مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

بیش از ۱۲ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی، سالمندان هستند

1402/07/10 - 09:52 - کد خبر: 100529 نسخه چاپی

نصر: مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز جمعیت سالمند آذربایجان شرقی را ۱۲/۸ درصد عنوان کرد و گفت: در سال جاری، ۱۲/۸ دهم درصد از جمعیت استان سالمندان بالای ۶۰ سال هستند که از این بابت، در کل کشور بعد از استان های گیلان، مازندران و اصفهان در رتبه چهارم قرار داریم.

له گزارش نصر، ناصر رهبری در گفت‌وگوی افزود: بیشترین سهم جمعیت سالمندی در استان را شهرستان شبستر با ۱۷ درصد به خود اختصاص داده و شهرستان چارویماق نیز کمترین جمعیت سالمند را دارد.
وی، عامل سیر صعودی جمعیت سالمند در جهان را افزایش بهداشت و درمان و کاهش زاد و ولد عنوان کرد و افزود: کشور ایران نسبت به میانگین جهانی از رشد قابل توجهی برخوردار است به طوری که در سال ۱۳۸۰، میانگین جمعیت سالمند در آذربایجان شرقی ۷/۶درصد بوده که در سال ۱۴۰۲ با رشد ۵/۲ درصدی مواجه شده است.
وی بر لزوم تدبیر و چاره‌اندیشی مسئولان در زمینه نرخ صعودی جمعیت سالمندی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: ۳۰ درصد از جمعیت ایران حدود ۲۵ سال بعد را سالمندان تشکیل خواهند داد و با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد نیز در جامعه کودک و نوجوانان هستند باید ۵۰ درصد باقی مانده در راستای مسئولیت های اجتماعی در عرصه های مختلف کشور حضور فعالی داشته باشند.
وی سالمندی سالم را عاملی مهم در زمینه افزایش هزینه های کشور دانست و افزود: اغلب سالمندان دچار بیماری های عروقی و جسمانی هستند و همچنین نیازمند به عواملی همچون عینک، پروتزهای دندانی و داروهای مختلف هستند که همه این موارد هزینه هنگفتی را بر کشور تحمیل خواهد کرد و مسئولان باید در راستای حل این مشکل از هم اکنون تدبیری مناسب اتخاذ کنند.
رهبری ضمن اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه ایجاد زیرساخت ها برای سالمندان، از ایجاد کانون های دوستدار سالمند برای اولین بار در تبریز خبر داد و افزود: ما در تبریز به عنوان شهر اولین ها، اولین کانون های دوستدار سالمند را در سال ۱۳۹۱ افتتاح کردیم، در این کانون ها مراکز بهداشتی به طور رایگان خدمات ارائه می‌دهند و سالمندان عزیز با هم‌نوعان خود در دوره های مختلف و متنوع مانند کلاس های زبان انگلیسی، آشپزی، کامپیوتر، هنری و ورزشی شرکت می‌کنند.
مدیر سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز تفاوت اصلی کانون های دوستدار سالمند با خانه سالمندان را عدم اقامت و زندگی دائمی سالمندان در این مراکز عنوان کرد و ادامه داد: شش مورد از این مراکز در شهر تبریز و ۱۴ مورد نیز در شهرستان های مختلف استان قرار دارند که به سالمندان خدمات ارائه می‌دهند.
انتهای پیام/
بیش از ۱۲ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی، سالمندان هستند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار