عضو هیات علمی علوم پزشکی تبریز و جراح بخش توراکس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مطرح کرد:

تبریز میزبان "هجدهمین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی"/ لزوم حمایت مسئولان از درمان‌های به روز در دنیا 

1402/07/05 - 14:35 - کد خبر: 100306 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی علوم پزشکی تبریز و جراح بخش توراکس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز گفت: هدف از برگزاری کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی، افزایش و ارتقای سطح دانش و آشنایی جراحان به خصوص جراحان جوان از متدها و روش های جدید جراحی های کم تهاجمی است.

به گزارش نصر، "سید ضیا‌الدین راثی هاشمی"، در نشست خبری به مناسبت برگزاری "هجدهمین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی" اظهار کرد: سالانه این کنگره به صورت بین‌الملل و به همت انجمن علمی جراحان عمومی درون بین با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شو؛. هر سال یکی از استان‌ها میزبانی این کنگره را برعهده می‌گیرد و امسال میزبانی این کنگره در شهر تبریز است.
وی گفت: مقدمات اولیه برگزاری هجدهمین کنگره بین المللی جراحی های غیرتهاجمی از دی ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ این کنگره از 11 تا 13 مهرماه در محل سالن پتروشیمی تبریز افتتاح و برگزار خواهد شد که در آن اساتید، پزشکان و متخصصان مختلف و مجرب از رشته‌ها و کشورهای گوناگون حضور خواهند داشت و درآن به بررسی آخرین دستاوردهای این بخش پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: بیش از 160 مقاله به این دوره از کنگره فرستاده شده بود که با توجه به محدودیت زمانی، تعداد یکصد مقاله و سخنرانی برای ارائه در کنگره انتخاب شده است. تعداد 100 نفر از دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف کشور، مقالات خود را در قالب میزگرد و سخنرانی به تعداد هشت پنل ارائه خواهند داد. 
راثی هاشمی ابراز کرد: این کنگره دارای 15 امتیاز بازآموزی برای همکاران جراحی عمومی داشته و برای پزشکان عمومی نیز 7.5 امتیاز تعلق می‌گیرد. پزشکان و اساتید علاقمند می‌توانند برای حضور در این کنگره و گرفتن امتیاز بازآموزی به سامانه بازآموزی وزارت بهداشت مراجعه کنند.
دبیر کنگره هجدهمین کنگره بین المللی جراحی های غیرتهاجمی به میهمانان خارجی این کنگره اشاره کرد و گفت: تعداد 9 سخنران از کشورهای آمریکا، سوئیس، فرانسه و آلمان که همه این افراد اهل ایران اما مقیم خارج از کشور هستند، صورت وبینار در کنگره شرکت خواهند کرد.
راثی هاشمی ادامه داد: در کنار برگزاری این کنگره برنامه‌های جنبی نیز برگزار می‌شود و تعداد 15 غرفه نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای تجهیزات پزشکی مربوط به جراحی های غیرتهاجمی به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی به گروه‌های هدف برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: گروه‌ جراحی عمومی و زیرگروه‌های آن از جمله جراحی توراکس، طفال، تروما، درون بین، چاقی و متابولیک ، عروق، اورولوژی، زنان و زایمان، بیهوشی و گوش، حلق و بینی است. امسال هم‌چنین از متخصصان رشته بیهوشی با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بین بیهوشی و جراحان در اتاق عمل وجود دارد نیز دعوت کرده‌ایم تا با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.
وی هدف از برگزاری کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی، افزایش و ارتقای سطح دانش و آشنایی جراحان به خصوص جراحان جوان از متدها و روش های جدید جراحی های کم تهاجمی دانست و عنوان کرد: علم پزشکی همواره در حال پیشرفت است و جراحی به روش‌های کم تهاجمی، جای خود را به عنوان یک روش مینیمال مهم جراحی در دنیا باز کرده و این نوع جراحی‌ها در کل دنیا به یک استاندارد تبدیل شده است؛ حتی تمایل خود بیماران به این نوع جراحی با حداقل تهاجم و درگیری بیشتر شده است. بنابراین جراحی کم تهاجمی به عنوان یک روش استاندارد در نظر گرفته شده است و اغلب عمل‌ها نیز با این روش انجام می‌شود و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
دیر این کنگره افزود: نخستین عمل جراحی لاپاراسکوپی در سال ۷۲ توسط دکتر هوشنگ کوششی در تبریز انجام گرفته و یکی از اهداف این کنگره نیز قدردانی از پدر لاپاراسکوپی در شهر اولین‌ها است.
عضو هیات علمی علوم پزشکی تبریز اذعان کرد: در جراحی کم تهاجمی دیگر خبری از برش‌های جراحی و بخیه نبوده و جراحی با استفاده از دوربین و ایجاد سوراخ در بدن انجام می‌گیرد
راثی هاشمی تصریح کرد: ایران جزو کشورهای صاحب سبک در حیطه جراحی کم تهاجمی بوده و توانسته در برخی اعمال جراحی جایگاه مهمی را در خاورمیانه و آسیا داشته باشد؛ آذربایجان شرقی نیز طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دارد ولی نیازمند توجه و حمایت متولیان امر از جمله دانشگاه علوم پزشکی در راستای گسترش رشته‌های زیرمجموعه جراحی کم تهاجمی هستیم.
وی برگزاری این رویداد در تبریز را فرصتی برای معرفی قابلیت‌های علمی و فرهنگی شهر تبریز عنوان کرد و گفت: برگزاری آبرومندانه این کنگره برای شهر تبریز و دانشگاه علوم پزشکی فرصت مغتنمی در راستای ارتقای سطح علمی و تحقیقاتی شده و بی تردید نظام سلامت و درمان منطقه را دچار تغییر و تحولات مثبت کند.
عضو هیات علمی علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت برگزاری این کنگره، خواستار حمایت و همکاری دستگاه های مختلف اجرایی آذربایجان شرقی شد و با قدردانی از حمایت های مالی استانداری آذربایجان شرقی، تعدادی از شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، شورای اسلامی شهر تبریز و شهرداری، گفت: حمایت، توجه به نیروی انسانی متخصص، بروزرسانی تجهیزات همه باعث می‌شود تا موضوع جراحی غیرتهاجمی در استان ترویج یابد.
عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تقدیر از حامیان برگزاری این کنگره از جمله دو بیمارستان ولیعصر(عج) و بهبود تبریز از قول مساعدت شورای شهر و استانداری برای برگزاری این رویداد علمی در تبریز خبر داد.
"مهدی نواز"  در پایان با تشکر از حامیان برگزاری این کنگره بر لزوم سیستماتیک شدن روند برگزاری چنین رویدادها و حمایت از برگزاری آن از سوی ارگان‌های مختلف در شهر اولین‌ها تاکید کرد.
انتهای پیام/
تبریز میزبان سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار