مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خبر داد:

اجرای الگوی کشت از سال زراعی جدید در اهر

1402/07/05 - 09:56 - کد خبر: 100274 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از اجرای الگوی کشت همزمان با آغاز سال زراعی جدید در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش نصر، علی نجفی در گفت‌وگویی، گفت: کشت پاییزه در اهر با اجرای الگوی کشت، با شعار جهش تولید، و رعایت اصول فنی از جمله خاک‌ورزی حفاظتی، کشاورزی حفاظتی، بذر اصلاح شده و بذر مال با اسید هیومیک و سولفات روی و … از اول مهرماه سال جاری آغاز شد.
وی میزان استفاده از کود پایه برای هر هکتار دیم را ۸۰ کیلو اوره، حداقل یکصد کیلو کود فسفاته ۱۳ درصد  و ۲۵ کیلو پتاس عنوان کرد و افزود: تناوب زراعی، تبدیل آیش زرد به سبز، بیمه محصولات کشاورزی  شروع شده که اصلی ترین و مهم ترین شرط کشت و جهش تولید هم استفاده از بذر مرغوب می‌باشد که این بذرها را باید از مراکز معتبر و مورد تایید جهاد کشاورزی شهرستان تهیه کرد. 
نجفی از کشاورزان خواست حتما در کشت محصولات زراعی خود از بذرهای اصلاح شده استفاده کنند، زیرا این بذور دارای مزایایی مانند خلوص بالا، تمیز بودن بذر، سلامت بذر، دارای قدرت جوانه زنی بالا، افزایش عملکرد محصول، مقاومت در برابر آفات، بیماری ها، سرما و خشکسالی، یکنواختی و یک دست بودن مزرعه و عاری بودن از علف‌های هرز می‌باشد تا موفقیت در تولید و افزایش سودآوری را تامین کند و این موارد حاصل نخواهد شد مگر اینکه از بذرهای اصلاح شده استفاده گردد.
وی همچنین در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: هرگونه خرید بذر از علافان و کسانی که به هر نحوی اقدام به فروش بذر بدون شناسنامه، بدون ضدعفونی و بذرمال می‌کنند خودداری نمایند و در صورت مشاهده هر تخلفی با شماره تلفن ۱۲۴ تماس و گزارش کنند. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در ادامه از کشاورزان خواست با کارشناسان جهش تولید مستقر در مراکز جهاد کشاورزی همراهی کنند و بذرهای مورد نیاز را از مراکز معتبر و مورد تایید جهاد کشاورزی شهرستان تهیه نمایند.
وی همچنین از کشت بیش از ۲۱۵ هکتار ذرت شیرین(اهرمکه سی) در مزارع شهرستان اهر نیز خبر داد و گفت: امسال با وجود خشکسالی و صرفه جویی در مصرف آب توانستیم ۹۵ درصد این محصول را به‌صورت مدرن با آبیاری کم فشار(نوار تیپ)کشت کنیم و برداشت این محصول منحصر به فرد و بومی از تیرماه شروع و تا آخر مهرماه ادامه خواهد داشت.
نجفی، شهرستان اهر را قطب مهم دامپروری استان آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: ذرت‌کاران این شهرستان می‌توانند بعد از برداشت محصول، علوفه‌ها را به‌صورت سیلو سازی جهت تغذیه دام استفاده نمایند که این کار علاوه بر سود دهی، باعث افزایش شیردهی و گوشت در دام‌ها خواهد شد. 
انتهای پیام/
اجرای الگوی کشت از سال زراعی جدید در اهر خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار