سرپرست مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت اعلام کرد:

اسامی جوان‌ ترین و سالمندترین استان‌ های کشور

1402/07/09 - 18:36 - کد خبر: 100513 نسخه چاپی

نصر: سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال در کشور داریم، در کشور ما اگر از جوانی جمعیت غفلت شود، در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت‌مان سالخورده خواهند بود که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت را شامل می‌شوند.

به گزارش نصر، صابر جباری در نشست خبری روز جهانی قلب و هفته ملی سالمندی، گفت: کشور ما به سرعت در حال حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت است که این موضوع وابسته به افزایش امید به زندگی است؛ چنانچه امید به زندگی از ۵۷ سال در اوایل انقلاب اکنون در مردان به ۷۶ سال و در زنان به ۷۸ سال رسیده است‌. از طرفی کاهش نرخ باروری هم ما را در لبه پرتگاه سالخوردگی جمعیت قرار داده است و جزو نقاط ضعف کشور ما است.
وی افزود: بر اساس آمار تمام کشورهای دنیا به سمت سالمندی پیش می‌روند و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان دنیا به ۲ میلیارد نفر برسد و در کشور ما هم اگر به همین منوال پیش برویم و از جوانی جمعیت غفلت کنیم، در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت سالخورده خواهند بود که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت را شامل می‌شوند. با غفلت از جوانی جمعیت متاسفانه نمی‌توانیم تکریم از سالمندی را هم رقم بزنیم.
جباری تاکید کرد: اکنون در ایران بر اساس درصد جمعیت سالمندان؛ گیلان، مازندران، تهران، اصفهان و البرز سالمندترین استان‌های کشور هستند. از نظر تعداد جمعیت سالمندان نیز استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین تعداد سالمند را دارند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از نظر درصد جمعیت جوان‌ترین استان‌ها هستند.
وی با اشاره به اینکه در بحران سالمندی با افزایش تعداد سالمندان مواجه می‌شویم، تصریح کرد: کاهش ابعاد خانواده، افزایش زوجین نابارور و افزایش سالمندان با تجرد قطعی از عوامل این بحران است. اکنون حدود ۴ میلیون نفر از جوانان ما در سن ۳۱ تا ۳۹ سال مجرد هستند و اگر ازدواج نکنند سالمندان تنها خواهند بود. بحث افزایش زنان سالمند بیوه را هم داریم که چالش‌های مختلفی در نظام نگهداری دارد.
او تاکید کرد: ۹۴ درصد سالمندان ما از بیمه پایه برخوردار هستند و با توجه به مصوبه هیئت دولت، پوشش بیمه کامل بیمه سلامت را داریم و اگر در کشور سالمند پوشش بیمه نداشته باشد می‌تواند از بیمه پایه رایگان برخوردار شود. حدود ۳۱ درصد سالمندان هم پوشش بیمه تکمیلی دارند و یکی از ملاک‌های کرامت سالمندی افزایش پوشش بیمه تکمیلی است. بر اساس آمار سالمندان بیش از ۲ برابر افراد جامعه نیاز به خدمات بستری دارند و بیمه تکمیلی اینجا مهم است. الان در کشور حدود ۱۰ میلیون سالمند بالاتر از ۶۰ سال داریم.
وی درباره شایع‌ترین مشکلات سالمندان، توضیح داد: مصرف غیرمنطقی چند دارو، مشکلات دهان و دندان، مشکلات بینایی و کم شنوایی و مشکلات شناختی از مشکلات معمول سالمندان است‌. در صدر جدول بیماری های غیرواگیر هم بیماری‌های قلبی و سپس دیابت قرار دارد. سالی ۳۵۰ هزار مرگ داریم که حدود ۲۰۰ هزار مورد مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.
وی در خاتمه تاکید کرد: به طور متوسط اگر درآمد سرانه یک فرد در حداقلی‌ترین حالت حدود ۶.۵ تا ۷ میلیون تومان باشد، فرد سالانه ۷۶ میلیون درآمد دارد و در سالمندی این بیماری‌های شایع سبب می‌شود فرد ۱۴ درصد این درآمد سالانه را صرف هزینه‌های درمان سالمندی کند.
انتهای پیام/
اسامی جوان‌ ترین و سالمندترین استان‌ های کشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار