایر معلولیت‌ها دارند، در منزل توسط مراقبان منزل با افراد متخصص مراقبت می‌شوند که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۸ نفر از این خدمات سازمان بهره‌مند شدند. 
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به نه هزار و ۱۰۰ نفر از ناشنوایان به تسهیلگری اشتغال و یا پرداخت تسهیلات اشتغال اقدام کردند، گفت: از این تعداد یک‌هزار و ۴۶۵ نفر در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ از خدمات تسهیلگری اشتغال از جمله تسهیلات، پرداخت مشوق‌های حمایتی بهره‌مند شدند.

_یکی از مهم ترین فعالیت‌های سازمان بهزیستی، غربالگری شنوایی است
وی با بیان این‌که یکی از مهم ترین فعالیت‌های سازمان بهزیستی، غربالگری شنوایی است، ادامه داد: در کلیه بیمارستان‌ها قریب به ۹۸ درصد نوزادان متولد شده همه ساله غربالگری شنوایی می‌شوند که تعداد ۴۷ هزار ۸۱۱ نوزاد سال قبل غربالگری شنوایی شدند و از این تعداد بیماران تشخیص داده شده و کاشت حلزون انجام گرفت.
صحاف بیان کرد: غربالگری کودکان بین سنین سه تا پنج سال انجام می‌گیرد که یک هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ معاینه و نسبت به شناسایی کودکانی که از این نعمت محروم هستند، اقدام شده است. 
وی اظهار کرد: در سطح استان نزدیک به دو‌هزار و ۴۰۰ روستا غربالگری شنوایی انجام شده و با برنامه توانبخشی شناسایی می‌شوند و از خدمات مربوطه استفاده می‌کنند. 

ناشنوایان هم‌چون سایر افراد جامعه مشارکت اجتماعی دارند
مدیرعامل کانون ناشنوایان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ناشنوایان هم‌چون سایر افراد جامعه مشارکت اجتماعی دارند، اظهار کرد: ناشنوایان به دلایل مختلفی چون بیماری، ژنتیکی، مادرزادی و حوادث دیگر دچار معلولیت شنوایی شده‌اند اما این محرومیت از نعمت شنوایی و یا گفتاری به معنای ناتوانی در مشارکت های اجتماعی نیست بلکه اینگونه افراد توانمندی‌های بسیاری را در حوزه‌های مختلف دارند.
“محمد رمضانی”، گفت: ناشنوایان و نابینایان چشمان شنوا و دستان گویا دارند. ما از خداوند سپاسگزار هستیم و به ناشنوا بودنمان افتخار می‌کنیم. 
وی با بیان اینکه ناشنوایان هم‌چون سایر افراد جامعه مشارکت اجتماعی دارند، ابراز کرد: متاسفانه مسئولان‌استان هیچ وقت توجه ویژه‌ای به این قشر از جامعه‌نداشتند و ما از مسئولان گلایه مندیم. 
رمضانی، تعداد معلولان شنوایی آذربایجان شرقی را ۳۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در مدیریت شهری باید تمام قشرهای جامعه به ویژه معلولین از برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بهره لازم و یکسانی را ببرند.
وی با بیان‌اینکه کانون ناشنوایان هیچ حمایت دولتی ندارد. تصریح کرد: این کانون به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و توانبخشی برای ناشنوایان و خانواده‌های آن‌ها خدماتی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.
وی تاکید کرد: همه ما وظیفه انسانی و مسئولیت اجتماعی داریم که به افراد دارای معلولیت‌های خاص، مانند ناشنوایان و سایر معلولیت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
وی به اجرا و اصلاح قانون استخدام سه درصدی معلولان در سازمان های دولتی و غیر دولتی تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه این قانون توسط سازمان های دولتی و بخش خصوصی اجرا نمی‌شود.
مدرس زبان اشاره، به مشکلات تامین سمعک ناشنوایان نیز اشاره کرد و گفت: تحریم های ظالمانه، مشکل ارزی، کمبود و گرانی از عمده مشکلات تامین سمعک برای ناشنوایان است.
کارشناس مسائل ناشنوایان به تامین زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه آنلاین زبان اشاره در بستر IT تاکید کرد و افزود: عمده مشکل افراد ناشنوا در نحوه ارتباط گیری با افراد جامعه است که با راه‌اندازی این سامانه، افراد ناشنوا در هر زمان و مکانی می‌توانند با مترجم ارتباط برقرار کنند.
به گزارش نصر، در دنیای امروزی که ارتباطات حرف اول را می‌زند، علاوه بر لزوم ایجاد بسترهای لازم برای حضور ناشنوایان در جامعه، دانستن‌و یاد گرفتن زبان اشاره برای عموم عادی اقشار جامعه به عنوان زبان مادری افراد ناشنوا، یک ضرورت است تا در مواجهه با این قشر، هر دو طرف توانایی برقراری ارتباط موثر را داشته باشند،
انتهای پیام/
فریادی که هیچ گوش شنوایی نشنید/ هاله پر از سکوت دنیای ناشنوایان  سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار