مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خبر داد:

اکتشاف سایت جدید فسیلی حیرت انگیزبا بیش از 10 میلیون سال در مراغه

1402/07/12 - 13:48 - کد خبر: 100655 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از کشف سایت فسیلی جدید با فسیلهای عظیم الجثه در منطقه آهق شهرستان مراغه خبر داد.

به گزارش نصر، شهنام اشتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: منطقه فسیلی مراغه جزء پنج منطقه مهم فسیل مهره دار جهان می باشد که  منطقه آهق به عنوان بخش زیرین سازند مراغه برای اولین بار مورد کاوش، شناسایی و حفاری قرار گرفته است.
وی ادامه داد:  فسیل های  حیرت انگیزی مربوط به خانواده های اسبها، فیل ها، گاوسانان ( آنتیلوپ ها، غزال ها، گوزن ها، زرافه ها و ...)، سوئیدها، کرگدن ها و انواع گوشتخواران در حفاری جدید بدست آمده است.
 اشتری افزود : سایت فسیلی مهره دار آهق از نظر گسترش افقی یکی از طولانی ترین لایه های شناسایی شده تا کنون است و بی شک دارای سن بیش از 10 میلیون سال پیش می باشد. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی حفاری سایت آهق به عنوان اولین ظهور فسیل های مهره دار سازند مراغه  معرفی کرد که می تواند سن دقیق تری برای افق فسیل دار مراغه تعیین نماید.
وی  گفت : حفاری انجام شده با اعتبار بالغ بر سه و نیم میلیارد ریال از تیرماه در حال انجام می باشد که تا پایان مهره ماه ادامه دارد و خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ به طور مرتب اعتباراتی برای حفاری و کاوش در سازند مراغه اختصاص می‌یابد که در بخش تجهیز مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور به مرکزیت مراغه و حفاری هزینه می‌شود.
اشتری تاکید کرد : منطقه آهق دارای توانمندی بالا از نظر فسیل های مهره دار، بی مهرگان و گیاهی بوده منحصر بفرد  و حیرت انگیز است ظرفیت ارزشمندی که نمونه آن در دیگر کشورهای منطقه نظیر ندارد و در سطح دنیا نیز موارد مشابه آن اندک است بطوریکه نیازمند مطالعه و معرفی بیشتر و ایجاد ژئوسایت‌های مختلف در قالب یک ژئوپارک جهانی مهم است.
انتهای پیام/
اکتشاف سایت جدید فسیلی حیرت انگیزبا بیش از 10 میلیون سال در مراغه خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار