دوقلوهای مخترع/

طراحی ماشین برف روب مدرن توسط برادران دوقلوی تبریزی

1398/10/02 - 07:21 - کد خبر: 10033 نسخه چاپی

نصر: بارش برف در فصول سردی مانند پاییز و زمستان در عین اینکه مردم را بسیار خوشحال و شکرگذار از رحمت الهی می‌ کند اما از طرفی در صورت بارش سنگین و نبود تجهیزات مناسب برف‌ روبی، می ‌تواند این نعمت را به عاملی دردسرساز تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار نصر، با فرارسیدن فصل سرما، بسیاری از شهرداری‌ ها به پاشیدن شن و نمک رو می ‌آورند تا جاده‌ها را یخ زدایی کنند. دراین راستا "مهدی و هادی بانان تقی پور"، دو برادر دوقلو با 12 سال سن طرحی به نام «ماشین برف روب مدرن» را اختراع کرده اند تا بتوانند به رفع یکی از مشکلات شهری، کمکی کرده باشند.
این برادران دوقلو و خلاق تبریزی به خبرنگار نصر گفتند: دلیل انتخاب و اختراع این طرح، مشکلی بود که هر سال با بارش برف با آن مواجه بودیم. کارایی این ماشین در زمستان از جلو به عنوان برف روب عمل می کند و در تابستان از قسمت عقب ماشین می توان به عنوان جاروب استفاده نمود و بعد از جاروب می توان با آن آب پاشی نیز نمود.
آنها ادامه دادند: این ماشین را طی سه ماه به کمک پدرمان که حرفه تراشکاری را دارد، به سرانجام رساندیم. این ماشین می تواند مورد استفاده سازمان پسماند شهرداری ها نیز واقع شود.
مهدی اظهار کرد: این وزارت راه و ترابری به عنوان متولی اصلی صنعت حمل و نقل کشور، نیازمند استفاده از بخش وسیعی از خدمات مهندسی در زمینه طراحی، ساخت، نگهداری و بهره برداری از اجزای سیستم حمل و نقل می باشد.
وی افزود: از این رو ضروری است که دانش فنی مورد نیاز به طور مستمر در اختیار مدیران و کارشناسان مربوط قرار گیرد . در این راستا طرح ساخته شده متشکل از دو کاربرد متفاوت است و از سه قسمت اصلی ( مکانیزم تیغه های برف روب - چرخ ها - مخزن محلول ) تشکیل شده است.
هادی به مشخصات و ویژگی های این طرح اشاره کرد و گفت: ماشین ساخته شده هم زمان عملیات برف روبی و محلول پاشی را انجام می دهد. طرح به کار رفته در تیغه ها، مانع آسیب به آسفالت شده و امکان تنظیم تیغه ها با سطح زمین و حتی نصب بر روی ماشین سنگین دیگری را دارد.
وی ابراز کرد: ابتدا تیغه ها را به شکل L با فاصله منظم روی زنجیر چرخ وصل می کنیم که توسط یک موتور گیربکس مجزا هدایت می شود که اول چرخ دنده را حرکت می دهد بعد زنجیر چرخ را و به این ترتیب تیغه ها حرکت می کنند.
مهدی اذعان کرد: تیغه ها احتمال صدمه به هیچ مانعی را ندارند زیرا دارای قابلیت کشویی روی فنر هستند و به هنگام برخورد با مانع سخت از روی سطح فاصله می گیرند.
هادی ادامه داد: تیغه ها قابلیت تعویض دارند به گونه ای که در شش ماه اول سال آبپاش و جاروب خیابان و شش ماه دوم سال ماشین به عنوان برف روب و محلول پاش عمل می کند.
مهدی تصریح کرد: چرخ ها از نوع تسمه دنده دار می باشند که مانع ایجاد لغزش شده و بر سرعت عملیات افزوده می شود و مخزن آب در قسمت پشت ماشین تعبیه شده است که به یک لوله استیل افشان متصل است و توسط یک شیر میزان خروجی محلول قابل کنترل است.
هادی اذعان کرد: این طرح می تواند باهزینه کم و قطعات موجود در بازار در داخل کشور تولید شود و باعث بی نیازی به وارد کردن انواع ماشین آلات برف روب با هزینه های گزاف شود و می تواند منجر به نوعی کارآفرینی شود. طرح فوق در راستای تولید ملی و اشتغال زایی، حمایت از کارای ایرانی و رونق تولید قابل اجرا می باشد .
انتهای پیام/
 طراحی ماشین برف روب مدرن توسط برادران دوقلوی تبریزی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار