رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان؛

سهم بخش کشاورزی زنجان در تولید و اشتغال، بیشتر از کشور است

1398/10/02 - 09:32 - کد خبر: 10062 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در کشور ۱۲ و در این استان ۲۷ درصد بوده و از اشتغال نیز در کشور ۱۸ و در زنجان ۳۲ درصد است که نشان می‌دهد سهم بخش کشاورزی استان زنجان هم در تولید و هم در اشتغال، بیشتر از میانگین کشور است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، پرویز مرادی امروز در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه استان زنجان ۱.۲ درصد از جمعیت کشور را دارد، اظهار داشت: ۲۶ درصد از جمعیت کشور، ساکن روستاها هستند که این میزان در استان زنجان ۳۳ درصد است.
وی میزان تولید محصولات زراعی در کشور را ۸۳ میلیون تُن در سال خواند و خاطرنشان کرد: استان زنجان با تولید ۱.۷ میلیون تُن محصول زراعی در رتبه ۱۸ کشور قرار دارد.
مرادی افزود: استان زنجان با تولید ۴۷۰ هزار تُن محصولات باغی در رتبه ۱۸ کشور قرار داشته و در تولید محصولات دامی رتبه ۲۴ کشور را دارد.
وی ابراز کرد: سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی در کشور ۱۵ درصد بوده که این میزان در استان زنجان پایین‌تر است.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۷۰ درصد از اراضی به صورت دیم و ۲۱ درصد آبی است که از این میزان، ۱۴ درصد زراعی و هفت درصد باغی است.
وی اظهار داشت: زنجان، استان دیم‌خیز بوده و بنابراین اغلب برنامه‌های بخش کشاورزی باید به سمت دیم، حفاظت از اراضی، حفاظت از آب و مرتبط با دیم‌کاری باشد.
مرادی با اشاره به مراتع استان، خاطرنشان کرد: هفت درصد مراتع خوب، ۶۰ درصد متوسط و ۳۳ درصد مراتع استان فقیر هستند.
وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که فعالیت‌های بخش کشاورزی باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که بتوان هم مراتع خوب را نگهداری کرده و هم اجازه ندهیم مراتع به سمت فقیری بروند.
مرادی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان زنجان ۹۱ هزار بهره‌بردار دارد، اظهار داشت: جامعه هدف تحت برنامه‌ریزی، آموزش و برنامه‌های ترویجی این مرکز قرار دارند.
انتهای پیام/
سهم بخش کشاورزی زنجان در تولید و اشتغال، بیشتر از کشور است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار