مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی؛

اقتصاد قوی روستایی ‌عشایری، نقطه عطف توسعه کشور است

1402/07/10 - 18:11 - کد خبر: 100557 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: یکی از امتیازات اصلی پنجمین دوره نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر با ادوار گذشته، بستر سازی برای فروش محصولات و جذب سرمایه‌گذار از طریق تجار داخلی و خارجی است.

به گزارش نصر، “محمد اسکندری” در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن روز ملی روستا و عشایر در ۱۵ مهرماه، اظهار کرد و گفت: ۱۵ مهرماه هر سال از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و با هدف ارج نهادن به روستا و فرهنگ روستایی، به نام روز روستا نامگذاری شده است که در این روز از همه زحمات و تلاش روستاییان و عشایران در حوزه تولید، اشتغال و کارآفرینی این افراد تجلیل می‌شود تا نقش و‌جایگاه روستاییان و ‌عشایر ‌‌و‌همچنین وجه همتی که این افراد در رفع مشکلات و‌موانع کشور دارند، در اذهان عمومی ماندگار شود.
وی افزود: معاونت توسعه روستایی و محرومیت زدایی ریاست جمهوری، امسال یک کار ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است.
اسکندری ابراز کرد: پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر به مناسبت ۱۵ مهرماه «روز ملی روستا و عشایر» از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ شب با حضور ۵۰ تولیدکنندگان برتر از عشایر و روستاییان آذربایجان شرقی و همچنین باحضور رییس جمهور، مسئولین کشوری و مسئولین استانی و روستایی در مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود. 
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود این نمایشگاه با دو‌میلیون نفر‌ بازدید کننده همراه شود.

نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر ویترینی از توانمندی اقتصادی روستاییان است 
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی تصریح کرد: رویکرد و هدف اصلی این دوره از نمایشگاه، توجه به بازار و اقتصاد عشایر و روستاییان، نمایش توان اقتصادی، ارتباط با بازار فروش و عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات تولیدی روستاییان و عشایر به مردم عنوان شده است که  عشایر و روستاییان آذربایجان شرقی تولیدات خود را در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر در تهران عرضه می‌کنند.
اسکندری گفت: سامانه ای در سطح ملی برای همه اقشار تولید کننده روستایی جهت مشارکت در ای نمایشگاه طراحی شده است تا از طریق این سامانه مشخصات مرکز تولیدی ثبت و پنجره حضور تولید کنندگان باز و رصد شود.

یکی‌از اولویت حضور در‌ نمایشگاه، نشان‌دادن قدرت اقتصادی روستاها است
وی با بیان‌ اینکه در استان ۱۰۷ مورد ثبت در سامانه از تولید‌کنندگان‌روستایی داشتیم، اذعان کرد و گفت: هدف این‌نمایشگاه، ابتدا ایجاد ارزش افزوده و ‌خلق ثروت برای روستاییان بوده و همچنین حضور قدرتمند واحدهای توانمند روستایی است تا به لحاظ توانایی اقتصادی روستایی خود حرفی برای گفتن داشته باشند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، بر رفاه اقتصادی روستا و‌توانمندکردن مردم در روستاها که منجر به مهاجرت معکوس از شهر به روستا و افزایش قدرت روستا و‌ماندگاری مردم در روستاها خواهد شد، تاکید بسیاری شده است. 

فلسفه ماندگاری شهر ها در گرو فعالیت روستاییان است
اسکندری به یکی از امتیازات اصلی ‌‌و وجه تمایز پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر با دوره های دیگر را بحث بسترسازی برای فروش محصولات تولیدی این نمایشگاه دانست و‌گفت: بستر سازی برای فروش محصولات و جذب سرمایه‌گذار از طریق تجار داخلی و خارجی فرصت مغتنمی است که تنها در این دوره وجود دارد و باعث شده هم تولید کنندگان و‌ هم تاجران از این‌نمایشگاه استقبال خوبی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در خلال برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی مختلفی ویژه حاضران و شرکت کنندگان در این نمایشگاه در جهت آموزش شیوه‌های نوین بازاریابی و انتقال تجربیات افراد موفق برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این مراسم‌ آیین های سنتی استان ها که از پیشینیان برای ما جا مانده است، و اجرای آن ها به نوعی پاسداشت هویت روستایی و تبلیغ این رویدادهای فرهنگی خواهد بود و برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی نیز منجر به ایجاد گفتمان چندسویه بین تولید کنندگان، مردم و تجار خواهد افتاد.
اسکندری در پایان با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم رفع محرومیت زدایی روستاها است، ابراز کرد: با این هدف دولت سیزدهم، تخصیص اعتبار به منابع دهیاری ها نسبت به چند گذشته صد در صد افزایش داشته است به طوریکه ۱۱ هزار میلیارد ریال طی ۲۰ ماه اخیر اعتبار به دهیاری روستای  آذربایجان شرقی تزریق کردیم.
انتهای پیام/
اقتصاد قوی روستایی ‌عشایری، نقطه عطف توسعه کشور است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار