خبر/

معرفی ۲۹ شرکت برای عقد قرارداد سرویس مدارس/ الزام نصب نرخ سرویس مدارس در معرض دید عموم

1402/07/05 - 07:46 - کد خبر: 100263 نسخه چاپی

نصر، باتوجه به لزوم استفاده دانش آموزان از سرویس های مدارس و تاکید آموزش و پرورش برای عقد قرارداد براساس نرخ مصوب، والدین انتظار دارند ضمن سختگیری در اجرای صحیح قوانین، با مدیران و رانندگان متخلف برخورد جدی صورت گیرد.

به گزارش نصر، شروع مدارس از ابتدای مهر ماه شاید شروع فصل جدیدی برای رشد علم دانش آموزان باشد اما روزهای ابتدایی پاییز برای شهروندان و خانواده های دارای فرزند محصل یک چالش جدی ایجاد می کند؛ چالشی مانند ترافیک و سختی در عبور و مرور که باعث رنجش بسیار از شهروندان شده است.
در نگاه اول شاید یکی از دلایل این ترافیک عدم تمایل خانواده ها به استفاده از سرویس های مدارس باشد که در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.
یکی از والدین در گفتگو با نصر در خصوص شرایط نامناسب استفاده از سرویس های مدارس گفت: متاسفانه افزایش بی رویه هزینه ی سرویس مدارس منجر شده است که حمل و نقل شخصی فرزندمان به مدرسه مقرون به صرفه تر باشد. همچنین برخی رانندگان اقدام به سوار کردن بیش از حد دانش آموزان در خودرو های خود می کنند که می تواند بسیار خطر آفرین باشد.
 بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان برای رفع مشکلات سرویس مدارس سامانه ای به نام سپند راه اندازی شده است و مدیران مدارس بایستی نرخ ها را در مقابل دید عموم قراردهند تا مردم از آن ها اطلاع داشته باشند.
سرویس ها  نیزدر سه قالب سواری، ون و مینی بوس و بر اساس مسافت های ۰ تا ۴ کیلومتر، ۴ تا ۸ کیلومتر و ۸ تا ۱۲ کیلومتر و ۱۲ کیلومتر به بالا هستند که نرخ آن ها مصوب شده است.
سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در گفتگویی در خصوص نرخ سرویس های مدارس گفت:  نرخ های مربوط به سرویس مدارس در کارگروه حمل و نقل دانش آموزی و در صحن شورای اسلامی تبریز تایید و از طریق فرمانداری ابلاغ شده است و ۲۹ شرکت معتبر به آموزش و پرورش معرفی شده است‌.
وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش این نرخ ها و شرکت ها را به مدارس ابلاغ و تاکید کرد براساس چارچوب قیمتی نسبت به عقد قرارداد با این شرکت ها اقدام کنند.
البته برخی مدارس نسبت به این موضوع توجهی نمی کنند که در همین زمینه صمد علیزاده رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: در موضوع سرویس مدرسه و قیمت گذاری آن ملاک عمل آیین نامه اجرایی حمل و نقل مدارس است و همه مدارس اعم از دولتی و غیردولتی ملزم به رعایت قیمت های مصوب هستند و در واقع قیمت سرویس‌ها در کلیه مدارس تک نرخی است.
وی تصریح کرد: مسئولیت اجرای بخشنامه سرویس مدارس بر عهده مدیر مدرسه و رئیس ناحیه آموزش و پرورش است و در صورتی که اولیا گزارشی درباره عدم تمکین یا رعایت مفاد قانونی داشته باشند می توانند گزارشات خود را به واحد های ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ارائه دهند.
علیزاده خطاب به مدیران مدارس بیان داشت: مدیران مدارس به طور حتم با پیمانکاران مجاز که اسامی آنها در سامانه سپند هست قرارداد ببندند و بعد از عقد قرارداد با مدارس فهرست رانندگان را در سامانه سپند بارگذاری کنند تا هم مدیر مدرسه و هم اولیای دانش‌آموزان از نام راننده اطمینان حاصل کنند. ملاک نرخ گذاری مصوبه شورای شهر و تاییدیه فرمانداری است.
وی در پایان گفت: مدیران مدارس به محض مشخص شدن رانندگان و شرکت‌ها حتماً کلاس توجیهی برای رانندگان برگزار کرده و حدود و قوانین و انتظارات اولیا را برای رانندگان تشریح کنند.
یکی از مسئولان پلیس راهور استان نیز در گفتگو با نصر در خصوص پیشگیری از بروز ترافیک گفت: از والدین درخواست می شود کمی زود تر از ساعات شروع و پایان مدارس به محل موردنظر مراجعه نمایند تا از بروز ترافیک در اطراف مدارس پیشگیری کنند.
وی تاکید کرد: با رانندگانی که بیش از حد معمول دانش آموز سوار کنند، برخورد و اعمال قانون خواهد شد.
البته مشکلات مربوط به سرویس مدارس هر ساله در روزهای ابتدایی شروع فصل تحصیلی وجود داشته و این موضوع با توجه هماهنگی میان والدین و مدارس برطرف می شود ولی با این وجود نباید از کمبود امکانات حمل و نقل عمومی در تبریز چشم پوشی کرد که بغیر از شروع ایام مدارس، در بیشتر ساعت روز نیز ترافیک امان مردم تبریز را بریده است. همچنین نکته دیگر عدم برخورد کافی با رانندگان متخلف است که در همین زمینه انتظار می رود پلیس و آموزش و پروش برخورد جدی با متخلفان داشته باشد.
با این حال برخی والدین نیز تمایلی به استفاده از مدارس نزدیک به محل سکونت خود را ندارند و با ثبت نام فرزندشان در برخی مدارس خاص در نواحی شلوغ و پرتردد شهر باعث ایجاد ترافیک در ساعات صبح می شوند.
انتهای پیام/
معرفی ۲۹ شرکت برای عقد قرارداد سرویس مدارس/ الزام نصب نرخ سرویس مدارس در معرض دید عموم حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار