مدیرکل امور عشایری استان خبر داد:

دوقلوزایی ۷۰ درصد گوسفندان عشایر آذربایجان شرقی

1402/07/05 - 10:27 - کد خبر: 100276 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی گفت: با اجرای طرح دوقلوزایی گوسفندان عشایری این استان، بیش از ۷۰ درصد گوسفندان دوقلوزا شدند.

به گزارش نصر، «سیدمحمدحسن آل هاشم»، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این طرح یکسان سازی زاد و ولد و مدیریت و کنترل تولید مثل گله گوسفندان انجام می شود و بر اساس آن زمان تولد بره ها در بازه ۱۰ تا ۱۵ روزه اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه با تولد همزمان بره ها، مدیریت و تعذیه آن ها از سوی عشایر راحت تر انجام و بهداشت آن ها کنترل می شود، اظهار کرد: جمعیت دامی عشایر استان در دوره قشلاق حدود ۸۵۰ هزار راس است که در دوره ییلاق با اضافه شدن عشایر استان های اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس می رسد.
مدیرکل امور عشایری آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین سرشماری ۲۰ درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند که این جمعیت با در اختیار داشتن ۳۰ درصد دام سبک و ۳.۶ درصد از دام سنگین استان، سالانه حدود ۲۰ درصد از مواد پروتئینی و محصولات لبنی را تولید می کنند.
آل هاشم ادامه داد: در زمان کنونی حدود ۱.۵ میلیون واحد دامی از ۷.۵ میلیون واحد دامی استان شامل گاو و گوساله، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش، شتر و بچه شتر و سایر چهارپایان در اختیار عشایر استان قرار دارد.
وی یادآور شد: عشایر آذربایجان شرقی سالانه در زمان ییلاق و قشلاق حدود ۶۵ هزار تن شیر، هشت هزار و ۸۸۰ تن گوشت، ۸۵۵ تن پشم، ۶۰ هزار مترمربع صنایع‌ دستی داری و سه هزار و ۵۰۰ عدد صنایع دستی غیر داری تولید می کنند.
آذربایجان شرقی با دارا بودن اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز، کوه های مرتفع از استان های عشایرنشین کشور محسوب می شود و بر اساس نتایج سرشماری عشایر کوچنده کشور، جمعیت عشایر استان در دوره ییلاق به ۱۳ هزار و ۲۹۵ خانوار و بیش از ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر و در دوره قشلاق به هشت هزار و ۹۷ خانوار با بیش از ۴۳ هزار و ۸۵۷ نفر می رسد.
عشایر آذربایجان شرقی در قالب دو ایل قره داغ و شاهسون و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاق و دو ایل و هفت طایفه مستقل در دوره قشلاق شکل گرفته اند و اکثرا درون کوچ هستند.
عشایر استان هر سال در فصل بهار با گرم شدن هوا به مراتع سرسبز سهند، بزگوش و ارتفعات قره داغ کوچ کرده و پس از استفاده از مراتع ییلاقی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به قشلاقات خود باز می گردند.
دوره قشلاقی معمولا هفت ماه و دوره ییلاقی و میانبند پنج ماه است و طول مسیر عشایر استان از ۳۰ تا ۲۵۰ کیلومتر متغیر است.
انتهای پیام/ 
دوقلوزایی ۷۰ درصد گوسفندان عشایر آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار