خبر/

همنوایی شعرای شیعه و سنی در تبریز

1402/07/10 - 13:15 - کد خبر: 100550 نسخه چاپی

نصر: جمعی از شعرای شیعه و سنی منطقه شمالغرب کشور به بهانه برگزاری آیین اختتامیه همایش ادبی «شمیم وحدت» در تبریز گرد هم آمدند و در حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مناسبت ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و هفته وحدت به شعرخوانی پرداختند

به گزارش نصر، در انتهای این مراسم همچنین دعای وحدت به نشانه اتحاد شیعه و سنی قرائت شد.

ادبیات از عناصر اصلی تغییردهنده هویت جاهلی به سمت پیشرفت و هویت اسلامی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ادبیات از عناصر اصلی تغییردهنده هویت جاهلی به سمت پیشرفت و هویت اسلامی بود، گفت: شعر، ابزاری فوق‌العاده‌ای در قله هنر است که می‌تواند جوشش و آگاهی را به انسان هدیه دهد و در این میان، «شعر وحدت» ممتازترین نوع شعر است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز دوشنبه در دیدار جمعی از شعرای شیعه و سنی شمال غرب کشور با وی اظهار کرد: تفرقه، عارضه‌ای است که منشاء اصلی آن دشمنان قسم‌خورده اسلام هستند که هر جا که بتوانند از شمشیر تفرقه، برای مقابله با کسانی که قصد مقابله با ظلم و فساد را دارند استفاده می‌کنند.
وی بیان کرد: کسی که قلم، هنر و فکرش در مسیر وحدت ایفای نقش می‌کند، حتما در عمق وجودش و عمق قلبش هم اعتقاد عمیقی بر این کلامی که بر زبانش جاری می‌شود دارد.
آل هاشم گفت: شعر وحدت باید سه ویژگی مهم حقیقت، خیر و زیبایی را داشته باشد، شعر باید برگرفته از معارف حقیقی باشد و خیر را در سطح جامعه بگستراند و زیبایی معارف اسلام را به رخ دیگران بکشد و این همان «شعر آیینی» است.
وی ادامه داد: شعر وحدت می‌تواند، اتحاد و همدلی را هم در عرصه ملی و هم در عرصه اسلامی ایجاد کند و فرد به جای آن‌که بگوید که شیعه یا سنی هستم می‌گوید مسلمانم و به جای آن‌که بگوید که از این یا آن قومیت هستم که البته همگی قابل احترامند می‌گوید ایرانی‌ام.
وی پرداختن به مسئله فلسطین و جلوگیری از فراموشی در این زمینه، تلاش برای جلوگیری از بدبینی، روشنگری نسبت به استکبار و تشکیل یک نهضت علمی، منطقی و فراگیر برای ریشه‌کنی تکفیر را از مهم‌ترین پایه‌های شعر وحدت عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، اختتامیه همایش ادبی «شمیم وحدت» در حالی در تبریز برگزار شد که پس از انتشار فراخوان همایش بیش از ۱۷۰ اثر از شعرای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و گیلان به دبیرخانه جشنواره واصل شده بود و در آئین اختتامیه از ۱۶ شاعر برگزیده تجلیل شد.
انتهای پیام/
همنوایی شعرای شیعه و سنی در تبریز خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار