معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه؛

انجام آزمایش‌های غربالگری نوزادان در مراغه میسر شد

1402/07/04 - 14:57 - کد خبر: 100238 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: انجام آزمایش‌های غربالگری نوزادان شامل «فنیل کتونوری» و «هیپوتیروئیدی» که از آنها به عنوان آزمایش‌های پاشنه پا نیز یاد می‌شود، برای نخستین‌بار در مراغه مسیر شد. 

به گزارش نصر، «الهه حق‌گشایی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این نمونه‌برداری این آزمایش‌ها از نوزادان سه تا پنج‌ روزه در مراغه انجام، و نمونه‌ها برای انجام آزمایش به تبریز ارسال می‌شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه پس از رایزنی‌ها و ایجاد تسهیلات در آزمایشگاه مرکز بهداشت مراغه، انجام این آزمایش‌ها از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلامانع اعلام شد.
رئیس مرکز بهداشت مراغه به تولد سالانه حدود سه‌هزار تا سه‌هزار و ۵۰۰ نوزاد در مراغه اشاره و اضافه کرد: روزانه به نسبت تولد و از پنج تا ۳۰ آزمایش غربالگری نوزادان در این شهرستان انجام می‌شود.
دکتر حق‌گشایی اضافه کرد: با اخذ مجوز لازم برای انجام آزمایش‌های غربالگری نوزادان در مراغه، ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون ریال در هزینه‌های ارسال نمونه و غیره صرفه‌جویی شده و امکان اخذ نتیجه آزمایش در مدت زمانی اندک نیز میسر می‌شود.

درمان به موقع «فنیل کتونوری» و «هیپوتیروئیدی» حیاتی است
رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی داشکده علوم پزشکی مراغه نیز بیان کرد: غربالگری نوزادان با هدف تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی پرخطر انجام می‌شود و اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، از عقب‌ماندگی ذهنی و کاهش رشد و حتی مرگ جلوگیری می‌گردد.
دکتر «فائقه اسدیان» افزود: زمان طلایی انجام آزمایش از روز سوم تا پنجم است و در این مدت کلیه نوزادان به آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان ارجاع داده می‌شوند.
وی در مورد نحوه انجام این آزمایش هم گفت: طی این آزمایش با یک سرسوزن نازک، از پاشنه پای نوزاد چند قطره خون گرفته شده و روی کاغذ فیلتر مخصوص ریخته می‌شود تا نمونه خون نوزاد آزمایش شود.
وی با تاکید بر اینکه بهتر است تا نوزاد در سه روز نخست زندگی از شیر مادر تغذیه کند، ادامه داد: اگر جواب آزمایش غیرطبیعی باشد، بلافاصله نسبت به آزمایش تکمیلی نیز باید اقدام شود.
وی ادامه داد: در صورت غیرطبیعی بودن جواب آزمایش تکمیلی، درمان باید بلافاصله شروع، و نوزاد به پزشک متخصص ارجاع داده شود.
دکتر «اسدیان» این را هم مورد تاکید قرار داد که درمان کم‌کاری تیروئید باید در ۲۸ روز نخست زندگی نوزاد باشد و به ازای هر روز تاخیر، از ضریب هوشی نوزاد کاسته می‌شود.
به گفته وی اگر درمان نوزاد مبتلا به «هیپوتیروئیدی» به هر دلیل از جمله سهل‌انگاری والدین و مصرف دارو به تاخیر بیافتد، دچار عقب‌ماندگی ذهنی و افت رشد می‌شود.
رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی داشکده علوم پزشکی مراغه بیان کرد: اگر نوزادی آزمایش مربوط به «فنیل کتونوری» غیرطبیعی داشته باشد نیز باید هرچه سریع‌تر درمان شود.
وی اضافه کرد: به ازای هر ماه تاخیر در درمان این نوزادان نیز چهار نمره از «آی‌کیو / IQ» نوزادان کاسته می‌شود و تا پایان سال اول زندگی ۵۰ درصد از «آی کیو» از کف می‌رود.
به گفته دکتر «اسدیان» پیش از این نتیجه آزمایش نوزادان مشکل‌دار از تبریز به واسطه ایمیل به آنان ارسال می‌شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان نوزادان اقدام شود اما همین روند نیز به طور طبیعی دو تا سه روز طول می‌کشید.
وی درصد شروع درمان در نوازادان مبتلا به «فنیل کتونوری» و «هیپوتیروئیدی» در مراغه را بالای ۹۰ عنوان کرد و افزود: همین درصد در سطح کشور کم‌نظیر است و همکاری دلسوزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز را نشان می‌دهد.
دکتر «اسدیان» با بیان اینکه مراغه بعد از تبریز دومین شهرستان آذربایجان‌شرقی است که آزمایش‌های غربالگری نوزادان در آن راه‌اندزای شد، بیان کرد: انجام این آزمایش‌ها در مراغه از مطالبه‌های چندین ساله بود که در نهایت با آن موافقت شد و در آینده می‌توان پس از اخذ موافقت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به شهرستان‌های نزدیک مراغه نیز همین خدمات آزمایشگاهی را ارایه کرد.
 آزمایشگاه مرکزی بهداشت این شهرستان در اواخر سال گذشته نیز موفق به دریافت درجه سبز از سوی ارزیابان دفتر سازمان جهانی بهداشت شد.
این موفقیت در پی ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی و با بهره‌گیری از فناوری و تجهیزات پیشرفته و دسترسی و بهره‌مندی اقشار کم‌برخوردار کسب شد.
انتهای پیام/
انجام آزمایش‌های غربالگری نوزادان در مراغه میسر شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار