عقلی خبر داد:

واردات ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز از ترکمنستان در زمستان امسال

1402/07/08 - 19:37 - کد خبر: 100461 نسخه چاپی

نصر: سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در تیرماه امسال تست واردات ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز از ترکمنستان انجام شده و در برنامه تأمین گاز زمستانه قرار دارد که علاوه بر سوآپ گاز، به میزان ۷.۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعب نیز واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد.

به گزارش نصر، سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در نشستی خبری اظهار داشت: درحال حاضر بیش از 70درصد انرژی کشور با گازطبیعی تأمین می‌شود.
وی افزود: در سالهای قبل، همواره فصل سرما، زمان شدت گرفتن گازرسانی در کشور بود اما هم‌اکنون در فصل گرم سال نیز گازرسانی با تمامی ظرفیت انجام می‌شود و در تابستان امسال، 93درصد سوخت مورد نیاز تولید برق تابستانه، با گازطبیعی تأمین شد.
عقلی با یبان اینکه "گازرسانی به نیروگاه‌ها در 6ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 16درصدی داشت"، گفت: همزمان با گازرسانی حداکثری در تابستان امسال، تعمیرات اساسی و دوره‌ای پالایشگاه‌های گازی کشور و تأسیسات گازرسانی نیز انجام شده و اغلب پالایشگاه‌ها برای گازرسانی زمستانی آماده هستند، تعدادی از پالایشگاه‌ها نیز تعمیرات خود را در مهرماه به انجام می‌رسانند تا برای گازرسانی حداکثری در فصل سرد سال، آمادگی کامل داشته باشند.
وی ادامه داد: میزان ذخیره‌سازی در 2 مخزن شوریجه و سراجه نسبت به سال گذشته، 2برابر شده و درحال حاضر روزانه 17 میلیون مترمکعب گازطبیعی در این دو مخزن ذخیره سازی می‌شود.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با وجود رشد 10درصدی تعداد مشترکان صنعتی در سال 1401، میزان تأمین گاز صنایع بزرگ رشدی 35درصدی داشت، به‌طوری که گازرسانی 35 میلیارد مترمکعبی به صنایع بزرگ در سال 1400، به 48 میلیارد مترمکعب در سال 1401 رسید و گاز بیشتری به میزان 13 میلیارد مترمکعب به صنایع تحویل شد.
وی افزود: بخش تجاری روزانه 50 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی روزانه تا 52 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و نیازمند افزایش بهره‌وری در مصرف گاز در این بخش‌ها هستیم؛ روزانه 850 میلیون مترمکعب گاز به شبکه تزریق می‌شود که این میزان گاز معادل 6 میلیون بشکه نفت‌خام است، یعنی دوبرابر تولید روزانه نفت خام کشور است.
عقلی با بیان اینکه "قراردادهای ما با صنایع به دو دوره 8 ماهه و 4 ماهه تقسیم بندی می‌شود"، گفت: در قراردادهای فی‌مابین ذکر شده که صنایع باید زیرساخت‌های لازم را برای مصرف سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین در 4 ماهه فصل سرد داشته باشند و ما نیز در فصل سرما، سوخت مایع را با قیمت گازطبیعی در اختیار صنایع و نیروگاه‌ها خواهیم گذاشت.
وی ادامه داد: تأمین گاز نیروگاه‌ها در تابستان امسال تا روزانه 320 میلیون مترمکعب در روز نیز انجام شد، اما برای فصل سرمای امسال، تأمین 90 میلیون مترمکعب در روز در شرایط محدودیت، برای نیروگاه‌ها در برنامه قرار گرفته و نیروگاه‌ها تا سقف نیاز 220 میلیون مترمکعبی خود در زمستان از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده خواهند کرد.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: در تیرماه امسال تست واردات 10 میلیون مترمکعبی گاز از ترکمنستان انجام شده و در برنامه تأمین گاز زمستانه قرار دارد که علاوه بر سوآپ گاز، به میزان 7.5 تا 10 میلیون مترمکعب نیز واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد.
وی افزود: خط قرمز ما مصرف خانگی است و در صورت نیاز، محدودیت‌هایی را در گازرسانی در سایر بخش‌ها و جایگزینی تأمین گاز آنها با سوخت مایع اعمال می‌کنیم تا زمستان را بدون قطعی و افت فشار گاز در بخش خانگی سپری کنیم.
انتهای پیام/
واردات ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز از ترکمنستان در زمستان امسال خبرگزاری تسنیم

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار